Menestyvän kaupan viisi valttia
Vuoden vaihtuminen ja uuden vuosikymmenen käynnistyminen kannustavat tähystämään kaupan tulevaisuuteen. Millä eväillä suomalainen kauppa pärjää, kun kilpailu kovenee entisestään?
Kasvun siivittäjiä voi listata vaikka kuinka paljon, mutta itse kiteyttäisin menestyksen avaimet viiteen sanaan.
Omnichannel. Tulevaisuuden kauppa on monikanavainen. Kaupan on oltava siellä missä asiakaskin, asiakkaan rinnalla ja luotettavana kumppanina. Palveluiden rooli kasvaa entisestään, samoin tiedon hallinta ja siihen liittyvät vastuukysymykset. Big data paaluttaa yhä vahvemmin paikkansa kaupan alan yritysten ytimessä. Pärjätäksemme tulevaisuuden kilpailussa, kaupan tulee myös kansainvälistyä yhä enemmän.
Asiakasvastuu. Kauppa tekee vastuullisia valintoja asiakkaittensa puolesta. Tämä näkyy tuotevalikoimassa mutta myös vaikkapa toiminnan energiatehokkuudessa tai kiertotaloutta kehittävissä ratkaisuissa. Toisaalta kaupan kohtaamien odotusten määrä kasvaa. Siihen kauppa vastaa yhä vahvemmalla vuoropuhelulla ja paremmalla asiakkaan kuuntelemisella.
Henkilöstövastuu. Osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen korostuvat. Kaupan toimialan tulevaisuudelle on entistä tärkeämpää, että osaamisen väyliä vahvistetaan kaikilla tasoilla, etenkin korkeakoulu- ja yliopistotasolla. Kauppa on erikoiskauppaa, päivittäistavarakauppaa, teknistä kauppaa ja b2b-kauppaa, se on asiakastuntemusta, palvelumuotoilua, logistiikkaa, tavaravirtoja, digitalisaatiota ja paljon muuta. Elinkeinoelämän suurimman toimialan erityispiirteitä ja tarpeita on syytä ymmärtää entistä paremmin tulevaisuudessa, sillä vahvistetaan koko Suomen menestystä ja painoarvoaan jatkuvasti kasvattavaa palveluyhteiskuntaa. Vastuuta ja myös kustannuksia osaamisen kehittämisestä tulee kantaa yhteiskunnassa kaikkien osapuolten voimin.
Ympäristövastuu. Ympäristövastuun ja ilmastotyön näkökulmat ja toimet ovat suurella toimialalla monimuotoiset. Kauppa jatkaa vahvaa työtä energiatehokkuuden edistämiseksi. Uusien teknologioiden hyödyntämisen tie voimistuu. Yritykset suunnittelevat tavaravirtojaan entistä tehokkaammiksi ja kierrätykseen satsataan. Alan yritykset ovat mukana muun muassa vapaaehtoisuuteen perustuvissa green deal -sopimuksissa sekä materiaalitehokkuus- ja energiatehokkuussopimuksissa. Tänä keväänä rakennetaan kaupan vähähiilisyystiekartta toimialatason yhteistyöllä sekä vuoropuhelussa ministeriöiden ja muiden toimialojen kanssa.
Sidosryhmävastuu. Suurimpana toimialana ja lähimpänä kuluttajaa kauppa vaikuttaa yhteiskunnan eri osa-alueilla laajasti. Kaupan on puntaroitava rooliansa, työtänsä ja suuntaviivojansa jatkuvasti, yhdessä kaikkien sidosryhmien kanssa. Tämä on myös kaupan mainetyötä, jossa tulokset syntyvät vain todellisten tekojen ja onnistuneen yhteistyön kautta.
Kaupan kansainvälinen kisa kovenee, mutta sitä ei pidä pelätä. Lopulta kysymys on siitä, kuinka hyviä me itse – ja yhdessä – olemme. Tarvitaan enemmän yhdessä tekemistä, ei vastakkainasettelua. Jykevimmät valtit tulevaisuuden menestyksen rakentamiseen ovat yhdessä tekevien käsissä.
Kauppaneuvos Harri Broman on perheomisteiseen Broman Group -konserniin kuuluvan Motonet Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Konserniin kuuluvat Motonet- ja AD VaraosaMaailma -kauppaketjut, teknisen tukkukaupan maahantuontiyritys Finntest sekä logistiikkakeskus Broman Logistics. Harri Broman on myös Kaupan liiton hallituksen pitkäaikainen jäsen sekä hallituksen puheenjohtaja vuoden 2020 alusta lähtien.