Vastuullinen työnantaja -kampanja käynnistyy – Kaupan liitto mukana asiantuntijakumppanina
Vastuullinen työnantaja -kampanja haastaa työnantajia keskustelemaan vastuullisuudesta läpi vuoden. Kaupan liitto on mukana Oikotie Työpaikkojen luotsaamassa kampanjassa asiantuntijakumppanina. Yrityksille kampanja tarjoaa mahdollisuuden vastuullisuustyöstä kertomiseen sekä yhdessä oppimiseen.
Tammikuussa starttaavassa Vastuullinen työnantaja -kampanjassa työnantajat jakavat vastuullisuusvinkkejä sekä sitoutuvat noudattamaan kampanjan periaatteita, jotka ovat syrjimättömyys, joustaminen ja työelämän tasapaino, esimiestyöhön panostaminen, työn sisältö ja merkitys, tehtävän vaatimusten mukainen palkkaus sekä hyvä hakijakokemus.
Kaupan liitto on kampanjayhteistyössä mukana asiantuntijakumppanin roolissa. Muita asiantuntijakumppaneita ovat muun muassa Suomalaisen Työn Liitto, SAK, Työterveyslaitos, Henry ry ja Energiateollisuus. Kaupan liitolle yhteistyö laajentaa osaltaan Vastuullinen kesäduuni -kampanjan puitteissa tehtyä työtä, jossa tavoitteena on tarjota nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia.
”Kaupalle vastuullisuus on osa arkea ja jokapäiväistä työtä. Elinkeinoelämän suurimpana työllistäjänä ja suurimpana nuorten työllistäjänä kauppa painottaa hyvän työnantajuuden ja esimiestyön merkitystä”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala toteaa.
Kampanjan kautta syntyvässä yhteisössä halutaan jakaa eväitä paremman työelämän luomiseksi kaikille.
”Kampanja haastaa kumppaneita ja yrityksiä keskustelemaan vastuullisuudesta läpi vuoden sekä jakamaan kokemuksia vastuullisuudesta. Tällainen yhdessä tekeminen on innostavaa ja kannustaa myös kehittämään toimintaa edelleen eteenpäin”, Kaupan liiton viestintäjohtaja Pia Pere-Vanhanen jatkaa.
Oikotie Työpaikkojen luotsaamaan kampanjaan kuuluu muun muassa seminaareja, workshopeja, podcasteja ja erilaisia sisältöjä vastuullisuudesta. Kampanjan yhteydessä toteutetaan myös Vastuullinen työnantaja -tutkimus, johon kaikilla kampanjassa mukana olevilla työnantajilla on mahdollisuus osallistua. Tavoitteena on, että laaja tutkimusdata auttaa osaltaan työnantajia kehittämään työkulttuuria sekä vastuullisuutta yrityksissä.
Lisätietoa kampanjasta sekä osallistumismahdollisuuksista löytyy Oikotie Työpaikkojen verkkosivulta.