Kaupan liitto: Komissiolta lupaavat askelmerkit digitalouden kilpailukyvyn ja kiertotalouden edistämiseksi
Yhdenvertaisten kilpailuedellytysten merkitys nousee vahvasti esille tänään julkaistussa Euroopan komission työohjelmassa vuodelle 2020. Kaupan liitto pitää erinomaisena, että komissio näyttää lopulta tarttuvan alustatalouteen liittyviin epäkohtiin myös tavarakaupan osalta. Myös kaupan alalle tärkeät ilmasto- ja kiertotalouspyrkimykset saavat työohjelmassa laajaa huomiota.
Euroopan komissio hyväksyi tänään vuoden 2020 työohjelmansa, jossa esitetään sen toimet tälle vuodelle. Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin mukaan tämä komissio on sitoutunut vastaamaan aikakautemme haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, digitaaliseen siirtymään ja muuttoliikkeeseen.
Työohjelman yleistavoitteista erityisesti Euroopan vihreän kehityksen ohjelma ja Euroopan kilpailukyvyn parantaminen digitaalitaloudessa ovat kaupan alalle tärkeitä kysymyksiä. Jo puheenjohtaja von der Leyenin suuntaviivoista tutut tavoitteet alkavat konkretisoitua kuluvana vuonna, ja nyt julkaistu työohjelma antaa toimenpiteille askelmerkit.
Yhdenvertaiset kilpailuedellytykset saavat ansaitsemansa huomion
Kaupan alalla esimerkkejä kilpailunvääristymästä ovat viime vuosien aikana nopeasti kasvanut alustalous ja kansainvälinen verkkokauppa. Lainsäädäntö ja valvonta eivät ole pysyneet perässä, ja verkkoalustat ja EU:n ulkopuoliset verkkokaupat ovat saaneet kilpailuetua EU-sääntelyn vastuiden ja velvollisuuksien välttelyn muodossa.
Kysymys on nyt onneksi tunnistettu myös komissiossa. Tähän viittaavat muun muassa loppuvuonna annettava digitaalisia palveluita koskeva säädös sekä sisämarkkinaesteiden ja sisämarkkinasääntöjen tulevat arvioinnit.
“Pidämme erinomaisena, että työohjelmassa läpi linjan korostetaan yhdenvertaisten kilpailuedellytysten tärkeyttä. Sisämarkkinoiden toimivuuden ja yritysten kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta on aivan keskeistä, että markkinoilla kilpaillaan samoilla säännöillä”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi kommentoi.
Uusia aloitteita myös kuluttajaturvallisuuden hyväksi
EU:n ulkopuolelta käytävään, rajat ylittävään verkkokauppaan liittyy myös ympäristö- ja kuluttajapolitiikan alueelle kuuluvia haasteita. Alustoilta kuluttajille myytävät tuotteet eivät usein täytä EU:n tuotevaatimuksia, mikä voi vaarantaa kuluttajaturvallisuuden ja aiheuttaa haittoja ympäristölle.
Komissio pyrkiikin nyt ratkaisemaan kysymystä uusilla aloitteilla. Kuluttajille tulee jatkossa tarjota enemmän tietoa muun muassa tuotteiden ympäristövaikutuksista. Uudistuvassa kuluttajaohjelmassa pureudutaan niin ikään rajat ylittävän kaupankäynnin haasteisiin.
Kiertotalouden toimintasuunnitelma pyrkii jäte- ja tuotepolitiikan keinoin vähentämään muun muassa syntyvän jätteen määrää ja lisäämään kierrätystä. Lisäksi markkinavalvontaa tullaan tehostamaan.
“Näyttää vahvasti siltä, että tämä komissio aikoo lopulta hoitaa kuntoon alustatalouteen liittyvät epäkohdat myös tavarakaupan osalta. Tämä onkin edellytys sille, että komission asettamat tavoitteet voidaan saavuttaa. Suomalaisen kaupan alan kilpailukyvylle on olennainen merkitys sillä, että unionin asettama korkea vaatimustaso koskee kilpailussa kaikkia”, Kiviniemi muistuttaa.
Lisätietoja:
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Janne Koivisto, johtava asiantuntija, yrityslainsäädäntö, EU-edunvalvonta, Kaupan liitto, 050 321 3639, janne.koivisto@kauppa.fi