Kuluttajien luottamus on kääntynyt nousuun, mutta ostoaikeissa näkyy varovaisuutta
Kuluttajien odotukset omasta taloudestaan ovat alkaneet kohentua parin viime vuoden laskun jälkeen. Kuluttajien pelko työttömyydestä on sen sijaan lisääntynyt. Lähitulevaisuuden odotukset näkyvät kuluttajien ostoaikeissa vaihtelevasti, ja etenkin suurempiin kulutuskohteisiin satsaaminen näyttää kääntyneen laskuun.
Kuluttajien odotukset omasta taloudestaan ovat laskeneet trendinomaisesti viimeisen kahden vuoden ajan, mutta viime kesästä lähtien odotukset näyttäisivät kääntyneen nousuun. Odotukset omasta taloudesta ovat parantuneet etenkin pääkaupunkiseudulla ja Länsi-Suomessa.
”Jää nähtäväksi, onko odotusten paraneminen vain hetkellistä vai pysyvämpi käänne”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja pohtii.
Parantuneet odotukset omasta taloudesta eivät kuitenkaan näy työttömyysuhan kokemuksessa, sillä kuluttajien odotukset omasta työttömyysuhasta ovat huonontuneet trendinomaisesti viimeisen puolentoista vuoden ajan, vaikka työllisyys on parantunut. Myös kuluttajien tulevat ostoaikeet näyttävät vaihtelevan selvästi eri tuoteryhmien välillä.
Auton osto- ja asunnon remonttiaikeet vielä keskimääräistä korkeammalla
Lähes neljä vuotta jatkunut auton ostoaikeiden kohentuminen taittui vuoden 2018 alussa. Auton ostoaikeet ovat kuitenkin toistaiseksi korkeammat kuin 2010-luvulla keskimäärin. Myös aikeet remontoida asuntoa ovat nyt vahvemmat kuin 2010-luvun keskiarvo. Vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa, ovatko remontointiaikomukset kääntyneet laskuun toukokuun 2019 jälkeen.
Vaikka kuluttajien remontoimisaikeet ovat vielä kohtuullisen korkeat, aikeet sisustaa puolestaan romahtivat tammikuussa. Ennen tammikuuta, keväästä 2018 lähtien sisustusaikeiden trendi oli vain hienoisessa laskussa.
”Vielä on ennenaikaista sanoa, onko sisustamisaikeiden tammikuun luku alaspäin suuntautuvan trendin vahvistumista vai vain yksittäinen poikkeus, joka korjaantuu seuraavina kuukausina”, Kurjenoja muistuttaa.
Urheiluun ja harrastamiseen panostaminen jatkuu
Vuoden 2017 alun suurempaa pudotusta lukuun ottamatta harrastus- ja urheiluvälineiden ostoaikeet ovat olleet kasvussa jo useamman vuoden. Myös urheilukaupan liikevaihto on kasvanut jo pitkään alkuvuotta 2017 lukuun ottamatta.
”Kehitystä todennäköisesti vahvistaa urheilumuodin voimistuminen ilmiönä”, Kurjenoja sanoo.
Urheilu- ja harrastusvälineiden tavoin myös muiden kulkuvälineiden kuin autojen ostoaikeet ovat olleet trendinomaisessa kasvussa yksittäisiä poikkeamia lukuun ottamatta. Tällaisia kulkuvälineitä ovat muun muassa veneet, moottoripyörät, mopot, mönkijät, vesiskootterit ja lumikelkat.
Kuluttajien aikeet hankkia tietotekniikkaa sekä viestintä- ja viihde-elektroniikka ovat olleet viimeiset pari vuotta laskussa, mutta se ei ole näkynyt alan liikevaihdossa.
”Ostoaikeiden heikentyminen ei ole näkynyt liikevaihdon laskuna, joten kyse voi myös olla aikomuksista ostaa aikaisempaa edullisempia elektroniikkabrändejä”, pohtii Kurjenoja.
Hienoisesta laskutrendistä huolimatta myös kodinkoneiden ostoaikomukset ylittävät edelleen 2010-luvun keskiarvon.
Liite jäsenille: Kulutusindikaattorit 2020 (vaatii kirjautumisen jäsensivuille)
Kulutusindikaattorit on koottu Tilastokeskuksen Kuluttajien luottamus -tilastoa varten keräämistä tiedoista. Indikaattorit kuvaavat joidenkin kaupan alaa koskevien tuotteiden ostoaikeita seuraavan puolen vuoden aikana. Asunnon peruskorjauksen ja autojen ostamisen osalta aikomukset koskevat seuraavaa 12 kuukautta. Indikaattoreissa hahmotetaan mahdollisuuksien mukaan ostoaikeiden kulloistakin trendiä. Keskiarvot, trendit ja muu analyysi on tehty Kaupan liitossa.
Kuva: 123rf