Robotit tanssivat Amazonin Pariisin-logistiikkakeskuksessa
Verkkokauppajätti Amazonin rantautumisesta Pohjoismaihin on puhuttu jo pitkään. Pohjoismaisten verkkosivujen avaaminen tarkoittaisi suomalaiselle kaupalle uutta kilpailutilannetta, mutta myös rutkasti uusia mahdollisuuksia. Joukko Kaupan liiton asiantuntijoita ja yritysedustajia kutsuttiin ensimmäisenä suomalaisena ryhmänä tutustumaan Amazonin Pariisin-logistiikkakeskukseen. Mitä suomalainen kauppa voi Amazonilta oppia?
Amazonin jalansija Euroopassa on vahvassa kasvussa. Vuoden 2010 jälkeen Amazon on investoinut Eurooppaan 55 miljardia ja tästä Ranskaan 6 miljardia. Yhtiön uusin logistiikkakeskus nousi lähelle Pariisia vuoden 2019 lopulla.
”Tarvetta uusille avauksille on ollut, koska pelkästään Ranskassa tilausten määrä kasvoi viime vuonna 25 prosenttia edellisvuodesta. Ranskalaisista Amazonia käyttää vuosittain 30 miljoonaa asiakasta, mutta yhtiön osuus kaikesta kaupasta Ranskassa on toistaiseksi vain prosentin verran”, kertoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.
Roboteista apua viimeiselle mailille
Viime vuosina Amazon on panostanut erityisesti kaikkia verkkokauppoja koskevaan nk. viimeisen mailin ongelmaan. ”Kuluttajat haluavat tilaamansa tavarat entistä nopeammin, ja odotusarvo saman päivän kuljetuksia kohtaan kasvaa koko ajan – myös Suomessa”, Loikkanen vahvistaa.
Uusimmassa logistiikkakeskuksessa robotit näyttelevät suurta osaa, ja siellä hyödynnetäänkin nk. dancing robots -konseptia toimitusnopeuden kasvattamiseksi. Robottien käyttö aloitettiin Amazonin jakelukeskuksissa vuonna 2013 sen jälkeen, kun yhtiö oli hankkinut omistukseensa Kiva Systems -robotiikkayrityksen.
Robottien ansiosta Amazon pystyy täyttämään tilauksen keskimäärin alle tunnissa, kun se perinteisin tavoin keräiltynä kestäisi pari tuntia. ”Robotit ovat kaupan tulevaisuutta myös Suomessa, kunhan volyymit ovat riittävän suuret”, Loikkanen toteaa.
Amazonilla robotit eivät kuitenkaan tarkoita automatisaatiota ihmisten tekemän työn kustannuksella. ”Logistiikkakeskus työllistää yhtä paljon ihmisiä kuin robottejakin, eli molempia runsaat 3 000. Suuressa kompleksissa ihmisiä tarvitaan paljon, ja heidän työskentelyään helpottavat uusimmat innovaatiot – esimerkiksi tekoäly, tietokonenäkö ja muut koneoppimisalgoritmit”, Loikkanen kertoo.
Ajan säästämisen lisäksi robotit ovat lisänneet jakelukeskusten säilytystilaa puolella. ”Tämä toimii Amazonin eduksi erityisesti, kun puhutaan viimeisen mailin ongelmasta. Pienempiä, korkeampia ja tehokkaampia logistiikkakeskuksia voidaan rakentaa kaupunkeihin tai niiden laitamille, ja tämän myötä toimitusmatkat lyhenevät”, Loikkanen kertoo.
”Harvaan asutussa Suomessa vastaava malli on mahdollinen suurimmissa kaupungeissa.”
Varastoimisen ja tavaroiden keräilyn lisäksi teknologista osaamista hyödynnetään myös lähetettäviä tuotteita pakattaessa. Algoritmit auttavat pakkaajia löytämään heti oikeankokoisen pakkauksen kymmenien vaihtoehtojen joukosta ja ’annostelemaan’ juuri tarvittavan määrän teippiä valittuun pakkaukseen.
Kilpailuetua vastuullisuudesta
Amazon aikoo panostaa jatkossa entistä enemmän vastuullisuuteen. ”Yhtiön tavoite on käyttää ainoastaan uusiutuvaa energiaa vuoteen 2030 mennessä ja olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Yksi konkreettinen askel tavoitteita kohti on jo otettu, sillä yhtiö on tilannut käyttöönsä 100 000 sähköautoa. Ensimmäiset saadaan liikenteeseen vuoden 2021 aikana, ja niiden kaikkien on tarkoitus olla käytössä vuoteen 2030 mennessä”, Loikkanen kertoo.
Kaupan liiton syksyllä 2019 julkaiseman palvelualojen maineindeksin mukaan suomalainen kauppa on kasvattanut mainettaan ympäristövastuullisena ja uudistuvana alana. ”Vastuullisuus on ehdottomasti tekijä, jonka avulla suomalainen yritys voi erottautua ulkomaisista kilpailijoistaan. Suomalaisen kaupan etu on myös kivijalan ja verkkokaupan yhdistäminen sekä palvelu, jonka myötä se voi erottua kansainvälisistä kilpailijoistaan”, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
”Suomalaisyrityksille, jotka myyvät tuotteitaan Amazonin alustalla, tarjoutuu mahdollisuus luoda uudenlaista profiilia kansainvälistymällä.”
Amazon työllistää Euroopassa suoraan peräti 95 000 henkilöä, ja heistä Ranskassa työskentelee 9 300 henkilöä. Amazonilla on Euroopassa yhteensä 125 toimipistettä, joista 20 sijaitsee Ranskassa. Euroopan-toimipisteistä noin puolet on logistiikkakeskuksia.
Miten tanssivat robotit käytännössä toimivat?
Jokainen liikkuva robottiasema, joita on yhteensä tuhansia, sisältää useampia hylly-yksikköjä (pods). Hylly-yksiköillä kuljetetaan erilaisia tuotteita.
Kun asiakas tilaa Amazonilta esimerkiksi kirjan, robottiasema tuo automaattisesti lähimmän ko. kirjan sisältävän podin työtekijän luo. Lokerossa palaa valo siinä kohdassa, josta kirjan voi ottaa, ja tämän jälkeen lähettää kirjan edelleen pakkaamista ja postittamista varten. Samaa teknologiaa käytetään myös silloin, kun työntekijät varastoivat tuotteita.
Jokainen robotti osaa liikkua kunkin työntekijän tahdissa, millä vältetään tukosten syntyminen. Robotti on myös ohjelmoitu tietämään, mihin pod kannattaa pysäköidä, ja kartoittamaan parhaat kulkureitit törmäysten välttämiseksi. Jos esine on sijoitettu väärin hyllylle tai se putoaa podin kyydistä, käytetään tekoälyä tai tietokonenäkymiä tuotteen etsimiseen.
Kuvat: Amazon