Kaupan yritykset pelastautuvat nyt digiloikilla
Kauppa on aina mennyt sinne, minne ihmisetkin – nyt poikkeuskeväänä yhä useammin kuluttajien koteihin. Koronavirusepidemian tyrehdyttäessä kivijalkakauppojen asiakasvirtoja ovat kaupan alan yritykset ja niiden sidosryhmät innovoineet monenlaisia selviytymiskeinoja, joista suuri osa liittyy palvelun digitalisointiin. Verkko-ostaminen onkin lisääntynyt voimakkaasti.
Digitaalista ostamista koronan aiheuttaman poikkeustilan vuoksi on Postin teettämän tuoreen kyselyn mukaan lisännyt lähes viidennes suomalaisista. Erityisesti 18-34-vuotiaat ostavat yhä enemmän verkosta, mutta sama kehitys näkyy kaikissa ikäryhmissä. Postin aikaisempien tutkimusten mukaan noin puolet väestöstä on ostanut jotain verkosta kerran kuussa, mutta lähitulevaisuudessa arvioidaan yhä useamman ostavan verkosta viikoittain.
Samansuuntaisia tietoja kuuluu muualtakin maailmasta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kiinassa vain kymmenen prosenttia kuluttajista eivät ole koronapandemian vuoksi siirtäneet mitään ostoksiaan verkkoon, ilmenee eCommerceDB:n tuoreesta kyselystä.
Ruoan verkkokauppoja nousee pikavauhtia ympäri Suomen
Kesko raportoi huhtikuun alussa ketjun kauppiaiden perustavan verkkokauppoja 15 kaupan viikkovauhdilla. Suomessa oli tuolloin 270 K-ruokakauppaa ja lisää avataan koko ajan. Kauppiaat ovat myös olleet aloitteellisia uusien kuljetusmallien kehittämisessä paikallisten yritysten, esimerkiksi taksi- ja catering-alan yrittäjien kanssa, kun kyseisillä aloilla on liiketoiminta koronarajoitusten vuoksi hiljentynyt.
Myös S-ryhmän Helsingin keskustan Stockmannilla sijaitsevan Food Market Herkun verkkokauppa pystytettiin pikavauhdilla maaliskuussa, kun liikkumisrajoituksia astui voimaan. Foodmarketherkku.fi oli tarkoitus avata vasta myöhemmin, mutta kaupparyhmä reagoi kuluttajien tarpeisiin nopeutetulla aikataululla.
S-ryhmä kertoi kuun vaihteessa ruoan verkkokaupan kaksin-kolminkertaistuneen maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Aiemmin voimakkaasti Prismoihin keskittynyt päivittäistavaroiden digikauppa on laajentunut korona-aikana nopeasti myös pienempiin myymälöihin, kuten Saleihin ja S-Marketeihin, jotka palvelevat kuluttajia paikallisesti ympäri Suomen nyt myös verkossa.
Myös pienet yritykset ovat toimineet nopeasti: mm. satavuotias Pandan tehtaanmyymälä Jyväskylän Vaajakoskella loikkasi verkkoon kahdessa viikossa ja ilahduttaa nyt kansalaisia ympäri maan kotioville kuljetetuilla makeisten erikoiserillä.
Tuotteiden kontaktiton nouto ja toimitus yleistyy
Osta verkosta ja nouda myymälästä -palvelun oheen on nopealla aikataululla tuotu myös mahdollisuus noutaa tuotteet omasta autosta poistumatta. Clas Ohlson lanseerasi maaliskuussa uuden Click&Drive -palvelun vaihtoehdoksi myymälässä asioimiseen.
Biltema laajensi muissa Pohjoismaissa jo käytössä olleen vastaavan Osta & Nouda Drive In -palvelun Suomeen pikavauhdilla tukeakseen maan hallituksen suositusten toteutumista.
Monet kaupat ja logistiikkayritykset tarjoavat toimituksen jättämistä kotioven taakse ilman kontaktia asiakkaaseen. Esimerkiksi kotiinkuljetuspalvelu Budbee lähettää vastaanottajalle valokuvan kotiovella odottavasta paketista, jonka voi turvallisen tovin päästä noukkia oven takaa sisälle kotiin.
Sidosryhmäyhteistyöllä verkkoon
Kaikilla yrityksillä ei ole mahdollisuutta polkaista toimivaa verkkokauppaa pystyyn pikavauhdilla, mutta apua on rientänyt niihinkin tilanteisiin.
Rovaniemeläinen Starttipaja Valmennus Oy avasi verkkokaupan, joka myy lappilaisten yritysten lahjakortteja. Lahjakortin lisääminen kauppaan on yrittäjille maksutonta ja mahdollisuus on avoinna kaikille Lapin yrityksille. Starttipaja ottaa provision vasta myydyistä lahjakorteista.
Pelastetaan kauppa -verkosto taas kokoaa verkkokauppoja yhdelle sivustolle, jolle kauppias voi rekisteröidä verkkokauppansa veloituksetta ja josta kuluttajat löytävät oman alueensa tai tietyn tuoteryhmän kaupat keskitetysti. Verkoston perustanut kotimainen verkkokauppa-alustatoimittaja Vilkas Group tarjoaa myös veloituksettoman digikaupan aloituksen kaupoille, joilta se vielä puuttuu.
Kannustuksen sanoja ja hyviä käytäntöjä voi kuulla Experience Commerce Finlandin Uudistujat menestyvät -videolla, jolla ECF-ohjelman Leevi Parsama ja Mika Niemi kannustavat yrityksiä ideoimaan rohkeasti uutta. Videolla kuullaan mm. Reiman kokemukset lastenvaatemerkin selviytymisstrategiasta Kiinassa, joka jo toipuu koronaviruksen pahimmasta vaiheesta.
Kivijalkakin mukautuu poikkeusoloihin
Kaupan yritykset taipuvat hyvään ja turvalliseen palveluun myös fyysisissä liikkeissä. Esimerkiksi optikkoketju Synsam mahdollistaa koko myymälän varaamisen omaan henkilökohtaiseen käyttöönsä, ja miestenvaatebrändi Frenn on lisännyt verkkokauppansa kuljetuksiin kotisovituspalvelun, joka tuo palasen muotimyymälää kotiin asti: ammattitaitoinen vaatemyyjä odottaa asiakkaan kodin ulkopuolella tarvittaessa muutama extrakoko mukanaan, valmiina vaihtamaan tuotteen sopivampaan kokoon.
Ruokakaupoissa on käytössä laajasti erilaisia keinoja koronatartuntojen vähentämiseksi, mm. poikkeavia aukioloaikoja ja vain riskiryhmille varattuja ostosaikoja, käsidesipisteitä, turvallisista etäisyyksistä muistuttavia lattiateippauksia ja henkilökuntaakin suojaavia kassapleksejä.