Suomen erikoiskauppa kansainvälistyy verkkokaupan kautta
Mikä on Suomen erikoiskaupan tulevaisuus, ja miksi erikoiskauppa ei pärjää kansainvälisessä kilpailussa, on kysytty toistuvasti jo 1990-luvun lopulta lähtien, jolloin ensimmäiset ruotsalaiset vaateketjut rantautuivat Suomeen.
Toimiessani yli kolme vuosikymmentä suomalaisen, saksalaisen sekä ruotsalaisen kauppaketjun johtotehtävissä olen seurannut näköalapaikalta, miten kansainväliset kauppaketjut ovat valloittaneet suomalaiset kauppakeskukset sekä vilkkaasti liikennöidyt kauppapaikat. Asiakaslähtöisesti rakennetut ja vahvat ruotsalaiset ja saksalaiset tuote-, palvelu- sekä myymäläkonseptit ovat lähes poikkeuksetta saavuttaneet markkinajohtajuuden myös Suomessa.
Verkkokauppa ja digitaalisuus ovat muuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymisen sekä markkinat. Haasteet etenkin erikoiskaupan ympärillä ovat kuitenkin hyvin samankaltaiset edelleen. Elämme lisäksi poikkeuksellisia aikoja kaikin puolin vallitsevan epidemian vuoksi. On hyvä kuitenkin muistaa, että korona ei ole syy heikkoon kilpailuetuun tai uudistumisen puutteeseen. Vahva kilpailuetu kantaa myös vallitsevan kriisin aikana ja sen jälkeen.
Aidosti vahva kilpailuetu tuottaa asiakkaille ainutlaatuisen konseptin ja asiakaslupauksen. Sen varmistaminen on jokaisen menestyvän yrityksen kriittinen menestystekijä.
Verkkokaupan ja vahvan konseptin avulla kansainvälisille markkinoille
Verkkokauppa avaa ovet koko maailmaan joustavasti ja ketterästi. Verkkokaupan rooli on tärkeä jakelukanavana, mutta se ei ratkaise yhtiön menestystä. Menestyvän verkkokaupan edellytys on vahva sisältö eli konsepti ja asiakaslupaus. Samalla kun verkkokauppa avaa ovensa kansainväliseen markkinaan, kasvaa myös kilpailutilanne merkittävästi.
Vahva konsepti kivijalkakaupassa toimii suurella todennäköisyydellä menestyksekkäästi myös verkossa.
Suomalainen kauppa ei ole omakohtaisen kokemukseni mukaan siirtynyt verkkoon sen hitaammin kuin ruotsalainen tai saksalainenkaan kauppa. Monet suuret kansainvälisesti menestyneet kauppaketjut ovat luottaneet hyvin pitkään vahvaan kivijalkakonseptiinsa sekä siirtyneet viiveellä verkkoon. Oleellista on kuitenkin, että vahva tuote- ja palvelukonsepti kivijalkakaupassa toimii suurella todennäköisyydellä menestyksekkäästi myös verkossa.
Epidemia on vahvistanut verkkokauppojen asemaa, ja uusia rakennetaan nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Hienoa, että myös moni suomalainen kuluttaja on löytänyt verkkokaupan uutena ostoskanavana.
Kivijalkakauppa ja tavaratalot muutoksessa
Verkkokaupan vahva rooli kaupan murroksessa haastaa myös perinteisen kivijalkakaupan. Kivijalkakaupan muutoshankkeissa, sekä Suomessa että Ruotsissa, tulevaisuuden konsepti rakennetaan asiakaskokemuksen ympärille. Tulevaisuuden kivijalkakaupat ovatkin erilaisia, oman brändinsä näköisiä kohtaamispaikkoja, joissa asiakkaat viihtyvät, mutta jotka ohjaavat asiakkaan tutustumaan verkossa olevaan laajaan valikoimaan sekä ostamaan tuotteet verkosta.
Ylivoimainen asiakaskokemus on tulevaisuuden menestyvän kaupan elinehto.
Ylivoimainen asiakaskokemus on tulevaisuuden menestyvän kaupan elinehto. Asiakkaan ostokäyttäytymisen seuranta sekä ohjaus kivijalkakaupan ja verkon välillä edellyttää, nyt jos koskaan, asiakaslähtöistä ajattelua sekä kaupan osaamista ja ymmärrystä.
Verkkokaupan tuoma muutos on vaikuttanut ratkaisevasti myös tavaratalojen heikkenevään markkinatilanteeseen. Mikäli kaikki kansainväliset tavarataloketjut myyvät samoja globaaleja brändejä, ei verkkokaupan avaaminen korvaa heikkoa kilpailuetua. Tavaratalojen tulisikin löytää uusi olemassaolon edellytys.
Jatkuva kehittäminen on välttämätöntä
Asiakkaiden tarpeet ja odotukset muuttuvat tulevaisuudessa yhä voimakkaammin ja nopeammin, ja jopa vahvat ja pitkään toimineet yritykset joutuvat tarkastelemaan kilpailukykyään merkittävässä ympäristön muutoksessa. Hennes & Mauritzin markkina-arvo puolittui muutamassa vuodessa sen unohdettua asiakkaansa. Anttila- ja Seppälä-kauppaketjut menestyivät 1990-luvulla kehittämällä proaktiivisesti uusia tuote- ja palvelukonsepteja liiketoimintaansa, mutta kehittämisen hiipuessa yritysten kilpailuetu ei ollut enää riittävän vahva kannattavan liiketoiminnan aikaansaamiseksi.
Monet pienet yritykset ovat kasvaneet suuriksi asiakasta sekä heidän tarpeitaan kuunnellen.
Toisaalta on ollut ilahduttavaa seurata, miten monet pienet yritykset ovat kasvaneet suuriksi asiakasta sekä heidän tarpeitaan kuunnellen. Monet yritykset ovat toimineet myös rohkaisevina esimerkkeinä inspiroituessaan luomaan uutta epidemian aiheuttaneesta muutoksesta kuluttajan ostokäyttäytymisessä.
Asiakaskeskeinen ajattelu ja oikea asenne ovat kasvuyritysten vahvuuksia
Kasvuyrityksille on usein ominaista positiivinen ja ratkaisukeskeinen asenne sekä korkeat tavoitteet. Uusia erikoiskaupan yrityksiä on syntynyt ilahduttavan paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. On ollut ilo seurata monien kasvuyritysten syntymistä asiakastarpeesta sekä kunnianhimoisesta asenteesta merkittävän kilpailuedun ja kansainvälisen menestyksen rakentamisessa.
Mikäli saisimme yhdistettyä suurten yritysten osaamisen ja kokemuksen sekä pienten ketterän ja rohkean asenteen, pärjäisimme paremmin myös kansainvälisessä kilpailussa. Omalta osaltani olen pyrkinyt tuomaan kokemukseni sekä osaamiseni myös kahden kasvuyrityksen kasvuun sekä kansainvälistymiseen. Jokaisella meistä tulisikin olla yksi kasvuyritys, jota tukea. Se on opettavaista sekä monella tavalla palkitsevaa.
Osaamista on vahvistettava
Osaaminen, kokemus, arvot ja asenne ovat avainasemassa, kun tavoitteena on menestys. Menestyvän verkkokaupan rakentamisessa on tärkeässä roolissa kuluttajaliiketoimintaosaaminen, joka tuottaa sisällön, kilpailuedun sekä asiakaskokemuksen. Sen sijaan ict-alan osaaja on ennen kaikkea tukevassa roolissa rakentamassa puitteet verkkokaupalle.
Brändi- ja kuluttajaliiketoimintaosaaminen eivät kuulu suomalaisten yritysten vahvimpiin osaamisalueisiin, ja varsinkin johtotehtäviin ja yritysten hallituksiin sitä pyritäänkin usein hakemaan naapurimaasta Ruotsista. Kyseistä osaamista löytyy kuitenkin myös Suomesta, vaikkakin vähemmän kuin kansainvälisistä yrityksistä.
Yhteistyö yliopistojen kanssa on erittäin tärkeässä roolissa.
Yhteistyö yliopistojen kanssa on erittäin tärkeässä roolissa, sillä niistä valmistuu uusi sukupolvi, jolla on oikea ja rohkea asenne kehittää sekä kansainvälistyä. Harmillista on, että valmistuville löytyy vielä tällä hetkellä rajallinen määrä mielenkiintoisia työpaikkoja erikoiskaupan yrityksissä Suomessa.
Verkostot ovat avainasemassa
Elämme parhaillaan erittäin haasteellista vuotta myös kaupassa. Siitä huolimatta koen, että Suomen kaupan taivaalla on enemmän kuin koskaan myös rohkaisevia asioita, kuten yhteistyöhön sekä kumppanuuksiin panostamista, uusien tuote- sekä palveluinnovaatioiden kehittämistä, markkinointia ja viestintää.
Globaalissa maailmassa on otettava huomioon kansainvälinen kilpailu. Olemmekin rakentaneet kaikissa johtamissani yrityksissä kansainvälistymisstrategian, jonka tavoitteena on merkittävä liikevaihdon saavuttaminen kansainvälisillä markkinoilla lähivuosien aikana. Strategisia yhteistyökumppaneita kannattaa pyrkiä hakemaan kunnianhimoisesti suurista kansainvälisesti toimivista yrityksistä.
Aitoa vastuullisuutta
Tulevaisuuden voittajayrityksillä on vahva arvopohja, ja ne toimivat aidosti vastuullisesti. Viestinnän rooli korostuu tulevaisuudessa yhä enemmän. Toivottavasti tästäkin kriisistä voittajina selviytyvät yritykset vahvistavat myös arvopohjaansa, sillä vastuullisuus sekä pitkäaikainen menestyminen kulkevat käsi kädessä.
Haluaisin lopuksi kannustaa sekä rohkaista suomalaisia erikoiskaupan yrityksiä rakentamaan kansainvälisiä menestystarinoita. Nyt jos koskaan siihen on valtavan hienot mahdollisuudet!
Marina Vahtola toimii hallitusammattilaisena useissa yrityksissä Suomessa sekä senior adviserina Ruotsissa kansainvälisissä kaupan alan ketjuissa. Hän on työskennellyt yli 25 vuotta suurten ketjuyritysten ylimmän johdon tehtävissä Suomessa, Saksassa sekä Ruotsissa, joista yli 10 vuotta toimitusjohtajana. Hän on ollut mm. rakentamassa Bauhaus-ketjua Suomeen ja Viroon. Vahtolalta on tänä keväänä ilmestynyt kirja Intohimona brändit, joka avaa 20 keskeistä tekijää menestyvän brändin rakentamisessa.