Kauppa starttaa syksyyn ristiriitaisin odotuksin – talouden rattaat on pidettävä pyörimässä
Koronan vaikutukset kauppaan ovat vaihdelleet voimakkaasti toimialojen välillä. Työn ja vapaa-ajan keskittyessä edelleen koteihin ja kakkosasunnoille suomalaiset satsaavat ennätystahtia ruokaan ja kodin kunnostamiseen, kun taas ei-välttämättömät tuotteet ovat jääneet kauppojen varastoihin. Syksyä ja mahdollista pandemian toista aaltoa odotetaankin alalla ristiriitaisin ajatuksin. Kauppa puhaltaa yhteen hiileen muun muassa turvallisuuden keinoin, jotta talouden rattaat saadaan vahvaan vauhtiin.
Koronapandemia on vaikuttanut alan yritysten myyntituloksiin ja toimintaedellytyksiin vaihtelevasti. Vaikka rajoituksia on purettu ja elpymistä ilmassa, ovat syksyn näkymät kaupalle monin tavoin epävarmoja.
Muotikauppaan korona iski kovaa jo heti maaliskuussa, ja myynti on pudonnut tammi−heinäkuussa peräti 20,9 prosenttia. Kotimaisen verkkokaupan kasvu on ollut rohkaisevaa, mutta digiloikka ei ole riittänyt kompensoimaan myynnin laskua kivijalkakaupoissa. “Vaikka odotukset ovat kohonneet hivenen keväästä, ovat toimialan uhkina uusi korona-aalto ja kuluttajien ostovoiman romahtaminen heikentyvän työllisyyden vuoksi. Toipumista saadaan odottaa vielä ainakin vuoden päähän, sillä teollisuudessa ja tavarantoimittajilla heijastusvaikutukset näkyvät pitkään”, ennakoi Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast kertoo, että optisella toimialalla tapahtui heti maaliskuussa raju 15 prosentin myynnin lasku. ”Huhtikuussa, jolloin paljon myymälöitä oli suljettuina, myynti laski peräti 63,5 prosenttia ja toukokuussakin vielä 60,5 prosenttia. Kesäkuusta alkaen on kuitenkin ollut ilmassa selvää toipumista patoutuneen kysynnän alkaessa purkautua”, Tast kuvaa.
Koronan vaikutuksilta eivät ole välttyneet myöskään kirjakaupat, sillä suurimpien kirjakauppojen myynti laski ensimmäisellä vuosipuoliskolla 7,8 prosenttia. ”Pahin sukellus vältettiin, koska verkkokauppa on paikannut hyvin kivijalkaa. Yritysten välillä on kuitenkin edelleen paljon eroja. Kirjojen myynti painottuu vahvasti isänpäivän ja joulun aikaan, joten toivoa on vielä. Tilanne kuitenkin elää”, toteaa Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.
Yksi kriisin tähänastisista ’voittajista’ on päivittäistavarakauppa: ”Myynti lähti maaliskuussa kasvuun, kun iso osa suomalaisista alkoi tehdä töitä ja käydä koulua kotoa käsin, ja ravintolat suljettiin. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi−kesäkuussa 8,9 prosenttia”, vahvistaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto. Kasvu on saavutettu samaan aikaan, kun kaupoissa on tehty paljon toimenpiteitä turvallisen asiointi- ja työympäristön eteen. Luodon mukaan kuluttajat ovat omaksuneet turvallisen asioinnin ohjeet hyvin.
Sen sijaan foodservice-tukkukaupassa tapahtui keväällä romahdus. ”Vuoden ensimmäisellä puoliskolla liikevaihto laski 18,9 prosenttia. Kesäkuusta alkaen on toimialalla ollut kuitenkin nähtävissä pientä toipumista”, Luoto sanoo. Mahdolliset kiristyvät rajoitukset, kuten alueelliset etätyösuositukset, vaikuttavat erityisesti foodservice-tukkukaupan syksyn näkymiin.
Etäily ja kotoilu ovat kiihdyttäneet rauta- ja sisustustuotteiden kauppaa alkuvuonna, sillä tammi–kesäkuussa myynti kasvoi peräti 8 prosenttia. Toisella kvartaalilla kasvua oli lähes 11 prosenttia, ja kuluttajat panostivat paljon esimerkiksi pihan ja puutarhan tuoteryhmiin. Rakennus- ja sisustustuotekaupan yhdistys RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala kuitenkin ennakoi, että syksystä ja ensi vuodesta on tulossa haastavampia. ”Uudisrakentamisen rakennuslupien kehitys on ollut selkeästi miinuksella jo pidemmän aikaa, ja tämä tulee heijastumaan toimialaan. Koronatilateen mahdollinen pitkittyminen lisää myös kuluttajien epävarmuutta, mikä näkyy varmasti varovaisuutena isompia investointeja harkittaessa”, Liuksiala sanoo.
Kodin tekniikan eli elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti nousi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Pääkategorioista myynnin kasvu oli voimakkainta äänentoistolaitteissa ja kodin tietotekniikassa. Toimialan odotukset syksystä ovat positiivisia. ”Uskon, että kuluttajat satsaavat edelleen kotiin ja vapaa-ajan asuntoon. Myös vuoden tärkeimmät sesonkimme – Black Friday ja joulukauppa – ovat edessäpäin”, summaa Elektroniikan Tukkukauppiaat (ETK) ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen.
Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uitto kertoo, että vaikka teknisessä kaupassa myynti on kokonaisuudessaan heikentynyt, ovat pahimmat pelot jääneet toistaiseksi toteutumatta. Tammi−kesäkuun myynti laski neljä prosenttia edellistä vuodesta, ja toimialoista vain tuotteet ja palvelut rakentamiseen lisäsi myyntiään. Syksy näyttää teknisen kaupan osalta synkältä. ”Teollisuuden vaikeudet jatkuvat ja todennäköisesti syvenevät kysynnän puutteen seurauksena. Heikot näkymät tulevaisuuteen puolestaan jarruttavat investointeja niin Suomessa kuin rajojen ulkopuolellakin”, Uitto ennakoi.
Pandemia näkyy myös autokaupassa. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan uusien autojen tilaukset romahtivat koronan myötä, ja tälle vuodelle ennustetusta 116 000 uuden henkilöauton vuosimyynnistä tullaan jäämään selvästi. Käytettyjen autojen kauppa hiljeni niin ikään maalis−huhtikuussa, jonka jälkeen se on käynyt hyvin: kumulatiivinen vaihtoautomyynti oli tammi−heinäkuussa edellisvuoden tasoa. Koronan myötä yksityisautoilu onkin lisääntynyt merkittävästi. ”Vauhdikkaan vaihtoautojen kesäkauden myynnin jälkeen varastot ovat poikkeuksellisen alhaiset. Syksyn haasteina ovat uusien autojen myynnin vauhdittaminen ja vaihtoautopulan ratkaiseminen”, Rissa toteaa.
Kaupalle on toimialasta riippumatta elintärkeää pitää talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.
”Haluamme jatkossakin varmistaa asiakkaiden ja kaupan henkilökunnan turvallisuuden ja omalta osaltamme vaikuttaa siihen, että talous pääsee elpymään. Rokotteen saaminen mahdollisimman nopeasti markkinoille selkiyttäisi alan näkymiä syksyyn”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi summaa.
Kaupan liitolla on yhteensä 19 liittojäsentä tai kumppanuusyhdistystä. Sateenvarjomme alla on yhteensä noin 7 000 kaupan alan yritystä.
Kaupan liiton elokuun alussa julkaisemaan Kaupan näkymät -kokonaisuuteen voi tutustua täällä.
Kuvat: 123RF