Ohjeita viestintään työntekijän korona-altistus- tai -tartuntatilanteessa
Jos yrityksessä ilmenee korona-altistus tai -tartunta, on tärkeää toimia nopeasti ja vastuullisesti myös viestittäessä tilanteesta. Mistä asioista kaupan pitää sisäisesti ja ulkoisesti tiedottaa – ja mitkä asiat kuuluvat tietosuojan piiriin? Olemme koonneet yhteen Tietosuojavaltuutetun toimiston antamia viestintäohjeita.
Tietosuojalainsääntely ja viranomaisten antamat ohjeet luovat raamit sille, mitä yritys saa korona-altistus- tai tartuntatilanteessa viestiä. Työnantajan pitää muistaa, että sillä on vaitiolovelvollisuus työntekijän terveystiedoista; tieto siitä, että henkilö on saanut koronavirustartunnan, luetaan terveystiedoksi. Sen sijaan tieto siitä, että työntekijä on palannut riskialueelta, ei ole terveystieto, kuten ei myöskään se, että henkilö on karanteenissa. Lisätietoja karanteenin syystä ei työnantaja kuitenkaan saa kertoa.
Työntekijän koronavirustaudin riskiryhmään kuuluminen on niin ikään terveystieto, jos riskiryhmään kuulumista käsitellään terveydentilan arvioimiseksi. Terveydentilatietoa ei saa kertoa sivullisille ilman työntekijän nimenomaista suostumusta tai muuta lainmukaista perustetta.
Jos organisaation työntekijällä todetaan koronavirustartunta, työnantaja ei saa lähtökohtaisesti nimetä kyseistä työntekijää. Työnantaja voi informoida yleisesti yrityksen muita työntekijöitä tartunnasta tai mahdollisesta tartunnasta ja ohjata heitä työskentelemään kotoa, mikäli tämä on mahdollista. Lisäksi työnantajan on tärkeää kertoa toimenpiteistä, joihin tämä on ryhtynyt turvallisen työ- ja asiointiympäristön varmistamiseksi sekä toimenpiteistä, joita tilanne henkilöstöltä mahdollisesti edellyttää.
Mitä voi kertoa altistuksesta tai tartunnasta yrityksen ulkopuolelle?
Jos työntekijällä todetaan koronavirustartunta tai hänet on asetettu karanteeniin, ei työnantaja saa lähtökohtaisesti nimetä kyseistä työntekijää organisaation ulkopuolisille henkilöille. Tarvittaessa työnantaja voi kertoa organisaation ulkopuolisille tahoille yleisellä tasolla, että työntekijä on estynyt hoitamasta työtehtäviään.
Tietosuojalainsäädännön mukaan työnantajan pitää huolehtia työntekijän anonymiteetistä mahdollisista koronavirustartuntatilastoistaan tiedottaessaan. Anonyymit tiedot ovat tietoja, joista yksittäistä henkilöä ei voida tunnistaa. Jos tiedot ovat anonyymeja, niiden käsittelyyn ja julkaisemiseen ei sovelleta tietosuojalainsäädäntöä. Tunnistamisen täytyy estyä peruuttamattomasti. Tieto on Tietosuojavaltuutetun toimiston antamien tietojen mukaan edelleen tunnistettavaa, jos siitä esimerkiksi muihin tietoihin yhdistettynä voidaan päätellä, kenestä on kysymys. Anonymisoidut tilastotason tiedot voi kertoa julkisuuteen.
Kerrotaan avoimesti kaupan toimista viruksen leviämisen ehkäisemiseksi
Kaupan liiton saamien tietojen mukaan kaupan henkilöstöllä on todettu vain muutamia kymmeniä koronatartuntoja. Tartunnat on saatu nopeasti selville ja sairastunut henkilö sekä muut virukselle mahdollisesti altistuneet työntekijät asianmukaiseen kotikaranteeniin.
Tartunnasta tai altistumisesta viestiminen vaatii yritykseltä tarkkuutta, sillä asia on monisyinen. Kaupan liiton tietoon ei kuitenkaan ole toistaiseksi tullut hankalia viestintätilanteita.
”Yrittäjän kannattaa tutustua tarkasti Tietosuojavaltuutetun toimiston antamiin ohjeisiin siltä varalta, että yrityksessä tulee ilmi tartunta tai altistuminen. Tilanne vaatii tarkkuutta ja herkkyyttä, kun samaan aikaan halutaan toimia vastuullisesti koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja luonnollisesti huolehtia tarkasti työntekijöiden tietosuojasta”, sanoo Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija Lauri Kulonen.
”On tärkeää, että yritys kertoo avoimesti ja aktiivisesti niistä toimenpiteistä, joihin on ryhdytty turvallisen työ- ja asiointiympäristön varmistamiseksi – sekä ennaltaehkäisevästi että mahdollisen altitumis- tai sairaustapauksen varalle. Kaupoissa näitä ovat muun muassa turvavälit ja niistä informointi, pleksiseinät kassoilla, käsidesit henkilöstölle ja asiakkaille, tehostettu tilojen puhdistus viipymättä sairastumistapauksen ilmetessä, eri työvuoroihin kuuluvien henkilöiden kohtaamisten minimointi, sisäisestä koronajohto- ja/tai viestintäryhmästä sopiminen sekä kasvosuojainten tarjoaminen henkilöstölle alueellisten viranomaisohjeiden mukaisesti”, Kulonen listaa.
Koronaviruksen leviämistavoista ja keinoista hallita niitä kertyy jatkuvasti uutta tietoa. Tämän myötä viranomaisten antamat ohjeet – ja viestintäohjeet – saattavat päivittyä.
”Kaupan yrityksen, jolle turvallisen asiointiympäristön ja asiakkaiden kohtaamisen merkitys on ensiarvoista, pitää seurata viranomaisohjeita säännöllisesti. Turvallinen työ- ja asiointiympäristö on mahdollista saavuttaa ja ylläpitää, kun työnantaja ja työntekijät toimivat koronaviruksen edellyttämien toimintaohjeiden mukaisesti, yhteistyössä turvallisuudesta huolehtien”, Kulonen päättää.
Lähde ja lisätiedot: Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivut. Usein kysyttyjä kysymyksiä päivitetään tarpeen vaatiessa.
Terveysturvallisuuteen liittyviä ohjeita antavat työnantajille Työterveyslaitos ja kansalaisille ensisijaisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä sosiaali- ja terveysministeriö:
Työterveyslaitoksen toimintaohje työnantajille koronavirusepidemiaan varautumiseksi
Miten arvioida koronatartunnan riskiä työpaikalla?
Ohjeistus palvelualoille COVID-19-tartuntojen ehkäisemiseksi
Koronaviruksen oireet ja miten toimia, jos epäilet tartuntaa
Ajankohtaista koronasta sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta
Kuva: 123RF