Kuluttajien luottamuksessa pientä elpymistä marraskuussa
Kuluttajien luottamusindikaattori sai marraskuussa arvon -4,8, kun se lokakuussa oli -6,9 ja syyskuussa -5,9, kertoo Tilastokeskus. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismailin mukaan luottamus on silti odotettua paremmalla tasolla.
Viime vuoden marraskuussa luottamusindikaattori sai arvon -5,0. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -1,8.
“Kuluttajien luottamuksen taso on alhainen, mutta se on kuitenkin odotettua parempi. Tämä voi olla seurausta siitä, että koronavirusrokotteen tiimoilta on saatu toiveikkaita uutisia. Edessä on kuitenkin vielä vaikeita kuukausia, sillä koronatilanne on heikentynyt selvästi niin meillä kuin maailmallakin”, sanoo Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail.
Luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä odotukset omasta ja Suomen taloudesta kohenivat hieman marraskuussa lokakuuhun verrattuna. Sen sijaan näkemys oman talouden nykytilasta heikkeni ja kuluttajien aikeet käyttää rahaa kestotavaroiden hankintaan vähenivät.
Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden luottamusindikaattorin osatekijät – Suomen talouden odotuksia lukuun ottamatta – menivät marraskuussa jonkin verran huonompaan suuntaan.
Kuluttajien kuva Suomen talouskehityksestä on kuitenkin edelleen synkkä, kuten myös heidän arvionsa oman talouden nykytilasta. Sen sijaan odotukset oman talouden kehittymisestä lähikuukausista ovat jo pitkän ajan keskimääräisellä tasolla.
Kuluttajien odotus myös Suomen yleisen työttömyystilanteen kehityksestä parani marraskuussa selvästi, vaikka se onkin edelleen alhaisella tasolla, kuten myös arviot omakohtaisen työttömyyden tai lomautuksen uhasta.
“On odotettavissa, että edessä olevat koronarajoitukset ja heikentyneen tilanteen aiheuttamat muutokset kuluttajien käyttäytymisessä tulevat synkentämään kuluttajien odotuksia työttömyystilanteesta seuraavina kuukausina. Tällä on puolestaan suora vaikutus kaupan alan yrityksiin. Uskon, että tuleva rokotusohjelma lupaa ensi keväälle kuitenkin parempia aikoja ja kaiken kaikkiaan valoisamman vuoden 2021”, Ismail uskoo.
Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Luottamusindikaattorin neljä osatekijää ovat: kuluttajan oma talous nyt, kuluttajan oma talous 12 kuukauden kuluttua, Suomen talous 12 kuukauden kuluttua ja kuluttajan rahankäyttö kestotavaroihin seuraavan 12 kuukauden aikana verrattuna edelliseen 12 kuukauteen. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–18. marraskuuta 1 157 Suomessa asuvaa henkilöä.
Lähde: Kuluttajien luottamus 2020, marraskuu. Tilastokeskus
Kuva: 123RF