Kaupan liitto ja PAM: Häirintään puututaan kaupan alalla painokkaasti − työmarkkinajärjestöt julkaisivat ohjeita häirinnän kitkemiseksi
Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat julkaisseet yhdessä toimintaohjeistuksen häirinnän ja seksuaalisen häirinnän estämiseksi, ehkäisemiseksi ja asiaan puuttumiseksi alan yrityksissä. Mukana ohjeistuksessa on suositus asiakkaan varoitusmenettelystä häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan varalle.
Kaupan liiton ja PAMin laatima yhteinen ohjeistus on merkittävä edistysaskel Suomen suurimman toimialan työsuojelukäytäntöjen parantamiseksi. Järjestöjen julkaisemassa materiaalissa on mukana ensimmäistä kertaa esimerkkejä häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan varalta toimimiseen työpaikoilla.
Liittojen vuosina 2017 ja 2020 tekemien kyselyiden mukaan erityisesti asiakkaiden taholta tuleva häirintä on kasvanut. Myös koronapandemian aikana työntekijöiltä saatujen palautteiden mukaan asiakkaiden huono käytös on lisääntynyt entisestään. Siksi sen huomioiminen työpaikan työsuojelutoimissa on tärkeää.
Asiakas ei ole aina oikeassa – asiakkaan taholta tuleva häirintä ei ole hyväksyttävää
Liitot huomauttavat, että asiakas on aina oikeassa -sanonta, on harhaanjohtava. Asiakaspalvelutyössä tulee eteen tilanteita, joissa asiakas ei käyttäydy arvokkaasti, mutta työntekijöiden ei näitäkään henkilöitä kohdatessa pidä joutua häirinnän tai seksuaalisen häirinnän kohteeksi.
Yhdeksi esimerkiksi häirinnän ehkäisemiseksi ja työntekijöiden suojelun edistämiseksi ohjeistuksessa esitetään Asiakkaan varoitusmenettely -mallia yrityksiin. Siinä asiakkaalle voidaan ilmoittaa, että huono käytös voi johtaa palvelun lopettamiseen.
Ohjeistuksessa painotetaan myös muita toimenpiteitä asiakaslähtöisen häirinnän tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Näiden tapahtuneiden häirintätapauksien käsittely työyhteisössä on erityisen tärkeää, ja tilanteisiin varautumista pitäisi mahdollisuuksien mukaan harjoitella työpaikoilla ennalta. Lisäksi asiakaslähtöisen häirinnän uhreille on mahdollisuuksien mukaan varmistettava asianmukainen jälkihoito ja tarvittaessa ammattiapua.
Toimintamallit käyttöön koko toimialalla
Kaupan liitto ja PAM sopivat alan työehtosopimusneuvotteluissa vuonna 2020 uudesta lisäyksestä työehtosopimuksen työsuojelun yhteistoimintasopimukseen. Sovitun kirjauksen mukaan alan yrityksissä on työnantajan työturvallisuuslain mukaisessa työsuojelun toimintaohjelmassa huomioitava menettelytapaohjeet häirinnän ja seksuaalisen häirinnän varalta sekä ohjeet asiakkaan taholta tapahtuvan häirinnän käsittelemiseksi.
Nyt liittojen yhteisesti laatiman ohjeistuksen tehtävänä on tukea työnantajia ja auttaa yrityksiä laatimaan omat menettelytapaohjeet niin työyhteisössä kuin asiakkaidenkin taholta tapahtuvan häirinnän ja seksuaalisen häirinnän varalle. Jatkossa alan työsuojelutoiminnan menettelyissä otetaan siis entistä paremmin huomioon kaikenlaisen häirinnän, seksuaalisen häirinnän sekä asiakkaiden taholta tulevan häirinnän ehkäiseminen ja tilanteisiin puuttuminen.
Liitot suosittelevat, että ohjeistuksen avulla alan yrityksissä ja työpaikoilla päivitetään, kehitetään ja otetaan käyttöön erilaisia keinovalikoimia, joilla kaikenlaista häirintää estetään ja ehkäistään laajasti.
Liite: Häirintään puuttuminen kaupan alalla -opas
Lisätiedot:
Pilvikki Pakola, työmarkkina-asiantuntija, Kaupan liitto, p. 050 465 9305, pilvikki.pakola(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, työympäristöasiantuntija, PAM. p. 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 290 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liitto edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. kauppa.fi
Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 210 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi