Kuluttajien luottamus vahvaa tammikuussa
Kuluttajien luottamusindikaattori oli tammikuussa -0,9, kun se vielä joulukuussa oli -4,6 ja marraskuussa -4,8. Viime vuoden tammikuussa indikaattori sai arvon -4,6, kertoo Tilastokeskus. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismailin mukaan koronarokotusten käynnistyminen näkyy kuluttajien luottamuksen vahvistumisena.
Luottamusindikaattori nousi tammikuussa pitkän ajan keskiarvonsa -1,8 yli ja oli vahvinta yli kahteen vuoteen: Kuluttajien luottamus talouteen on ollut vahvempaa viimeksi lokakuussa 2018, jolloin luottamusindikaattori oli 0,1.
“Kuluttajien luottamuksen vahvistuminen lupaa parempaa alkuvuotta myös niille kaupan toimialoille, joita korona on kurittanut rankimmin. Rokotusten aloittaminen on selkeästi saanut kuluttajat suhtautumaan tulevaisuuteen aikaisempaa valoisammin”, sanoo Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail.
Kuluttajien luottamusindikaattorin kaikki neljä osatekijää kehittyivät suotuisasti tammikuussa edelliseen kuukauteen verrattuna. Eniten vahvistui odotus Suomen talouskehityksestä. Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden vain arvio kuluttajan oman talouden nykytilasta heikkeni hieman tammikuussa.
Tammikuussa kuluttajien odotukset omasta taloudestaan olivat valoisia ja rahankäyttöaikeita kestotavaroihin oli mukavasti. Arvio oman talouden nykytilasta ja odotus Suomen talouskehityksestä olivat tammikuussa pitkän ajan keskimääräisellä tasolla.
Ismail iloitsee luottamusindikaattorin tuoreista luvuista. “Talouden elpymiselle yksityinen kulutus on tärkeää, sillä se käynnistää tulevan nousun Suomessa”, hän sanoo.
Myös kuluttajien odotus Suomen yleisen työttömyystilanteen kehityksestä parani tammikuussa, mutta se säilyi edelleen pessimistisellä tasolla. Työllisten kuluttajien näkemys omakohtaisen työttömyyden tai lomautuksen uhasta kyselyhetkellä jatkui niin ikään synkkänä.
Oman rahatilanteensa kuluttajat arvioivat tammikuussa edelleen erinomaiseksi. He pitivät ajankohtaa hyvänä myös säästämiselle ja kohtuullisena kestotavaroiden ostamiselle ja lainanotolle.
Ismail kuitenkin muistuttaa, että koronarokotteiden tämänhetkiset toimitusongelmat eivät vielä näy nyt julkaistuissa luvuissa. Jos viiveet jatkuvat, voi luvassa olla notkahdus myös kuluttajien luottamuksessa. “Talouden elpymisen kannalta on erityisen tärkeää vauhdittaa rokotustahtia, sillä se valaa uskoa pandemian päättymisestä”, Ismail uskoo.
Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Luottamusindikaattorin neljä osatekijää ovat: kuluttajan oma talous nyt, kuluttajan oma talous 12 kuukauden kuluttua, Suomen talous 12 kuukauden kuluttua ja kuluttajan rahankäyttö kestotavaroihin seuraavan 12 kuukauden aikana verrattuna edelliseen 12 kuukauteen. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–19. tammikuuta 1 065 Suomessa asuvaa henkilöä.
Lähde: Kuluttajien luottamus 2021, tammikuu. Tilastokeskus
Pääkuva: 123RF