Kuluttajien luottamus vahvaa myös helmikuussa
Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa -0,8, kun se tammikuussa oli -0,9 ja joulukuussa -4,6, kertoo Tilastokeskus. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail kuitenkin uskoo, että vaikka luottamus on nyt vahvalla tasolla, voi edessä olla vielä haastavampia kuukausia.
Viime vuoden helmikuussa luottamusindikaattori sai arvon -4,5. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -1,8.
“Vallitsevassa poikkeustilanteessa on positiivista, että luottamustaso on edelleen pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla ja huomattavasti paremmalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa”, Ismail toteaa.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä vain arvio kuluttajan oman talouden nykytilasta heikkeni helmikuussa tammikuuhun verrattuna. Muiden osatekijöiden osalta tapahtui paranemista.
Kuluttajien odotus Suomen yleisen työttömyystilanteen kehityksestä pysyi helmikuussa ennallaan ja melko pessimistisenä. Työllisten näkemys omakohtaisen työttömyyden tai lomautuksen uhasta koheni, mutta se pysyi yhä heikolla tasolla.
“Pidän erityisen huolestuttavana sitä, että kuluttajat kokevat edelleen suurta työttömyyden uhkaa. Se on omiaan hillitsemään kuluttamista”, Ismail huomauttaa.
Oman rahatilanteensa kuluttajat arvioivat helmikuussa edelleen erinomaiseksi. Ajankohtaa pidettiin hyvänä säästämiselle ja kohtuullisena myös kestotavaroiden ostamiselle ja lainanotolle. Huomionarvoista on myös se, että kuluttajilla oli asunnon ostosuunnitelmia helmikuussa enemmän kuin koskaan aiemmin mittaushistoriassa vuodesta 1998.
Tällä hetkellä pandemiatilanne näyttää kuitenkin pahenevan, ja tämän myötä tiukempia rajoituksia on luvassa.
“Kiristyvät rajoitukset ja jopa mahdolliset sulut lisäävät epävarmuutta, ja edessä on vielä haastavia viikkoja – ehkä jopa kuukausia. Toisaalta osalle kaupan toimialoista ravintoloiden kiristyvät toimenpiteet tai jopa sulkemiset voivat generoida lisää myyntiä, mutta esimerkiksi erikoiskaupassa haasteet jatkuvat”, Ismail sanoo.
“Kaiken kaikkiaan sujuvan, turvallisen asioinnin varmistaminen pysyy kaupan keskiössä. Kiristyvän rokotustahdin myötä kaupalla on vielä mahdollisuudet viime vuoden kaltaiseen kesään ja jopa normaaliin syksyyn”, hän lisää.
Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Luottamusindikaattorin neljä osatekijää ovat: kuluttajan oma talous nyt, kuluttajan oma talous 12 kuukauden kuluttua, Suomen talous 12 kuukauden kuluttua ja kuluttajan rahankäyttö kestotavaroihin seuraavan 12 kuukauden aikana verrattuna edelliseen 12 kuukauteen. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.
Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–16. helmikuuta 994 Suomessa asuvaa henkilöä.
Lähde: Kuluttajien luottamus 2021, helmikuu. Tilastokeskus
Pääkuva: 123RF