Tarvitsemme muutosta niukkaan kustannustukilinjaan ja parempaa ennakoitavuutta kesän matkailukauteen
Suomen hallitus valmistelee yritysten kustannustuen neljättä hakukierrosta, joka on koronapandemian ja siihen liittyvien rajoitustoimien pitkittyessä erittäin tarpeellinen myös kaupan yrityksille. Kaupan liitto pitää esitettyjä tuen kriteereitä liian tiukkoina, sillä ne jättävät edelleen suuren osan kaupan yrityksistä tuen ulkopuolelle. Matkailun ja kesän juhlakauden jähmeä avaaminen lisää yrittäjien taloudellisia haasteita, joten tukikriteerien tarkastelu on tarpeen.
Kaupan liitto pitää kustannustuen lakiluonnoksessa esitettyä 30 prosentin liikevaihtorajaa tuen saannille liian korkeana. Monien kaupan alan yritysten liikevaihto on viranomaisten koronatoimien, ja niistä aiheutuneiden kulutustottumusten muutoksen seurauksena supistunut 20–30 prosenttia. Voimakas liikevaihdon putoaminen on pandemian jatkuessa pitkittynyt ja kestänyt joidenkin yritysten osalta jo yli vuoden. Lakiluonnoksessa esitetyt tuen saannin kriteerit tulevat todennäköisesti jättämään suuren osan kaupan alan yrityksistä kustannustuen ulkopuolelle.
”Kaupan alalla liikevaihdon lasku 20–30 prosenttia on määrältään niin suuri, ettei liiketoiminnan kuluja ole mahdollista sopeuttaa vastaavassa määrin. Mielestämme kustannustuen liikevaihtoraja on laskettava 20 prosenttiin”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.
Kaupan liiton mukaan tämä olisi mahdollista tehdä yleisen kustannustuen osalta kansallisella päätöksellä. Samalla varmistettaisiin, että tuki kohtaisi paremmin pitkittyneestä liikevaihdon laskusta kärsivät yritykset. Lisäksi liikevaihtoprosentin laskeminen tukisi jo aikaisemmin kustannustukilaille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Liitto muistuttaa, että myös perustuslakivaliokunta on kaikkien tartuntatautilan mukaisten rajoitustoimenpiteiden yhteydessä todennut yritysten kohtuullisen kompensaation tärkeyden.
”Vaikka kaupan alan yrityksiä ei ole tartuntatautilain nojalla suljettu, ovat rajoitusten ja suositusten epäsuorat vaikutukset kaupan alalle olleet merkittäviä ja tosiallisesti rajoittaneet elinkeinovapautta. Tämän takia rajoituksista aiheutuneita negatiivisia taloudellisia vaikutuksia olisi kohtuullista kompensoida”, Kiviniemi sanoo.
Hallituksen esittämät ja sittemmin eduskunnasta poisvetämät liikkumisrajoitukset ja niihin liittynyt julkinen keskustelu heijastuivat myös voimakkaasti kaupan kivijalkaliikkeiden asiakasmääriin ja myyntiin.
Niukka tukilinja heikentää Suomen kansainvälistä kilpailukykyä
Suomessa valtio on tukenut yrityksiä pandemian aikana niukasti verrattuna muihin EU-maihin. Euroopan komission mukaan Suomessa yrityksille maksetut kriisituet olivat viime vuonna suhteessa bruttokansantuotteeseen EU:n kolmanneksi vähäisimmät. Ainoastaan Irlannissa ja Kroatiassa tukia on maksettu Suomea vähemmän.
Niukka tukilinja on näkynyt myös kaupan alalla. Kustannustuen toisella hakukierroksella vain 33,5 prosenttia vähittäiskaupan yrityksistä sai tukihakemukseensa myönteisen päätöksen, ja toimialan yrityksille maksettiin tukea yhteensä noin 6,5 miljoonaa euroa.
”Kustannustukien niukkuus heikentää suomalaisten yritysten kansainvälistä kilpailukykyä sekä edellytyksiä työllistää ja investoida”, Kiviniemi muistuttaa.
Yritysten näkymä tulevaan on poikkeuksellisen sumea
Kesän juhlakausi on alkamassa, mutta edelleen on epäselvää, voivatko suomalaiset järjestää juhlia ja yritykset satsata sesonkiin. Myös matkailun avaaminen näyttää tällä hetkellä epävarmalta, ja päätöksenteko on jähmeää.
Ulkomaisella turismilla on suuri merkitys erikoiskaupan yrityksille ja päivittäistavarakaupoille muun muassa itärajan läheisyydessä, Helsingissä ja Lapin matkailukohteissa. Vaatimusta esimerkiksi maahantulijoiden negatiivisesta koronatestitodistuksesta on yritetty saada lakiin, ja uusi esitys todistuksesta on valmisteilla sosiaali- ja terveysministeriössä. Kaupan liiton mielestä kokonaisuus tulee saada pian eteenpäin.
”Talouden avaamisen hitaus vaikuttaa merkittävästi paitsi matkailualan myös kaupan alan yritysten liikevaihtoon. Yritysten näkymä tulevaisuuteen on poikkeuksellisen heikko. Tarvitsemme ripeitä ja selkeitä päätöksiä sekä ennakoivaa viestintää rajoitusten helpottumisesta”, Kiviniemi painottaa.
Lisätietoja:
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi