K-Marketien kiusaamisvapaa vyöhyke sai runsaasti näkyvyyttä: ”Kyseessä ei ole markkinointitempaus, vaan vastuullinen tapa toimia”
Koulujen alettua muutama kuukausi sitten lähes 800 Suomen K-Marketia julistautui kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kiusaamisvapaa vyöhyke on turvapaikka, jossa lapsi voi olla suojassa, jos hän joutuu kiusatuksi. Idea laajeni lumipalloefektin tavoin kauppias Ville Kestilältä K-Market Tervapadasta Janakkalasta.
Satojen K-Marketien tämän syksyinen kampanja koululaisten kiusaamisen estämiseksi on ollut käynnissä nyt muutaman kuukauden. K-Market-ketjun johtaja Jesper Åberg on tärkeän asian saamaan huomioon tyytyväinen.
”Tavoitteenamme on ollut tuoda kiusaamisaihe julkiseen keskusteluun, ja tässä olemme onnistuneet. Kiusaamisvapaa vyöhyke on näkynyt hyvin sekä K-Market-ketjun kaupoissa että mediassa eri puolilla Suomea. Olemme saaneet myös asiakaspalautteita, joissa on kiitetty kampanjaa”, Åberg sanoo.
K-Market-ketjun yhteinen viesti on Åbergin mukaan se, että kiusaamiseen puuttuminen ei ole vain koulun tai kodin asia.
”Kaikilla aikuisilla, oli sitten kyseessä ohikulkija, kaupan henkilökunta tai kauppias, on vastuu puuttua kiusaamiseen, ja me haluamme omalta osaltamme näyttää esimerkkiä. K-Marketit ovat aktiivinen osa paikallista yhteisöä, ja siitä myös kiusaamisvapaiden vyöhykkeiden julistamisessa on kyse.”
Kauppiaille tehdään kysely, josta saadaan tarkempaa tietoa
Åberg on kuullut tapauksista, joissa K-Marketin henkilökunta on puuttunut kiusaamiseen. Parhaillaan ketju on tekemässä kauppiaille kyselyä, jonka myötä aiheesta saadaan tarkempaa tietoa.
”Haluaisin korostaa, että kyse on nimenomaan toimintatavasta, johon K-Market-ketju ja ketjun kauppiaat ovat sitoutuneet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markettimme ovat sitoutuneet auttamaan akuutissa kiusaamistilanteessa tarjoamalla turvallisen paikan ja aikuisen tuen.”
Ketju on tehnyt kampanjassa yhteistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa. MLL on jakanut kaupoille tietoa ja käytännön työkaluja kiusaamistilanteiden käsittelemiseen. Kaupoissa on jaossa MLL:n Välittävän aikuisen muistilista.
Åberg korostaa, että kyseessä ei ole markkinointitempaus, vaan vastuullinen toimintatapa, johon kauppaketju on sitoutunut. Åberg toivoo, että kiusaamisvapaa vyöhyke laajenisi myös K-Markettien ulkopuolelle.
”Jatkamme tärkeän asian esillä pitämistä tästä eteenpäinkin ja toivomme toimintamme kannustavan kaikkia aikuisia omassa arjessaan puuttumaan lasten ja nuorten kiusaamiseen.”
K-Market Tervapadan kauppias Ville Kestilä kaupassaan Janakkalassa. Kuva: Vallilan Vaara
Kaikki alkoi yhden kauppiaan toiminnasta
Koko idea K-Marketin kiusaamisvapaasta vyöhykkeestä lähti liikkeelle jo vuosi sitten janakkalalaiselta K-Market Tervapadan kauppiaalta Ville Kestilältä. Hän julisti oman kauppansa kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi ja turvapaikaksi havaittuaan lähistöllä koululaisten välisiä useita kiusaamistapauksia. Kestilän julistus sai runsaasti positiivista palautetta, ja tänä syksynä sadat K-ketjun marketit päättivät toimia kiusaamisen ehkäisemiseksi yhteistuumin.
Tervakosken Janakkalassa kauppaansa luotsaavan Kestilän mieleen on jäänyt erityisesti tapaus, jossa lapsi juoksi Kestilän kauppaan hakemaan turvapaikkaa.
”Hän ei pyytänyt suoraan apua, mutta kassalla ollut nuori myyjämme huomasi tilanteen ja puuttui siihen. Hän auttoi lapsen takaoven kautta eteenpäin, ja lapsen perässä tulleet kiusaajat käännytettiin kaupalta”, Kestilä kertoo.
Myös muutamat muut kauppiaan kuulemat kiusaamistapaukset saivat hänet toimimaan. Viime vuoden lokakuussa Kestilän kauppa julistautui Facebookissa kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi ja turvapaikaksi, jonne voi juosta turvaan, mikäli joutuu uhkaavaan tilanteeseen ostoskeskuksen pihalla tai koulumatkalla. Tempaus sai sosiaalisen median kanavilla huikean suosion ja laajeni sieltä nopeasti muuhunkin mediaan.
”Saimme kyllä aivan hurjasti huomiota, ja mikä parasta kauppamme ympäristö ja alue rauhoittui. Eikä meillä täällä usein tapella, vaan kylä on melko rauhallinen”, Kestilä painottaa.
”Nuoret ovat yleisesti ottaen täällä todella hyväkäytöksisiä, iloisia ja reippaita, joten ongelmat selviävät kyllä niihin puuttumalla ja puhumalla.”
Kestilän K-Market Tervapata sijaitsee keskeisellä paikalla koulujen vieressä, joten nuoret viettävät sen ympäristössä aikaa, ja ovat kaupalle merkittäviä asiakkaita. Lapset ja nuoret käyvät ostarilla paljon välituntisin ja koulun jälkeen.
Nuoren palaute lämmitti kauppiasta
Janakkalan nuoret ja vanhemmat ovat antaneet kiusaamisvapaasta julistuksesta kauppiaalle hyvää palautetta.
”Koen kyllä, että ollaan onnistuttu tässä, kun eräs nuori sanoi, että on kiva tulla ostarille, kun tietää, ettei tarvitse pelätä”, kauppias hymyilee.
Kiitosta ja viestejä on tullut kauempaakin Suomesta.
”Olen saanut viestejä esimerkiksi monilta sellaisilta aikuisilta, jotka ovat kokeneet toistuvaa kiusaamista eri tahoilta oikeastaan koko elämänsä ajan. Se on ollut välillä järkyttävääkin”, Kestilä pohtii.
Kestilä painottaa, että kiusaaminen on väärin ja sitä pitää yhteisöissä ja yhteiskunnissa oppia tunnistamaan entistä paremmin. Hän toivoo kaikilta ihmisiltä vastuuta kiusaamisen havaitsemisessa ja erityisesti siihen puuttumisessa.
”Olen itse ollut 70-80-luvulla nuori ja muistan, että silloin myös koko kylä kasvatti lapsia. Toivoisin samanlaista yhteisöllisyyttä nykyäänkin.”
Pääkuva: Vallilan Vaara