Alennusten ja tarjousten hintailmoittelu muuttuu toukokuun lopussa
Kuluttajalle on 28.5. lähtien kerrottava tavaran alennus- tai tarjoushinnan ohella myös alin hinta, jolla tavaraa on myyty kampanjaa edeltävien 30 päivän aikana. Vaatimus ei koske nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita eikä alennuksia, jotka on kohdistettu rajatulle kuluttajajoukolle, kuten kanta-asiakastarjoukset. Artikkelin lopussa löydät linkit jutun ruotsin- ja englanninkieliseen versioon.
Hinnanalennusilmoituksia käsittelevän kuluttajansuojalain päivitys liittyy niin kutsutun Omnibus-direktiivin täytäntöönpanoon. Hallituksen esityksen 14/2022 vp mukaan tavaraa kaupattaessa on jatkossa ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Tästä on mahdollisuus poiketa vain tarkkaan rajatuissa tilanteissa.
Koska direktiivi jätti avoimeksi sen suhteen, mitä alimmalla hinnalla tarkoitetaan, Kaupan liitto on kansallisen lainvalmistelun aikana korostanut, että alimpana hintana olisi järkevää ilmoittaa alin niin sanottu normaalihinta.
”Tämä kertoisi kuluttajalle tavaran hintakehityksestä paremmin kuin sellainen alin hinta, jolla tavaraa on myyty aiemman tarjouskampanjan tai alennusmyynnin aikana, jos sellaisia on osunut viimeisten 30 päivän ajalle”, huomauttaa Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio.
Lakiesitys lähtee Kallion mukaan kuitenkin siitä, että alin ilmoitettava hinta kattaa myös alennushinnan.
”Voidaan perustellusti kysyä, miten kuluttajaa palvelee esimerkiksi tieto Black Friday-kampanjan aikaisesta myyntihinnasta, kun joulualennusmyynnit alkavat”, Kallio ihmettelee.
Samoin Kaupan liitto on tuonut esille, että tuotekohtaisten alimpien myyntihintojen ilmoittaminen aiheuttaa kohtuuttomasti lisätyötä silloin, kun alennukset koskevat kokonaista tuoteryhmää tai liikkeen tai verkkokaupan valikoimaa, eikä yksilöityjä tuotteita. Vaikka tällaiselle tulkinnalle olisi kansallisesti löytynyt kannatusta, komissio piti sitä direktiivin vastaisena.
Suomi rajasi nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet pois
Yritysten täytyy siis valmistautua siihen, että ”kaikki puoleen hintaan”-tyyppisissä kampanjoissa alin 30 päivän aikana peritty hinta kerrotaan selkeästi erikseen jokaiselle tavaralle, esimerkiksi hintalapussa, tavaran välittömässä läheisyydessä olevassa taulukossa tai verkkokaupan tuotelistauksessa. Urakka tuntuu kohtuuttomalta varsinkin, jos liikkeen tai verkkokaupan valikoimaan sisältyy satoja tai tuhansia nimikkeitä. Vähäistä helpotusta tilanteeseen tuo se, että enintään 60 päivän kampanjoissa tietoa alimmasta aiemmasta hinnasta ei tarvitse päivittää kesken kaiken, vaikka alennusta suurennettaisiin.
Kallion mukaan elintarvikkeiden myyjien kannalta positiivista on, että Suomi päätti hyödyntää direktiiviin sisältyvän jäsenvaltio-option ja rajata nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet pois ilmoitusvelvollisuuden piiristä. Nopeasti pilaantuvina pidetään elintarvikkeita, jotka säilyvät myyntikelpoisina alle 30 päivää.
”Kuten mietinnössä todetaan, nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita myydään usein ennen viimeistä käyttöpäivää tai parasta ennen -päiväystä alennuksella ruokahävikin minimoimiseksi eikä hallinnollista lisätaakkaa pidetty perusteltuna – päinvastainen ratkaisu voisikin johtaa ruokahävikin kasvuun”, Kallio huomauttaa.
”Poikkeuksen ulkopuolelle jäävät valitettavasti useimmat kuivatuotteet ja säilykkeet, ja poikkeuksen soveltuminen muihin nopeasti myyntikelvottomiksi meneviin tuotteisiin kuten leikkokukkiin on jossain määrin epävarmaa”, hän lisää.
Miten menetellä kanta-asiakaseduissa ja pakettitarjouksissa?
Kysymyksiä ovat ehtineet herättää myös kanta-asiakasedut. Mietinnön mukaan alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus ei koske tietylle kuluttajalle tai kuluttajaryhmälle annettuja kanta-asiakasalennuksia tai alennuskoodeja.
”Ratkaisevaa on alennusten kohdentaminen. Jos esimerkiksi alennuskoodi on yleisesti saatavilla verkkokaupan etusivulla tai tarjouskuponki kivijalkaliikkeen tiskillä, täytyy alin aiempi hinta kertoa.”
Oman haasteensa asettavat erilaiset pakettitarjoukset, joissa alennushinta tai -prosentti lasketaan ostettavien tuotteiden lukumäärän tai ostoksen loppusumman perusteella. Vielä on jossain määrin epäselvää, kerrotaanko näiden yhteydessä jokaiselle tavaralle alin hinta. Vielä hankalampi kysymys on, miten pakettitarjouksesta lasketaan yksittäiselle tuotteelle hinta, jonka voi joutua ilmoittamaan muiden kampanjoiden yhteydessä seuraavien 30 päivän aikana.
Omnibus-direktiivin säännöksiä on sovellettava 28.5.2022 alkaen.
Vaikka osa direktiivistä on jo viety lainsäädäntöön, muun muassa hintojen ilmoittamista koskevat säännöt myöhästyivät aikataulusta. Hallituksen esityksen käsittely on käynnistynyt eduskunnassa, mutta valmista tuskin tulee ennen huhtikuun loppupuolta.
”On erittäin valitettavaa, että yrityksille jää jälleen kerran direktiivin takaaman puolen vuoden sijasta vain muutama viikko aikaa varautua uusiin velvollisuuksiin”, Kallio harmittelee.
Uutinen on luettavissa myös ruotsiksi ja englanniksi:
Tillkännagivandet av rabatter och erbjudanden förändras i slutet av maj
Price announcement of discounts and offers to change at the end of May