Analyysi: Digitaalinen tuotepassi avaa ovia uusille palveluille, mutta tehokas tiedonhallinta voi olla haaste
Komission hiljattain julkaisema kiertotalouspaketti sisältää kunnianhimoisia avauksia kestävämpien tuotanto- ja kulutustapojen edistämiseksi. Toteutuessaan lainsäädäntö lisää tuottajien, maahantuojien ja jälleenmyyjien velvoitteita, mutta samalla se voi mahdollistaa uudentyyppisiä liiketoimintamalleja. Merkittävimmät päätökset tuotteen elinkaaren aikaisista ympäristö- ja ilmastovaikutuksista tehdään jo suunnitteluvaiheessa, jolloin teollisuuden vastuu korostuu. Tasapainon löytäminen on tärkeätä, jotta sääntely ei käänny tavoitteitaan vastaan.
Ensimmäisen tänä vuonna julkaistun kiertotalouspaketin ytimessä on otsikolla ”Kestävistä tuotteista normi” kulkeva tiedonanto, jossa esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi komissio antoi joukon asetus- ja direktiiviehdotuksia. Kokonaisuutena merkittävin näistä on ekosuunnitteludirektiivin korvaaminen ekosuunnitteluasetuksella, joka sisältää myös ehdotuksen digitaalisesta tuotepassista. Komissio tähtää siihen, että valmistajat laskevat jatkossa markkinoille kestävämpiä ja helpommin kierrätettäviä tuotteita.
Ekosuunnitteluasetuksen tavoitteena on tehdä sen piiriin kuuluvista tuotteista kestävämpiä ja parantaa niiden uudelleenkäytettävyyttä, kierrätettävyyttä ja muita kestävän kulutuksen kannalta keskeisiä ominaisuuksia. Energiatehokkuuden rinnalle tuodaan kiertotalouteen ja tuotteiden ympäristö- ja ilmastojalanjälkeen liittyviä vaatimuksia samalla, kun se laajenee kokonaan uusiin tuoteryhmiin.
Asetuksella halutaan myös muun muassa rajoittaa myymättä jääneiden kulutustavaroiden hävittämistä sekä antaa jäsenmaille mahdollisuus käyttää kannustimia kestävien tuotteiden markkinoiden edistämiseksi ja edistää vihreitä julkisia hankintoja. Kaikki toimenpiteet eivät ole kaupan alan näkökulmasta lainkaan yksinkertaisia, joten asetusehdotuksen jatkokäsittelyssä on pidettävä huoli siitä, että vaatimukset ovat myös käytännössä toteuttamiskelpoisia.
Digitaalinen tuotepassi voi auttaa kauppoja tuntemaan tuotteensa paremmin
Yksi keskeisistä työkaluista on digitaalinen tuotepassi, jonka pitäisi helpottaa tuotteiden korjaamista ja kierrätystä ja lisätä niissä käytettyjen materiaalien jäljitettävyyttä. Digitaalisella tuotepassilla vaikuttaa olevan potentiaalia edistää tuotteiden korjauspalveluita, kunnostettujen tuotteiden jälleenmyyntiä, ja lopulta käytöstä poistettujen tuotteiden kierrättämistä sekä näihin liittyvää liiketoimintaa.
Samalla täytyy kuitenkin pitää huoli siitä, että liikesalaisuuksien suoja ei vaarannu ja että tiedonhallinnan kustannukset pysyvät kohtuullisina ja jakautuvat tasaisesti eri toimijoiden välille. Kysymysmerkki on, siirtääkö komissio itselleen liikaakin toimivaltaa, jos delegoiduilla säädöksillä päätetään tuoteryhmittäin niin digitaalisen tuotepassin tarkasta tietosisällöstä kuin siitä, kenellä on oikeus päästä käsiksi tietoon ja kuka tietoja voi muokata. Tietosisällöt olisi perusteltua avata tuoteryhmittäin sellaisille toimijoille, jotka voivat edistää tuotteiden kestävää käyttöä, vaikka valmistajien, myyjien ja esimerkiksi huoltopalveluiden tarjoajien intressit saattavat ainakin tapauskohtaisesti olla vastakkaisia.
Digitaalista tuotepassia voitaisiin hyödyntää myös erilaisten kuluttajansuojaan ja tuoteturvallisuuteen liittyvien tiedottamis- ja dokumentointivelvoitteiden täyttämisessä. Yksi esimerkki on kosmetiikka, jossa pakkauskoot ovat pieniä, mutta tiedonantovelvoitteet mittavia, minkä vuoksi kaikkien vaadittujen tietojen esittäminen printtimuodossa on käynyt haastavaksi nykyisissä pakkauksissa.
Kaupan liiton alustavan arvion mukaan ekosuunnitteluasetus ja muut kiertotalouspakettiin sisältyvät lakiehdotukset vaikuttavat kokonaisuudessaan merkittävästi kaupan alan yritysten toimintaympäristöön. Ovatko vaikutukset pääosin myönteisiä ja tukevatko ne esimerkiksi uusien liiketoimintamallien syntymistä, vai jarruttaako hallinnollisen taakan kasvu yritysten uudistumista, jäävät vielä avoimiksi kysymyksiksi.
Komission kiertotalouspaketista löytyy lisätietoa täältä, ja muihin pakettiin sisältyviin aloitteisiin palataan Kaupan liiton verkkosivuilla lähiaikoina.
Artikkelin ovat laatineet Kaupan liiton johtavat asiantuntijat Ilari Kallio (yrityslainsäädäntö, EU-asiat) ja Marja Ola (vähähiilinen kauppa 2035, kiertotalous, jätepolitiikka, energia- ja resurssitehokkuus).
Lisätiedot:
Ilari Kallio, ilari.kallio(at) kauppa.fi
Marja Ola, marja.ola(at)kauppa.fi