Uudet alehintojen ilmoittamista koskevat säännöt voimaan vasta vuodenvaihteessa
Eduskunta on antamassa puolen vuoden siirtymäajan alennushintojen ilmoittamista koskevien sääntöjen noudattamiselle. Alkuperäisestä esityksestä poiketen säännöt tulevat voimaan 1.1.2023. Eduskunnan talousvaliokunta piti lakiehdotusta käsittelevässä mietinnössään siirtymäaikaa tarpeellisena sääntelyn ennakoitavuuden vuoksi. Kaupan liitto kiittää ratkaisua, koska se antaa yrityksille mahdollisuuden päivittää rauhassa toimintatapansa uusien vaatimusten mukaisiksi, mikä palvelee lopulta myös kuluttajia.
Pitkään kestänyt ja vaiherikas prosessi niin kutsutun Omnibus-direktiivin kansallisesta täytäntöönpanosta on pian tulossa maaliin, kun sitä käsittelevä lakipaketti etenee eduskunnan täysistunnon hyväksyttäväksi. Paketti sisältää direktiiviin perustuvien kuluttajansuojan päivitysten ohella mm. tiukennuksia puhelin- ja kotimyyntiin. Kaupan alan kannalta merkittävin on uusi kuluttajansuojalain 2 luvun 11 § tavaroita koskevista hinnanalennusilmoituksista.
Direktiivin nojalla kansallisen lainsäädännön olisi pitänyt olla valmista jo 28.11.2021 ja sen soveltaminen olisi tullut aloittaa 28.5.2022. Vaikka kävi selväksi, että lainsäädännön hyväksyminen viivästyy, hallituksen esityksessä pidettiin kiinni direktiivin mukaisesta soveltamisajankohdasta. Kaupan liitto toi esille voimakkaan huolensa siitä, ettei yrityksille jää riittävästi aikaa sopeutua uusiin vaatimuksiin. Varsinkin alennushintojen ilmoittamista koskevat säännöt edellyttävät monilta kaupoilta henkilöstön kouluttamista sekä kassa- tai muiden ICT-järjestelmien päivityksiä, joita on mahdotonta tehdä etupainotteisesti.
Eduskunnan talousvaliokunta hyväksyi tuoreessa mietinnössään sen tosiasian, että monet sopeutustoimet yrityksissä voidaan viedä loppuun vasta, kun lain lopullinen sisältö on selvillä. Valiokunta katsoikin, ettei säännösten nopeaa voimaantuloa ilman siirtymäaikaa voida pitää ennakoitavuuden näkökulmasta hyväksyttävänä ja että puolen vuoden siirtymäaika on viivästyksistä huolimatta perusteltu. Näin ollen valiokunta päätyi ehdottamaan direktiiviin perustuvien säännösten voimaantulon ajankohdaksi 1.1.2023.
”Ratkaisu on erittäin tervetullut kauppojen näkökulmasta. Jos laki olisi tullut voimaan keskellä kesän kausialennusmyyntejä ja lomakautta, olisi ongelmiin törmätty varmasti”, toteaa Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio. ”Nyt saatu puolen vuoden siirtymäaika takaa toivottavasti sen, että yritykset ehtivät käydä ajan kanssa läpi alekampanjointia koskevat toimintatapansa ja varmistua niiden lainmukaisuudesta.”
Kauppojen täytyy ottaa huomioon alennushintailmoittelun muuttuvat vaatimukset jo suunnitellessaan vuodenvaihteen ale- ja tarjouskampanjoita. Jos esimerkiksi Black Friday-kampanja jatkuu yrityksessä joulukuun puolelle, on joulualennusmyynneissä mukana olevien tavaroiden mahdolliset Black Friday-hinnat muistettava kertoa kuluttajille.
Kaupan liitto on julkaissut jäsenyrityksilleen uusia alennushintasääntöjä käsittelevän Q&A:n, jossa vastataan yleisimpiin yritysten esittämiin kysymyksiin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston päivitettyyn alemarkkinointilinjaukseen pääsee tutustumaan täällä.
Lisätiedot: Ilari Kallio, johtava asiantuntija, yrityslainsäädäntö ja EU-asiat, Kaupan liitto, 040 139 6912, ilari.kallio(at)kauppa.fi