Kaupoissa pitkään toteutettu energiatehokkuustyö auttaa myös akuutissa kriisissä
Kaupan alan yritykset ovat jo useamman vuoden, monet jopa vuosikymmenten ajan kehittäneet energiatehokkuuttaan monin tavoin. Kokemus pitkäjänteisestä energiatehokkuustyöstä helpottaa niitä myös nyt, kun sähköä on tarve säästää akuutisti tulevan talven sähkön tehopulan välttämiseksi. Kaupan liitto valmistautuu kuitenkin myös mahdollisiin sähkökatkoihin koostamalla aiheesta parhaita käytäntöjä yrityksille.
Ilmastonmuutoksen torjunta on jo jonkin aikaa kannustanut yrityksiä laatimaan tavoitteitaan hiilineutraaliuden saavuttamiseksi sekä oman toiminnan päästöjen nollaamiseksi. Monet kaupat ovat investoineet systemaattisesti uusiutuvan energiankäytön lisäämiseen, esimerkiksi omiin tuulivoimaloihin ja aurinkovoimaa tuottaviin aurinkopaneeleihin.
Useissa päivittäistavarakaupan yrityksissä on siirrytty ovellisiin ja ympäristöystävällisempää kylmäainetta käyttäviin kylmälaitteisiin, vaihdettu valaistuksia LED-valoihin sekä lisätty energiaa säästäviä lämmönkierrätysjärjestelmiä. Myös hukkaenergiavirtojen hyödyntämiseen on löydetty ratkaisuja, joita kehitetään edelleen jatkuvasti.
”Osa kaupan yrityksistä on lisäksi ollut mukana huoltovarmuusorganisaation toiminnassa jo useiden vuosien ajan. Yritykset ovat kehittäneet omaa jatkuvuudenhallintaansa eli kykyään toimia vakavan häiriötilanteen ja jopa poikkeusolojen kohdatessa. Tässä yhteistyössä elinkeinoelämän ja viranomaisten kesken on tunnistettu myös, miten energiatehokkuuden kehittäminen ja uusiutuvan energian hyödyntäminen lisäävät toimialan resilienssiä energiakriisin kohdatessa”, Kaupan liiton asiantuntija Lauri Kulonen kertoo.
Kaupat aktiivisia energiatehokkuuden parantamisessa
Kaupan alan yritykset ovat viime vuosina edenneet vapaaehtoisessa energiatehokkuustyössä mallikkaasti. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat valtion ja eri toimialojen väliset energiatehokkuussopimukset, joissa kauppojen yhteinen energiansäästötavoite saavutettiin reilusti etuajassa jo vuonna 2019, kun alkuperäinen tavoite oli vuoteen 2025 mennessä.
Yritykset myös parantavat energiatehokkuuttaan jatkuvasti. Viimeisimpänä moni kaupan alan yritys on ryhtynyt omaehtoisesti energiatalkoisiin ensi talven sähkökatkojen välttämiseksi. On laskettu, että jopa parinkymmenen prosentin säästöjä voidaan saada aikaan muun muassa vähentämällä valaistusta, säätämällä lämpötiloja ja optimoimalla kylmälaitteiden säätöjä ja seurantaa.
Kaupat eivät ole kaiken kaikkiaan suuria energiasyöppöjä, vaan käyttävät vain noin 3–4 prosenttia sähköstä Suomessa. Siitä huolimatta ensi talven kulutushuippujen tasaamisessa kaupankin toimilla on merkitystä.
”Toimet auttavat kauppoja pienentämään myös voimakkaasti kohonneita energialaskujaan. Ovathan kohonneet energiahinnat jo sinänsä monen, etenkin pienen ja maaseudulla sijaitsevan kaupan kannalta kohtuuttoman suuria”, Kulonen huomauttaa.
”Siitä huolimatta, että energiatehokkuuden parantamista on tehty kaupoissa jo vuosia, ala pitää edelleen tärkeänä sähkönsäästömahdollisuuksien etsimistä ja toteuttamista. Nämä ovat kaikkien, niin elinkeinoelämän eri toimialojen, viranomaisten kuin kotitalouksienkin yhteiset talkoot. Peräänkuulutamme kaikkien alojen osallistumista näihin talkoisiin, jotta ensi talvenakin sähkönsaanti säilyy keskeytyksettömänä”, Kulonen jatkaa.
Kauppa odottaa viranomaisilta selkeää, ennakoivaa viestintää
Kaupan palvelut ovat kansalaisten arjen sujumisen kannalta keskeisessä asemassa, myös häiriötilanteissa. Sähkökatkot aiheuttavat suurta huolta kaupan yrityksissä, sillä myymälät joutuvat käytännössä keskeyttämään toimintansa sähkökatkon ajaksi. Tällä on vaikutusta sekä kuluttajien elämään että yritysten omaan toimintaan.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan suunnitelluista sähkökatkoista sähköpulan riskin kasvaessa pyritään ilmoittamaan noin vuorokautta aiemmin. Kaupoissa toimintasuunnitelmien pitää olla kunnossa ja useimmissa ne jo ovat, sillä sähkökatkoihin voidaan joutua myös yllättäen. Sähkönjakelijat ovat tietoisia myös kauppojen keskusvarastojen merkityksestä ja keskeytyksetöntä sähkönjakelua niille tulisikin priorisoida osana yhteiskunnan kriittistä infrastruktuuria.
”Sähkökatko voi pysäyttää kaupat nopeasti. Vain osassa kaupoista on mahdollista edes palvella kaupan sisällä olevat asiakkaat ennen kuin myymälän ovet joudutaan sulkemaan. Valaistus ja kassajärjestelmät säilyvät monissa kaupoissa akustojen avulla jonkin aikaa päällä mahdollistaen myymälän sisällä olevien asiakkaiden palvelemisen”, Kulonen kertoo.
Kaupan liitto koostaa parhaillaan hyviä käytänteitä kaupan alan yrityksille sähkökatkojen varalle.
”Tärkeintä on tehdä aktiivisesti toimenpiteitä sähkön säästämiseksi kaikilla aloilla sekä kotitalouksissa. Samalla on myös suunniteltava etukäteen, mitä sähkökatkon riskin kasvaessa voidaan vielä tehdä lisää kulutushuippujen tasaamiseksi. On myös laadittava suunnitelmat siitä, mitä sähkökatkon aikana voidaan tehdä vahinkojen minimoimiseksi ja palautumisen edistämiseksi, kun sähkökatko loppuu”, Kulonen listaa.
Kaupan liitto painottaa, että kauppojen on hyvin tärkeää saada viranomaisilta hyvissä ajoin tietoa mahdollisista suunnitelluista sähkökatkoista, jotta asiakkaille ja myymälöissä myytäville tuotteille aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.
Mukana Astetta alemmas -kampanjassa
Kaupan liitto on mukana 10. lokakuuta alkavassa Astetta alemmas -kampanjassa ja haluaa sen kautta olla edistämässä sähkönsaannin jatkuvuutta myös ensi talven aikana. Tehostamme toimistotilojemme energiansäästötoimia lämpötilaa ja valaistusta säätämällä.
Kaupan liitto kannustaa mukaan kampanjaan ja viestii kaupan alan yrityksille ja muille sidosryhmilleen aktiivisesti energiatehokkuustoimenpiteiden merkityksestä. Se työstää toimialatasoista tietoa energiasäästöstä ja siihen liittyvistä keinoista sekä tietoa toimialan tilanteesta päätöksenteon tueksi.
Kampanjan järjestävät Työ- ja elinkeinoministeriö, Energiavirasto, Motiva, Ympäristöministeriö, Valtioneuvoston kanslia ja Sitra.
Jos haluat mukaan kampanjaan, löydät lisätietoa täältä.