Luhta vastaa myymiensä vaatteiden koko elinkaaresta
Luhta on alkanut ottaa myymälöissään vastaan käytettyjä Luhdan vaatteita. Ne joko myydään second hand -tuotteina tai toimitetaan kierrätettäväksi kuituina uudelleen. Yritys vastaa näin tuotteidensa koko elinkaaresta.
Tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutukset ovat hurjat. Tähän koetetaan vaikuttaa EU:n tekstiilistrategialla, joka muun muassa tekee tekstiilien kierrätyksen pakolliseksi kaikille, myös kuluttajille, vuoden 2023 alusta lähtien.
”Jokainen tekstiilialan yritys pohtinee tällä hetkellä, mitä voi omalta osaltaan tehdä. Myös me olemme pohtineet tätä kovasti”, kertoo Luhdan vastuullisuusjohtaja Annamaria Väli-Klemelä.
”Halusimme olla Suomessa ensimmäinen alan toimija, joka ottaa kokonaisvastuun tuottamiensa vaatteiden elinkaaresta. Koetamme tehdä kierrätyksestä mahdollisimman helppoa ja lisätä samalla kuluttajien tietoisuutta tekstiilin kierrätyksestä.”
Luhta siis paitsi ottaa vastaan tuotemerkkiensä tekstiilejä – kuten tekee moni muukin – myös lajittelee, puhdistaa ja tekee myyntiin kelpaaviin vaatteisiin tarvittavia pieniä korjauksia, luo verkkokaupassaan myyntikanavan second hand -tuotteilleen sekä huolehtii poistotekstiileistä yhteistyökumppaninsa Resterin kautta.
Vastuullisuusjohtaja Annamaria Väli-Klemelä (oik.) ja Luhta ReUse brändikoordinaattori Mira Elkala (vas.).
Second hand -verkkokauppa auki syksyn aikana
Luhta aloitti kesän 2022 alussa ReUse-konseptinsa mukaisesti käytettyjen vaatteiden vastaanottamisen myymälöissään ympäri Suomea. Palvelu ovat nyt ollut toiminnassa muutamia kuukausia. Annamaria Väli-Klemelän mukaan asiakkaat ovat ottaneet sen kiinnostuneena vastaan.
”Syksyä kohti mentäessä olemme alkaneet saada ReUse-pisteisiin takkeja. Mehän olemme perinteisesti takkitalo, ja takkien käyttöikä on pitkä, jopa vuosikymmeniä. Siksi on järkevää laittaa omasta käytöstä poistuvat, käyttökelpoiset takit mieluummin eteenpäin, seuraavalle käyttäjälle, kuin poistoon.”
Luhta avaa second hand -tuotteiden verkkokaupan syksyn aikana, kunhan tuotteita on riittävän monipuolisesti tarjolla.
Poistotekstiileistä kuitua ja uusia tuotteita
Luhdan yhteistyökumppani on Rester, jolle Luhta toimittaa sellaiset vaatteet, joita ei voida tarjota second hand -myyntiin ja jotka sopivat uudelleen kierrätettäväksi.
Yhteistyö on uutta myös Resterille, sillä se on aiemmin ottanut vastaan vain teollisuuden poistotekstiilejä. Rester muokkaa poistotekstiilit mekaanisesti uudeksi tekstiilikuiduksi, josta voidaan valmistaa uusia tuotteita.
Takana paljon selvitystyötä
Paljon selvitystyötä on tarvittu, että Luhta on päässyt tänne saakka, Väli-Klemelä toteaa.
”Kyseessä on uusi asia Suomessa, joten emme ole voineet ottaa suoraan mallia kenestäkään. Meidän oli kehittävä koko toimintamalli. Jo pelkästään yhteistyökumppanin löytäminen oli ison selvitystyön ja keskustelujen takana. Ja lainsäädäntöä olemme kerranneet moneen kertaan.”
Kaikki on pitänyt selvittää ja varmistaa: mitä tuotteita Luhta voi ottaa vastaan, miten vaatteet on lajiteltava ja käsiteltävä, mihin on kiinnitettävä huomiota, mitä voidaan myydä edelleen, mitä toimittaa Resterille.
Logistiikka tärkeä pohdittava palanen
Myös logistiikan pohtiminen oli tärkeä mietittävä asia: miten se hoidetaan mahdollisimman kestävästi?
”Meillä on kaikissa omissa myymälöissämme – joita on yli 60 – ReUse-vastaanottopalvelu. Henkilökunta kerää käytetyt tuotteet myymälöissä ReUse-laatikoihin. Kun niissä on riittävästi tavaraa, ne kuljetetaan logistiikkakeskukseemme Lahteen.”
”Meillä on Lahdessa oma ReUse-toiminto, jossa lajittelu ja käsittely hoituu. Pisteessä on pesukoneita, desinfiointilaitteita sekä desinfioiva kuivauskaappi. Hoidamme siellä myös pienet ompelu- ja muut korjausasiat. Lisäksi siellä on pieni kuvausstudio, jossa myyntiin menevät vaatteet voidaan kuvata”, Annamaria Väli-Klemälä kuvaa.
ReUse-tilasta myytävät vaatteet saadaan suoraan verkkokauppaan ja myyntiin kelpaamattomat lähtemään logistiikkakeskuksesta Resterille kierrätykseen. Verkkokaupan logistiikan hoitavat Luhdan logistiikkakumppanit.
Kenkiä ja kodintekstiilejä ei vielä voida ottaa vastaan
Myös rajoituksia on.
”Vielä toistaiseksi olemme joutuneet rajaamaan mm. kengät ja kodintekstiilit pois ReUse-palvelusta, vaikka niitä on meillä valikoimassamme. Siinä meillä on vielä jatkotyöstämistä”, Annamaria Väli-Klemelä kuvaa.
Lainsäädäntö määrää myös, että kaikissa second hand -myyntiin menevissä tuotteissa on oltava tallessa koko- ja pesumerkinnät, koska Luhdalla on niille oma kauppapaikka.
Määrityksiä ja ohjeistuksia tarkennetaan Luhdalla tarpeen mukaan, kun kokemusta kertyy lisää.
”On kenties vielä tarkennettava määrittelyjä siitä, missä kunnossa tuote voi olla, kun se tulee meille ja mitä muita mahdollisuuksia kiertotalouden tukemiseen voisi löytyä. Meillä on varmasti vielä paljon opittavaa, sillä olemme vasta alussa.”
Viesti päättäjille: tukea kiertotalouteen
Luhdan Väli-Klemelä peräänkuuluttaa päättäjiltä ymmärrystä kiertotalouden tärkeydestä.
”Tällä hetkellä tuetaan vahvasti perinteistä, lineaarista taloutta. Toivomme, että myös kiertotaloutta mahdollistettaisiin lisäämällä yritystukia. Toivottavasti päättäjät ymmärtävät, että Suomessa on paljon kiertotalouden osaamista, jolla on markkina-arvoa kiertotalouden hyödyntämisessä ja jatkojalostamisessa.”
”Toivomme, että suomalaisia yrityksiä tuettaisiin siinä, että ne pystyvät kehittämään kiertotaloutta ja viemään sitä eteenpäin. Tarvitaan esimerkiksi alustoja, joissa päästään hyödyntämään yhteistyötä suomalaisyritysten kanssa.”
ReUse toimii näin
- Luhta-myymälöihin voi palauttaa kaikkien siellä myytävien tuotemerkkien (mm. Luhta, Rukka, IcePeak, Ril’s) vaatteita
- Vaatteiden on oltava puhtaita, ja edelleen myytäväksi toimitetuista vaatteista pitää löytyä pesu- ja kokomerkinnät
- Kuluttaja saa palauttamistaan tuotteista 10−20 prosentin ostoedun