EU:n laajuinen selvitys: Kaupan alan murros vaatii investointien lisäämistä
Tuoreen selvityksen mukaan eurooppalainen kaupan ala tarvitsee jopa 600 mrd. euron investoinnit, jotta se voi vastata vastuullisuuteen, digitalisaatioon ja osaamiseen liittyviin kehittämistarpeisiin vuoteen 2030 mennessä.
EuroCommercen yhdessä McKinsey & Companyn kanssa tuottaman selvityksen mukaan eurooppalaisen vähittäis- ja tukkutavarakaupan tulee investoida jopa 600 mrd. euroa vahvistaakseen kilpailukykyään alan murroksessa. Investointien kasvattaminen jopa 1,6 prosentilla yritysten vuosittaisista tuotoista edesauttaisi vastaamista niin kuluttajien, vähähiilisyyden kuin verkkokaupan vaatimuksiin tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä eurooppalaiset vähittäis- ja tukkutavarakaupan yritykset investoivat puolet vähemmän kuin EU:n ulkopuoliset kilpailijat. Yritysten investointihalukkuuteen ovat vaikuttaneet muun muassa energiahinnat, inflaatio, koronapandemia, katkokset tuotantoketjuissa sekä Venäjän sotatoimet Ukrainassa.
Selvityksen mukaan vastuullisuuteen liittyviä investointeja kasvattamalla voitaisiin lieventää energian hintamuutosten vaikutuksia ja edistää kestävää kehitystä arvoketjuissa. Samalla ala voisi vastata vahvemmin sääntelyn ja kuluttajien vaatimuksiin. Investoinnit digitalisaatioon edistäisivät alan kehitystä monikanavaiseksi alaksi, joka puolestaan kehittäisi toimintoja tuottavampaan suuntaan. Investoinnit osaamisen kehittämiseen edesauttaisivat vastaamista niin vastuullisuuden kuin digitalisaation haasteisiin.
”Kaupan ala tarvitsee investointeja tukevan toimintaympäristön kehittämistä. Sääntelyä tulee uudistaa, jotta suomalainen kauppa voi jatkossakin vastata kuluttajakäyttäytymisen muutokseen”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi painottaa.
Tutustu EuroCommercen ja McKinseyn tutkimukseen >>
EuroCommerce on eurooppalainen kaupan alan etujärjestö, jonka tehtävänä on varmistaa, että kaupan ala huomioidaan EU-lainsäädännössä. Sen jäseninä ovat kansalliset kaupan alan liitot 31 Euroopan maasta ja 27 johtavaa vähittäis- ja tukkukauppayritystä.
EuroCommercessa Kaupan liittoa edustaa liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi. Lisäksi Kaupan liiton asiantuntijat ovat jäseninä EuroCommercen valiokunnissa.