Ihmistä tarvitaan aina -kampanja muistuttaa ammattiosaajien merkityksestä
Elinkeinoelämän keskusliitto EK on käynnistänyt kampanjan, joka nostaa esille osaavat ihmiset tärkeiden ammattien takana. Myös Kaupan liitto on mukana kampanjakumppanina. Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä, joka tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia hyvin erilaisille osaajille ja ammattilaisille.
Ihmistä tarvitaan aina -kampanja on syntynyt tarpeesta nostaa esiin ammattiosaamisen merkitystä yhteiskunnassa ja tuoda inhimillisempää otetta ammattiosaamista koskevaan keskusteluun ja viestintään. Kampanjan tavoitteena on saada ammattiosaaminen ja ihmiset ammattien takana näkyväksi. Perusviestinä on, että ammattiosaamista ei voi korvata, ja siksi ihmistä tarvitaan aina. Yrityksillä eri toimialoilla on myös suuri huoli ammattiosaajien saatavuudesta ja riittävyydestä.
Kaupan ala on merkittävä ammatillisen koulutuksen osaajien työllistäjä. Ammattiosaajat tuovat alalle monipuolista osaamista monipuolisiin tehtäviin, ja ammattiosaajia tarvitaan kaikille kaupan toimialoille.
”Maailma muuttuu, kaupan ala digitalisoituu ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta ala tarvitsee jatkossakin ihmisiä, eli osaajia ja ammattilaisia. Hankittu ammattitaito ei valu hukkaan maailman murroksessa, vaan se kehittyy tekemällä. Kaupan ala toivottaa osaajat tervetulleeksi alalle omana itsenään, omia vahvuuksia hyödyntäen”, Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka tiivistää.
Kaupan alalla korostetaan myös muun muassa jatkuvaa oppimista. Ammatillinen koulutus tarjoaakin työuran aikaisen osaamisen kehittämisen mahdollisuuksien lisäksi merkittävän polun myös alaa vaihtaville kaupan monipuolisiin tehtäviin. Kysyntää ja tehtäviä alalla löytyy monipuolisesti eri ikäisille ja eri elämäntilanteessa oleville.
”Ihmistä tarvitaan aina -kampanjan viesti on meille erittäin tärkeä. Haluamme yhdessä kumppanijoukon kanssa vahvistaa ymmärrystä ammattiosaajien merkityksestä ja lisätä ammatillisen osaamisen myönteistä näkyvyyttä yhteiskunnassa”, Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen toteaa.
Kampanja lanseerattiin tänään 8. joulukuuta, mutta se käynnistyy varsinaisesti tammikuun loppupuolella muun muassa sosiaalisen median eri kanavissa. Mukaan ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat omilla viestintäteoillaan kertoa osaajien merkityksestä yhteiskunnassa, EK:sta viestitään. Kampanjaan ja osallistumismahdollisuuksiin voi tutustua verkkosivulla www.ihmistatarvitaanaina.fi.
Kaupan alan mahdollisuuksiin voi tutustua tarkemmin täällä: www.kannattavakauppa.fi.