Kalevala Koru hakee kasvua Japanista panostamalla verkkokauppaan
Kalevala Korulla on selkeä näkemys tuleville vuosille: se tavoittelee kolminkertaistavansa liikevaihtonsa vuoteen 2030 mennessä. Tätä kasvua Kalevala Koru on lähtenyt hakemaan kotimarkkinan lisäksi kansainvälisiltä markkinoilta. ”Taloustilanne vaihtelee markkinoittain, joten jalansijaa kannattaa hakea laajasti”, Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari tietää.
Kaikki pyörähti käyntiin uuden toimitusjohtajan ja strategian myötä vuonna 2019. Tuolloin Kalevala Koru ajoi alas agenttimalliin perustuneen kansainvälisen liiketoimintansa kannattamattomana.
”Päätimme lähteä hakemaan kansainvälistä kasvua uudella toimintatavalla, jossa olisi enemmän painotusta suoraan kuluttajakauppaan, erityisesti verkkokauppaan”, Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari kertoo.
Päämarkkina-alueekseen yritys valitsi 125 miljoonan asukkaan Japanin, jossa Suomi-buumi kävi kuumana ja käy edelleen. Muutkin seikat vaikuttivat valintaan.
”Japani on riittävän iso markkina, jossa voi keskittyä niche-kohderyhmään. Uskomme, että Kalevala Korun bränditarina ja sen teemat, kuten naisten voimaannuttaminen, kotimainen käsityö ja väkevän pohjoisen luonnon inspiroima design resonoivat. Japanin ”macho-kulttuuri” on pikkuhiljaa murentumassa ja tässä me näemme mahdollisuuden”, Paakkari kuvaa.
Kirsi Paakkari hakee Kalevala Korulle kansainvälistä kasvua.
Japaninkielinen verkkokauppa avattiin viime kesänä, brändi lanseerattiin maan medialle ja vaikuttajille lokakuussa. Nyt Kalevala Koru pyrkii saamaan jalansijaa Tokion alueella.
Verkkokauppabisnes ei ole Kalevala Korulle uutta. Sillä on Japanin www.kalevalashop.jp lisäksi kaksi verkkokauppaa: Suomen markkinoilla toimiva: www.kalevala.fi ja englanninkielinen www.kalevalashop.com, joka on jo pitkään palvellut kansainvälisiä asiakkaita, eniten keskieurooppalaisia, ruotsalaisia ja yhdysvaltalaisia.
Brändin rakentaminen ulkomailla vaatii kärsivällisyyttä
Kalevala Korun kansainvälisten markkinoiden kaupallinen johtaja Salla Auerto tietää, että brändin rakentaminen ulkomailla vaatii pitkäjänteistä työtä.
”Ennen kun lanseerasimme brändimme, teimme Japanissa markkina- ja kohderyhmätutkimuksia sekä kävimme paikan päällä useamman kerran. Tarkastelimme myös, mitkä tuotteistamme sopivat kohdemarkkinaan sekä kohderyhmälle. Tämän jälkeen kuratoimme laajasta valikoimastamme Japaniin soveltuvan tuoteportfolion”, Auerto kertaa.
Japanin-markkinoihin on panostettu myös muilla tavoin.
”Olemme palkanneet meille japanilaisen työntekijän tiimiin ja käyttäneet apuna PR-toimistoamme Tokiossa. Toimiston kanssa olemme esimerkiksi rakentaneet lanseerausta yhdessä”, hän lisää.
Kalevala Korun japaninkielinen verkkokauppa pohjautuu sen suomen- ja englanninkielisiin verkkokauppoihin, joten aivan nollasta ei verkkokaupan rakentamista tarvinnut aloittaa.
”Muokkasimme toki sekä sisältöä että asiakaspolkua kohdemarkkinoille sopivaksi. Resursseja on käytetty kohtalaisen paljon sekä uuden sisällön synnyttämiseen että olemassa olevan tulkintaan Japaniin sopivaksi”, Auerto toteaa.
Business Finlandin rahoitustuki alussa tärkeää
Japani uutena markkinana on tuonut Kalevala Korulle haasteita, mutta vastoinkäymisiltä on toistaiseksi vältytty.
”Suurimpana haasteena olemme kokeneet asioiden eteenpäin viemisen hitauden. Asiat, jotka olemme tottuneet hoitamaan Suomessa kumppaniemme kanssa hetkessä, vaativatkin Japanissa useita keskusteluja ja laajaa kirjeenvaihtoa”, Auerto selvittää.
”Vasta japanilaisen resurssin myötä pääsimme neuvottelupöytään kumppanien kanssa, sillä business-neuvotteluja oli Japanissa mahdoton käydä englanniksi”, hän lisää.
Kalevala Koru on ollut mukana Business Finlandin Experience Commerce -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on tukea kuluttajakauppaa verkossa tekevien yritysten kansainvälistä kasvua.
”Ohjelmasta on ollut meille hyötyä, sillä olemme päässeet verkostoitumaan muiden yritysten kanssa ja vertaissparraus ja benchmarkkaus on ollut arvokasta. Koulutustilaisuudet ovat olleet erittäin hyviä, case-esimerkit ja informaatio kentältä”, Paakkari arvioi.
Myös Business Finlandin Market Explorer -rahoitus ja Tempo-rahoitus olivat Kalevala Korulle tärkeitä Japaniin laajentumisen alkuvaiheessa.
”Rahoitustuen avulla palkkasimme konsultin ja japanilaisen projektityöntekijän kuudeksi kuukaudeksi. Siinä vaiheessa olin ainoa Kalevala Korun resurssi, joten ulkopuolinen apu oli tärkeää. Meillä oli silloin monta strategista projektia työn alla ja siksi niukat resurssit”, Paakkari kertoo.
Kalevala Korun konsepti Japanissa on rakentaa verkkokauppa edellä suora kuluttajasuhde. Se eroaa täysin perinteisestä agentti- tai jälleenmyyntimallista, johon Business Finlandilla on tarjota palveluja.
”Toivoisimme, että Business Finlandin palvelutarjoomassa ymmärrettäisiin myös direct to consumer -liiketoimintamallilla kansainvälistymään pyrkivien yritysten tarpeet. Niissä korostuvat agenttien sijaan suorat kontaktit esim. markkinointi- ja PR-toimistoihin, vuokratyövoimaan sekä tutkimustoimistoihin”.
FAKTAT:
−Kalevala Koru on perustettu v. 1937
−Liikevaihto 11 milj.
−Korut valmistetaan käsityönä yrityksen tehtaalla Helsingin Konalassa
−Kalevala Koru työllistää n. 80 henkilöä
−Yrityksen omistaa Kalevalaisten Naisten Liitto ry
−Kansainvälistä toimintaa 2000-luvun alusta lähtien pääasiassa omistamansa Lapponia-brändin alla, joka ajettiin alas 2020. Tällä hetkellä pienimuotoista kansainvälistä kauppaa Keski-Eurooppaan, Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin. Kivijalkakauppoja yrityksellä ei ole Suomen rajojen ulkopuolella.