Vastuullisuuspanostukset kasvussa – suunta kohti kestävästi kilpailukykyistä kauppaa
Hiljaa hiipien tai karmit kaulassa rymistellen, sieltä se tulee – kilpailuetua rakentava ja kilpailua kirittävä vastuullisuus. Satsaukset vastuullisuuteen ovat vahvistuneet niin yritysten, kuluttajien kuin liiton päätöksenteossa.
Vastuullisuusasiat korostuvat yhä vahvemmin vähittäiskaupan päätöksenteossa, kertoo Deloitten tuore vähittäiskauppatutkimus. Yli 70 prosenttia johtavista alan yrityksistä on tutkimuksen mukaan lisännyt vastuullisuusinvestointejaan. Vastuullisuuteen todella satsataan ja siihen myös uskotaan aidon kilpailuedun rakentajana.
Kuluttajien odotukset kasvavat, samoin kumppaneiden ja sidosryhmien. Kaupan liiton viime syyskuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina, ja noin 70 prosenttia suomalaista on myös valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista. Kiinnostus ostaa kestäviä uusia tuotteita luo vahvempia edellytyksiä myös second hand -markkinoille, joilla monet kaupan alan yritykset näkevätkin yhä innostavampia liiketoimintamahdollisuuksia.
”Kuten vastuullisissa yrityksissä, myös Kaupan liitossa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työ halutaan ”liiketoiminnan ytimeen”.”
Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teemat astelevat yhä pontevammin sisään myös liittomaailmaan. Kuten vastuullisissa yrityksissä, myös Kaupan liitossa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työ halutaan ”liiketoiminnan ytimeen”.
Kytkemme vastuullisuustyön tiiviisti osaksi strategiaprosessia. Tuotamme vastuullisuuden olennaisuusanalyysin kaupan toimijoita ja sidosryhmiä kuullen ja määritämme, mikä toimialalle on juuri nyt olennaisinta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työssä. Asetamme tavoitteet ja teemme toimia niiden edistämiseksi. Seuraamme edistymistä ja viestimme tuloksista ja tilanteesta. Tästä kokonaisuudesta – olennaisen määrittelystä, tavoiteasetannasta, toimista, seurannasta sekä tulosten viestimisestä – muodostamme strategiatyön rytmissä ja syklissä kiertävän ja kehittyvän prosessin.
Uutta tekemisen mallia olemme työstäneet laajemmassa vastuullisuushankkeessa joulukuusta 2021 alkaen. Viime vuonna kiteytimme yhdessä jäsenyritystemme ja liittojen asiantuntijoiden kanssa kaupan vastuullisuuden tavoitekuvan. Se tiivistyi kolmeen sanaan: kestävästi kilpailukykyinen kauppa. Toimialana haluamme olla taloudellisen hyvinvoinnin ja kestävän talouden rakentaja, ympäristövastuullisen talouden edistäjä sekä sosiaalisen vastuun osaaja ja kehittäjä.
Kevään työpajojen ja taustatiedon rouhinnan ja louhinnan kautta pureuduimme syvemmälle tavoitteisiin ja rakensimme vastuullisuuden ensisijaiset indikaattorit, joilla edistymistä aletaan seurata toimialatasoisesti. Koostamme toimialatasoista vastuullisuustietoa olemassa olevista lähteistä, kuten Tilastokeskuksen tuottamista tiedoista tai palvelualojen Osaajabarometrista. Puuttuvaa tietoa täydennämme kaupan vastuullisuuskyselyllä, jota pilotoimme tänä keväänä. Koska toimialatasoista tietoa on paikoin erittäin hankalaa tai jopa mahdotonta saada, täydennämme kerrontaa yritysten ja toimialan arjen teoista kertovin case-esimerkein.
Tavoitteenamme on koota yhä parempaa Missä mennään -tietoa kehittämisen ja päätöksenteon tueksi, niin liitolle itselleen, yrityksille kuin päättäjille. Pureudumme haasteisiin, ja kerromme myös onnistumista ja edistysaskelista – yhdessä oppimisen ja kestävän kehityksen kirittämisen hengessä.
”Tavoitteenamme on koota yhä parempaa Missä mennään -tietoa kehittämisen ja päätöksenteon tueksi, niin liitolle itselleen, yrityksille kuin päättäjille.”
Monissa suomalaisissa kaupan yrityksissä tehdään jo nyt edelläkäyvää, jopa maailman mittakaavassa kovan luokan vastuullisuustyötä. Tältä pohjalta on upeaa ponnistaa entistä rohkeammin myös maailmalle. Toisaalta on myös paljon kaupan alan yrityksiä, joille yhä kasvavat resurssi- ja regulaatiovaateet alkavat koota horisonttiin tummia pilviä.
Millaista tuote- ja palvelukehitystä tarvittaisiin kiertotalouden kehittämisen tueksi tai kestävää kehitystä buustaaviin teknologioihin ja innovaatioihin? Miten yrityksiä voidaan tukea parhaiten lähestyvässä regulaatio-tsunamissa? Miten varmistetaan, etteivät raportointivaateet kasva erityisesti pk-yritysten arjen kannalta ylivoimaisiksi? Miten varmistetaan, etteivät kestävän kehityksen kustannukset paisu kilpailukyvyn kannalta kestämättömiksi?
”Vastauksia haasteisiin etsimme yhteistyöllä.”
Vastauksia haasteisiin etsimme yhteistyöllä. Keskusteluun ja vaikuttamiseen kytkemme kaupan yritysten ja liittojen lisäksi päättäjät ja eri sidosryhmiemme edustajat kotimaassa ja Euroopassa. Innostavan kehittämisen ja vuorovaikutuksen foorumin tarjoaa myös YK:n Global Compact -verkosto, jonka tuoreena jäsenenä lähdemme kehittämään vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työtä osana maailman suurinta yritysvastuualoitetta.
Pia Pere-Vanhanen on Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.
Linkit:
Global Powers of Retailing 2023 -tutkimus, Deloitte
Digikuluttajan vastuullisuusasenteet pandemian ja sodan pyörteessä -tutkimus, Kaupan liitto
Kaupan vastuullisuushanke – Kestävästi kilpailukykyinen kauppa