Kiertotalous valtaa markkinaa: Helsingin Redi saavutti käytetyn myynnillä ennätysvuoden, Tampereen Sokos avaa kestävän muodin kerroksen
Kiertotalous tuntuu olevan nyt pop-ilmiö: Helsingin Redi-kauppakeskukseen avattiin vuosi sitten Second Hand Market, nyt Tampereen Sokos debytoi kestävän muodin kerroksella. Onko kiertotalous luonnollinen osa tulevaisuuden tavarataloja ja kauppakeskuksia?
Helsingissä kauppakeskus Rediin vuosi sitten keväällä avattu kiertotalouden yritysten keskittymä, Second Hand Market, on ponnistanut pitkälle: alue on kauppakeskuksen nettisivujen mukaan vetänyt puoleensa yli 300 000 kävijää viime syyskuusta joulukuuhun. Kasvua kävijämäärässä oli edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden yli 86 000.
Ajattelu kiertotalouskeskittymän takana on uraauurtavaa, sillä kauppakeskuksissa on perinteisesti myyty vain uutta.
”Halusimme poistaa esteet vastuullisten valintojen tieltä, ja helpoiten se tehdään tuomalla vastuulliset tuotteet, palvelut ja kiertotaloustoimijat samaan tilaan muiden liikkeiden kanssa. Kiertotalous voi olla myös hyvää bisnestä”, Redin kauppakeskusjohtaja Tanja Linsiö kertaa kuulumisia kauppakeskuksen nettisivuilla.
Redin kauppakeskusjohtaja Tanja Linsiö sanoo, että kiertotalous voi olla myös hyvää bisnestä. Kuva: Redi.
Redi-kauppakeskuksen kolmannessa kerroksessa on yli 60 kiertotalouden pienyrittäjää yhteismyymälässä eli SHM Storessa. Siellä sijaitsevat myös esimerkiksi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus, Fidan ja UFF:n myymälä.
Kiertotalouskeskittymä kiinnostaa erityisesti nuoria ja nuoria aikuisia, ja se onkin houkutellut Rediin aivan uudenlaista asiakaskuntaa. Käytännössä kävijämäärät Redin Second Hand Marketissa pomppasivat nollasta 17 000:een yhdessä yössä.
Vintage ja kodin pientavarat suosiossa – myös uusiotuotteille kysyntää
Second Hand Marketin hankepäällikkö Johanna Kohvakka Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta on tyytyväinen kiertotalouden keskittymän suosioon.
”Kun pari vuotta sitten otin yhteyttä Rediin kysyäkseni, kiinnostaisiko heitä lähteä kokeilemaan tällaista kiertotalouden keskittymää, esimerkiksi vuoden pilottina, niin oikeastaan tämän paremmin asiat eivät olisi voineet mennä. Tiesin kyllä, että kiertotalouden kiinnostavuus oli kovassa kasvussa, mutta silti odotukseni ovat ylittyneet”, Kohvakka kertoo.
Kun kiertotalouskeskittymä lanseerattiin yrityksille Redin 3. kerrokseen, tulijoita olisi ollut enemmän kuin tiloja kerroksessa.
”Nyt esimerkiksi Kierrätyskeskus ja Fida haaveilevat myymälöidensä laajentamisesta joskus tulevaisuudessa. Ehkäpä Redissä siis nähdään kiertotaloutta muuallakin kuin 3. kerroksessa joku päivä. Suosituimmat tuotekategoriat ovat vintage ja kodin pientavarat, myös erilaisille uusiotuotteille riittää kysyntää”, hän kehuu.
Kohvakan mukaan myös muiden kauppakeskusten kanssa käydään keskusteluja, sillä kiinnostusta vastaavanlaiseen toimintaan löytyy muualtakin.
”Kyse on useimmiten hinnasta eli käytännössä siitä, miten kiertotalouden tuotteilla saadaan myymälä kannattavaksi kauppakeskusympäristössä. Tämä tarkoittaa sitä, että kauppakeskuksen tulee nähdä kiertotalous asiakkaille tuotettavana lisäarvona eikä niinkään suurena vuokratuottojen lähteenä”, Kohvakka huomauttaa.
Kiertotalouden tuotteilla asiakkaat takaisin kivijalkaan?
Nettikaupan yleistymisen myötä kauppakeskukset ja keskustojen kivijalkaliikkeet ovat Kohvakan mukaan menettäneet asiakkaita, mutta kiertotalouden tarjonnassa uniikit tuotteet ja löytämisen ilo ovat keskeisemmässä asemassa.
”Visioni on, että kiertotalous tulee olemaan luonnollinen osa tulevaisuuden arkea myös kauppakeskuksissa. Kiertotalouden tuotteet ja palvelut näyttäytyvät yhä houkuttelevimpina keinoina saada asiakkaat takaisin kivijalkakauppoihin”, Kohvakka ennustaa.
Kauppakeskus Redi Helsingin Kalasatamassa.
”Esimerkiksi käytetyn vaatteen ostaa paljon mieluummin kun sitä pääsee ensin hypistelemään ja sovittamaan. Asiakkaat ovat yhä enemmän ympäristötietoisia, joten vaatimukset myös heidän puoleltaan tuovat kaupan alalle painetta uudistua”, hän lisää.
Vuonna 2018 avattu kauppakeskus Redi teki viime vuonna historiansa parhaan vuoden. Hienoon tulokseen vaikutti osaltaan juuri uuden kiertotalouskeskittymän avaaminen.
Tampereen Sokokselle kokonainen kierrätysmuodin kerros
S-ryhmän Sokos-tavarataloketju ja second hand -merkkivaatteiden verkkokauppa Emmy keväällä aloittavat yhteistyön. Kaikkiin 20:een Sokos-tavarataloon tulee myyntilaatikot, jonne asiakkaat voivat tuoda vaatekaapin perukoille jääneet tekstiilit kiertoon uusille käyttäjille.
Lisäksi Tampereen Sokoksen neljäs kerros muuttuu käytännössä kestävän muodin kerrokseksi.
Sokokselle avautuu huhtikuussa Suomessa ainutlaatuinen kestävän muodin kerros, jonne tulee second hand -osasto sekä pukeutumisen ompelu-, korjaus- ja tuunauspalveluja. Yli tuhannen tuotteen osastolla on satsattu erityisesti esillepanoon, jotta eri vaatekokoja, värejä ja tyylejä olisi saatavilla monipuolisesti.
Emmyn myyntilaatikko Sokos-tavaratalossa. Sinne asiakkaat voivat tekstiilit kiertoon uusille käyttäjille.
”Etsimme keinoja vaatteiden arvostuksen kasvattamiseksi, käyttöiän pidentämiseksi ja hoitamiseksi asiakkaalle helpolla tavalla. Tuomalla kestävän kuluttamisen palvelut lähelle arjen asiointia kynnys niiden käyttämiseksi madaltuu. Tätä asiakkaammekin ovat toivoneet”, sanoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta S-ryhmän tiedotteessa.
Sokos on S-ryhmän tiedotteen mukaan Suomessa ensimmäinen tavarataloketju, joka tuo vaatteiden kierrätysmahdollisuuden asiakkaiden ulottuville tällä laajuudella.
”Yhteistyö on kiertotaloudellisesti historiallinen. Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia. Arvioimme, että yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosenttia”, toteaa Emmy Clothing Companyn toimitusjohtaja Timo Huhtamäki tiedotteessa.
“Kestävän muodin kerroksemme on aivan uudenlaista Suomessa. Otamme Tampereella nyt tärkeän harppauksen kestävän kuluttamisen saralla yhdessä edelläkävijäkumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa. Meillä isoilla toimijoilla on tärkeä vastuu kehittää ja luoda uudenlaisia kestävän muodin ja kiertotalouden palveluja kohti parempaa huomista”, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen tiedotteessa.
Tampereen Sokoksen uusi kestävän muodin kerros avautuu asteittain maalis-huhtikuun aikana. Kestävän muodin osastosta aiotaan kerätä oppeja ja kokemuksia koko tavarataloketjua varten.
Pääkuva: Janne Hirvonen