Verkkokauppa.com haluaa Kaupan liiton jäsenyydellään varmistaa alan kilpailukykyä globaalisti
Monikanavainen Verkkokauppa.com ”Verkkis” lähti Kaupan liiton matkaan 1,5, vuotta sitten. Alusta saakka se on pyrkinyt hyödyntämään tehokkaasti kaikkea tarjolla olevaa: valiokuntia, koulutuksia, tutkimuksia, tietoiskuja tuoreesta lainsäädännöstä sekä uutis- ja jäsenkirjeiden sisältöä. Tiedosta on luonnollisesti hyötyä, sillä Verkkokauppa.comilla on monta rautaa tulessa.
Verkkokauppa.comin liiketoiminta pohjautuu monikanavaiseen malliin, jossa kauppaa tehdään sekä kivijalassa että verkossa. Myyntivolyymin mukaan yli puolet kokonaismyynnistä tulee verkosta, neljästä suurmyymälästä alle puolet. Verkkokaupan myymälät sijaitsevat Helsingissä, Raisiossa, Pirkkalassa ja Oulussa. Työntekijöitä kaikissa toiminnoissa on yhteensä noin 700.
Viime vuonna Verkkokauppa.com sai valmiiksi useamman suuren investoinnin automaatiossa ja toimitusten kehittämisessä.
”Saimme Helsingin Jätkäsaaressa käyttöön Autostore-varastointijärjestelmän, jossa tuote pystytään siirtämään huippunopeasti postimyyntiin tai noutoon. Sen jatkoksi meillä kehitettiin noutolokerikko, joka pystyy jakamaan melkein tuhat toimitusta päivässä ja vain vartin toimitusajalla. Se on erittäin hyvä saavutus”, Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen kehuu.
Myyntijohtaja Pekka Litmanen.
Merkittävä uudistus on myös yhteistyössä Woltin kanssa toteutettu tunnin pikatoimitus jopa 60 000 tuotteelle. Kivijalassa puolestaan on tarjolla ensimmäinen Miele-kodinkoneita esittelevä showroom Suomessa ja ensimmäinen Apple Shop 3.0 -konsepti Pohjoismaissa.
”Asiakkaamme ovat monikanavaisia. Meille on erittäin tärkeää että myös myymälämme ovat aidosti inspiroivia ja paras tuotetieto on saatavalla sielläkin”, Litmanen sanoo.
Parhaillaan verkkokaupan puolella on käynnissä ”Verkkiksen” historian suurin asiointikokemuksen kehityshanke.
”Ensimmäiset uudistukset näkyvät asiakkaille jo, mutta paljon on vielä tulossa. Verkkokauppaan tulee uusia ominaisuuksia viikoittain.”
Autostore-varastointijärjestelmän robotit.
Tärkeää edunvalvontatyötä valiokunnissa
Kaupan liiton jäsenyys tarjoaa Verkkokauppa.comille kosketuspintaa siihen, mitä toimintaympäristössä tapahtuu. Suomi on verrattain pieni maa ja verkkokaupan kilpailu on globaalia, joten on tärkeää, että yritykset pärjäävät kilpailussa mukana. Edunvalvontatyö nähdään Kaupan liiton kautta tarpeellisena.
”Haluamme osaltamme varmistaa, että suomalaiset yhtiöt ovat kilpailukykyisiä ja että Suomessa säilyvät koulutus, osaaminen ja työpaikat. Kaupan liitto on meille työkalu varmistaa pysyminen kilpailukykyisinä niin, että suomalaiset menestyvät kisassa globaalien jättien kanssa”, Litmanen perustelee.
Verkkokauppa.comin verkkokaupassa vierailee vuosittain yli 80 miljoonaa kävijää. Juuri verkkokaupan kehittämisessä yrityksellä on pääfokus. Litmanen näkeekin oman osallistumisensa Kaupan liiton digitaaliseen valiokuntatyöhön mielekkäänä. Hän aloitti vuoden alussa.
”Näen, että valiokunnan tehtävä on osaltaan varmistaa, että Suomessa on mahdollisuudet kehittää digitaalista kauppaa ja olla siinä aidosti edelläkävijä. Varmistetaan investoinnit ja osaaminen niin, että meillä Suomessa kyetään tekemään tuotekehitystä ja innovaatioita”, Litmanen sanoo.
”Tähän kaikkeen liittyvät myös lainsäädäntöasiat niin, että esimerkiksi kilpailuasetelma on EU-maille tasapuolinen suhteessa alueen ulkopuolisiin maihin”, hän lisää.
Verkkokauppa.comista on tänä vuonna edustajia myös muissa Kaupan liiton valiokunnissa, kuten maksuvälinevaliokunnassa ja vastuullisuusvaliokunnassa.
Verkkokaupan noutolokerikko.
Poikkeuksellisen hyviä ja laadukkaita tutkimuksia
Kaupan liiton tarjoamaa Verkkokauppa.com haluaa hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti. Yrityksestä on osallistuttu ahkerasti koulutuksiin, muun muassa School of Sales myyntikoulutuksiin sekä henkilöstön kehittämiseen ja lainsäädäntöön liittyviin koulutuksiin.
”Kaupan liiton katsaukset yrityslainsäädäntöön, esimerkiksi EU:n yritysvastuusääntelyyn, ovat olleet hyviä ja hyödyllisiä, sillä niissä on paljon seurattavaa”, Litmanen tietää.
”Oman työni kannalta on tärkeää, mitä Kaupan liitto toteuttaa tutkimuksen puolella. Siellä on poikkeuksellisen hyviä ja laadukkaita tutkimuksia useista eri aihepiireistä, kuten ostovoimasta, kuluttajien käyttäytymisestä ja digikaupasta”, hän jatkaa.
Kaupan liiton viestintä tuntuu saavuttavan verkkisläiset kiitettävästi.
”Uutis- ja jäsenkirjeet ovat meillä kohtuullisen laajasti tilattuja. Huomaan sen siitä, kun vinkkaan kollegoille sieltä kiinnostavia juttuja ja lähes poikkeuksetta saan vastaukseksi ”joo, huomasin sen itsekin!”
Ensimmäinen Miele-kodinkoneita esittelevä showroom Suomessa.
Tietoa Kaupan liiton jäsenyydestä saat täältä.
Voit hakea Kaupan liiton jäsenyyttä täältä.
Artikkelin kuvat: Verkkokauppa.com