Analyysi: EU näkee metaversumissa paljon potentiaalia
EU-komissio julkaisi heinäkuussa Web 4.0:sta ja virtuaalimaailmoista tiedonannon, jossa käsitellään metaversumin tulevaisuutta yhteiskunnan, teollisuuden ja julkisten palveluiden näkökulmista. Kaupan ja muiden palvelualojen mahdollisuudet hyödyntää metaversumia jäävät tiedonannossa varsin vähälle huomiolle. Eurooppalainen lainsäädäntökehys on jo kattava, eikä työtä haluta merkittävästi suitsia uusilla säännöksillä. Sen sijaan kehitystä tuetaan panostuksilla osaamiseen, uusien liiketoimintamallien ja ekosysteemien luomiseen, standardointiin sekä julkishallinnon yhteistyöhön.
Komission strategiassa tähdätään siihen, että Web 4.0 ja virtuaalimaailmat heijastavat EU:n arvoja, periaatteita ja perusoikeuksia rakentuen avoimille, hajautetuille teknologioille ja standardeille. Käyttäjien valinnanvapaus, kestävyys, osallisuus ja esteettömyys ovat komission mukaan teknologian kehityksen ytimessä. Metaversumi mahdollistaa uusia sosiaalisen kanssakäymisen ja liiketoiminnan muotoja, mutta siihen sisältyy myös muun muassa yksityisyyden suojaan ja kuluttajansuojaan kohdistuvia riskejä.
Tiedonannon mukaan Web 4.0:lla tarkoitetaan internetin neljättä sukupolvea, jossa digitaaliset ja todelliset esineet ja ympäristöt ovat täysin integroituja ja kommunikoivat keskenään siten, että fyysinen ja digitaalinen maailma sekoittuvat saumattomasti toisiinsa. Metaversumille tiedonanto ei tarjoa määritelmää, mutta esimerkiksi Sitran mukaan sillä tarkoitetaan internetiä hyödyntävää, pysyvistä virtuaalitiloista muodostuvaa kokonaisuutta, jossa vuorovaikutus on mahdollista virtuaalitilojen sisällä ja niiden kesken.
Jotta koko Web 4.0:n ja virtuaalimaailmojen potentiaali saadaan käyttöön EU:n tavoitteiden mukaisesti, vaaditaan komission mukaan vielä monia toimenpiteitä. Vankka lainsäädäntökehikko EU:sta jo löytyy. Töitä tehdään asiantuntijoiden houkuttelemiseksi ja erityisesti kumppanuuksille perustuvien investointien saamiseksi. Lisäksi panostetaan voimakkaasti standardointiin ja innovatiivisiin yhteistyömalleihin kuten hajautettuihin organisaatioihin. Näiden päälle tulevat vielä julkishallinnon omat toimet.
Web 4.0:n ja virtuaalimaailmojen käyttökohteista ja -tavoista komissio nostaa esille muun muassa terveyspalvelut, kulttuuriperinnön säilyttämisen, valmistavan teollisuuden ja luovat toimialat. Kuitenkin myös kaupan alalle metaversumi tarjoaa uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita ja tarjota heille immersiivisiä ja vuorovaikutteisia elämyksiä, jotka nostavat digitaalisen ostoprosessin uudelle tasolle.
Tiedonannossa useaan otteeseen mainitut digitaaliset kaksoset ovat virtuaalisia kopioita todellisen maailman tuotteesta, prosessista tai fyysisestä kokonaisuudesta, jopa ihmisestä. Teollisuudessa digitaalisia kaksosia käytetään jo nyt hyväksi esimerkiksi erilaisten teknisten ratkaisujen tai prosessien mallinnukseen simuloidussa fysiikkapohjaisessa ympäristössä. Tämä voi auttaa esimerkiksi teknisen kaupan asiakasta valitsemaan sopivimman tuotteen myyjän valikoimasta.
Jos ja kun metaversumi ennen pitkää valtavirtaistuu myös kuluttajien käytössä, voi kuluttajalle tarjota fyysisen tavaran, vaikkapa huonekalun tai kulkuneuvon ohessa sen digitaalista kopiota. Virtuaaliympäristö mahdollistaa myös uudenlaisia palveluita kuten vaatteen sovittamisen asiakkaan digitaalisesti mallinnetun avatarin ylle tai tavaraan tulleen vian selvittämisen ilman, että asiakkaan täytyy välttämättä toimittaa se myyjälle. Vaihtoehtoja on tarjolla virtuaalisen rajattomasti.
Komission metaversumi-tiedonantoon pääsee tutustumaan täällä.
Kuva: Marjo Koivumäki, Apris Oy