Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.
Konsulttitalo GWS:n heinäkuussa julkistaman raportin mukaan kiinalaista halpatavaraa kauppaavien markkinapaikkojen, Sheinin ja Temu:n, mobiiliappit ovat Isossa-Britanniassa vieneet käyttäjiä Amazonin ja eBayn ostossovelluksista. Amazonin mobiilisovellus on menettänyt miljoonan päivittäistä brittikäyttäjää tammi-kesäkuun välisenä aikana ja eBayn sovellus vastaavasti lähes kaksi miljoonaa.
Samaan aikaan Sheinin mobiilisovellus on kaksinkertaistanut brittikäyttäjien määrän kahteen miljoonaan. Temu, joka aloitti varsinaisen toimintansa Isossa-Britanniassa tämän vuoden huhtikuussa, houkutteli mobiilisovellukseensa lähes välittömästi noin 3,5 miljoonaa käyttäjää, ja on lanseerauksen jälkeen pitänyt käyttäjämääränsä alun lukemissa.
Temu lanseerasi markkinapaikkansa huhtikuussa Ison-Britannian lisäksi viiteen muuhun Euroopan maahan. Sheinin tapaan se perusti Euroopan pääkonttorinsa Irlantiin ja laajensi toimintaansa huhti-toukokuun aikana myös muualle Eurooppaan. Samalla Temu:n mobiilisovellus nousi useissa maissa ladatuimmaksi ostosappiksi ohittaen latausrankingeja monissa maissa hallinneen Sheinin.
Taulukko: Sheinin ja Temu:n sijoitus ostossovellusten latausten mukaan USA:ssa, Kanadassa ja Euroopan johtavilla markkinoilla1 | |||
Sheinin sijoitus | Temu:n sijoitus | ||
USA | 2 | 1 | |
Kanada | 2 | 1 | |
Saksa | 3 | 1 | |
UK | 4 | 1 | |
Ranska | 2 | 1 | |
Italia | 2 | 1 | |
Espanja | 2 | 1 | |
Alankomaat | 2 | 1 | |
Sveitsi | 2 | 1 | |
Ruotsi | 3 | 1 | |
Belgia | 2 | 1 | |
Irlanti | 1 | 3 | |
Itävalta | 2 | 1 | |
Tanska | 1 | 7 | |
Portugal | 1 | 12 | |
Lähde: Marketplace Pulse, 24.5.2023/ Sensor Tower. | |||
1 Toukokuussa 2023, Temu:n Euroopan lanseerauksen jälkeen. |
Ostossovelluksen latausten määrä ei tietenkään kerro aktiivisten käyttäjien määriä tai myynnin määrää appin kautta tai kaiken kaikkiaan verkkosivuilta, mutta ennen pitkää se heijastuu myös niihin. Siksi ostossovellusten latausmäärien kehitystä on hyödyllistä seurata.
Toukokuussa Shein perusti markkinapaikan USA:ssa, mihin liittyikin heti tuhansia myyjiä. Osa alustalle liittyneistä myyjistä toimii myös Amazonin alustalla, sillä Shein on aktiivisesti houkutellut Amazonin kautta myyviä yrityksiä myös omalle alustalleen. Vaikka myyjien joukossa on myös amerikkalaisia yrityksiä, suurin osa on kiinalaisia, joista useilla on varastoja ja jakelukeskuksia USA:ssa. Sheinin tavoitteena on selvästikin muuntua Amazonin kaltaiseksi verkkokaupan ja markkinapaikan hybridiksi, joka laajentaa valikoimaansa kiinalaisesta halpa- ja pikamuodista muihinkin tuotekategorioihin. Uudella lanseerauksellaan Shein voi pyrkiä vastaamaan myös Temu:n luomaan kilpailutilanteeseen.
Suomessa kotimaisilla verkkokaupoilla on vahva asema
Temu:n nousu näkyy myös suomalaisten lataamissa mobiilisovelluksissa. Suomalaiset alkoivat ladata Temu:n ostossovellusta jo kevättalvella ennen Euroopan lanseerausta, ja kesän aikana se on noussut ladatuimmaksi ostosappiksi myös Suomessa. Ostosappien käyttäjämäärissä se on kuitenkinkin vielä Aliexpressiä, Amazonia tai eBayta jäljessä. Käyttäjämääriltään suurimmat kaupan mobiilisovellukset ovat Lidl Plus ja K-ruoka. (Datalähde: data.ai, 14.8.2023.)
Taulukko: Ladatuimmat ostossovellukset Suomessa 6.8.-12.8.2023
Ostossovellus1 | Sijoitus latausmäärien mukaan |
Temu | 1 |
K-Ruoka | 2 |
Lidl Plus | 3 |
S-kaupat (GooglePlay) | 4 |
ABC-mobile (Google Play) | 5 |
Tokmanni (GooglePlay) | 6 |
SHEIN | 8 |
Ikea | 10 |
Hobbyhall.fi | 12 |
Lindex | 13 |
Zalando | 14 |
Tise | 16 |
Tori.fi | 17 |
Boozt.com | 20 |
Pandabuy (GooglePlay) | 21 |
Autodoc | 22 |
AliExpress | 23 |
ABOUT YOU | 24 |
Alibaba.com | 25 |
Sellpy | 26 |
Amazon | 27 |
LightInTheBox | 28 |
H&M | 29 |
JD Sports | 31 |
Hobbyhall.fi (iOS) | 32 |
1 iOS ja android-laitteilla. Ei sisällä maksutapoja (esim. Klarna), ostoskeskusten sovelluksia, tarjoussivustoja, hintavertailusovelluksia jne. |
Tilastolähde: data.ai.
Taulukko: Käytetyimmät ostossovellukset Suomessa 30.7.-5.8.2023.
Ostossovellus1 | Sijoitus aktiivisten käyttäjämäärien mukaan |
Lidl Plus | 1 |
K-Ruoka | 2 |
AliExpress | 3 |
Tori.fi | 4 |
Amazon | 5 |
ABC-mobile (Google Play) | 6 |
eBay | 7 |
Zalando | 10 |
S-kaupat (GooglePlay) | 11 |
Temu | 13 |
Autodoc | 14 |
Wish | 15 |
SHEIN | 16 |
Tokmanni (GooglePlay) | 17 |
Tise | 20 |
Ikea | 21 |
ABOUT YOU | 23 |
H&M | 24 |
Lindex | 25 |
Boozt.com | 26 |
Lidl | 27 |
Zalando Lounge | 28 |
Normal | 29 |
Zadaa | 31 |
Oda | 32 |
1 iOS ja android-laitteilla. Ei sisällä maksutapoja (esim. Klarna), ostoskeskusten sovelluksia, tarjoussivustoja, hintavertailusovelluksia jne. |
Tilastolähde: data.ai.
Suomessa Amazonilla tai eBaylla ei ole koskaan ollut vastaavaa dominoivaa asemaa verkkokaupassa kuin Iso-Britanniassa. Kävijämääriltään – sekä mobiilisti että tietokoneella sivustolla käyneet – suurin markkina-alusta Suomessa on tammi-heinäkuussa ollut tori.fi ja suurin verkkokauppa kotimainen tokmanni.fi kuten viime vuonnakin. Samalla motonet.fi on noussut sivustojen kävijämäärillä mitattuna toiseksi suurimmaksi verkkokaupaksi tokmanni.fi:n jälkeen.
Heinäkuussa, keskellä kesälomakautta, kotimaiset tokmanni.fi, motonet.fi ja puuilo.fi nostivat kaikki kävijämääriään viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Samalla Temu nousi sivustonsa kävijämäärillä mitattuna jo aivan eBayn kantaan ohittaen muun muassa Adlibriksen ja Aliexpressin. Myös Shein nosti heinäkuussa reippaasti sivustonsa kävijämääriä, mutta jää selvästi Temu:sta. Yksi syy tähän lienee se, että Sheinin käyttäjäprofiili on huomattavan naisvaltainen (yli 70 prosenttia naisia), kun Temu:n kävijöissä sukupuolijakauma on tasaisempi (56 prosenttia naisia) ja tuotevalikoima on suunnattu laajemmalle ostajakunnalle. Näin potentiaalinen asiakaskuntakin on laajempi. (Datalähde: Similarweb, Trends, 15.8.2023.)
Amazon, eBay ja Aliexpress ovat menettäneet käyttäjiä myös Suomessa
Touko-heinäkuun aikana Amazonin (amazon.com ja amazon.de) sivujen kuukausittaiset kävijämäärät – sekä mobiilisti että tietokoneella sivustolla käyneet – putosivat viime vuodesta keskimäärin lähes 70 000 kävijällä, Aliexpressin (aliexpress.com) lähes 17 000:lla ja eBayn noin 50 000 kävijällä. Sheinin (shein.com) kävijämäärien kuukausikeskiarvo kasvoi lähes 15 000 kävijällä ja Temu:n (temu.com) kävijämäärien keskiarvo hyppäsi suoraan noin 170 000 kävijään, kun toukokuussa kävijöitä oli vielä alle 5000 ja heinäkuussa jo lähes 470 000. (Datalähde: Similarweb, Trends, 14.8.2023.)
Huomattavaa on, että käytetyimpien kaupan mobiiliappien listan kärkipäässä on selvästi vähemmän kotimaisia kauppoja kuin kävijämääriltään – sekä mobiililaitteella että tietokoneella sivustolla käyneet – suurimpien verkkokauppojen ja markkina-alustojen listan kärjessä. Yksi syy tähän voi olla se, että varsinkin erikoiskaupoilla ei ole riittävästi osaamista ja resursseja kehittää toimivia ja houkuttelevia appeja, ja sopivan palveluntarjoajan löytäminen voi olla vaikeaa.
Lisää tietoa Temu:sta ja Sheinistä Jaana Kurjenojan aikaisemmassa analyysiartikkelissa 20.4.2023 >
Artikkelissa käytetyt lähteet:
Ecommerce News, July 14, 2023: Amazon and eBay lose UK shoppers to Shein and Temu.
Ecommerce News, May 5, 2023: Chinese ecommerce giant settles in Dublin.
GWS Research, July 11, 2023: Amazon UK Loses One Million Daily Users Ahead of Prime Day as Temu and Shein Explode.
Marketplace Pulse, July 25, 2023: Amazon Sellers Are Joining Shein Marketplace.
Marketplace Pulse, May 24, 2023: Chinese Shopping Apps Take Over The World.
Reuters, April 26, 2023: Startup e-commerce platform Temu expands to Europe
Toim. huom.: Viimeisen kuvion otsikkoa tarkennettu 23.8.2023, lisätty: ei sisällä päivittäistavaroiden verkkokauppaa.