Ecommerce Europe ja EuroCommerce: eurooppalainen verkkokauppa jatkaa kasvuaan
Eurooppalaisen verkkokaupan kasvu jatkuu, vaikka taloudellinen ja poliittinen ympäristö ovat muutoksessa. Asia käy ilmi Ecommerce Europen ja EuroCommercen tänään 25.9. julkaisemasta verkkokaupparaportista.
Euroopan B2C-verkkokaupan liikevaihto oli vuonna 2021 yhteensä 849 miljardia euroa ja vuonna 2022 jo 899 miljardia euroa. Vuonna 2022 kasvua oli 6 % ja tätä edellisenä vuonna 12 %. Kasvun odotetaan jatkuvan edelleen vuonna 2023, Ecommerce Europen ja EuroCommercen verkkokaupparaportista kertovassa yhteistiedotteessa kerrotaan. Suomessa vuosi 2022 oli verkkokaupalle heikko myynnin laskiessa 6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2023 palataan kasvu-uralle, ennusteen mukaan kotimaisen verkkokaupan liikevaihto kasvaa 9 %.
Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota on vaikuttanut voimakkaasti eurooppalaiseen kauppaan, ja korkea inflaatio on syönyt kuluttajien ostovoimaa. Tuore raportti korostaa, että korkeammat hinnat olivat pääasiallinen tekijä verkkokaupan liikevaihdon kasvussa useissa eurooppalaisissa maissa. Vähentynyttä tavarakaupan tai määrää kompensoi jossain määrin palveluiden kasvanut ostaminen verkossa, esim. matkailun puolella. Samanaikaisesti eurooppalaisilla päättäjillä on ollut tilaisuus sopeuttaa sääntely-ympäristöä vastaamaan digitaalisen ja vihreän siirtymän mukanaan tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Inflaation vaikutus verkkokauppaan on ollut merkittävä. Vuonna 2021 eurooppalainen inflaatioon sopeutettu kasvu oli yhä erittäin vahva (+9 %) laskien kuitenkin jyrkästi vuonna 2022 ja kutistuen ensimmäistä kertaa (-2 %). Ainoat alueet, joilla verkkokauppa ei laskenut vuonna 2022, olivat Itä-Eurooppa (+5 %) ja Etelä-Eurooppa (+13 %). Vuonna 2023 verkkokauppa on alkanut toipua inflaation hidastuessa, ja tälle vuodelle ennustetaan jälleen kasvua (+2 %).
Raportti tunnistaa teknologisen kehityksen (esim. 5G ja digitaalinen lompakko) sekä uudet kaupankäyntiä tukevat palvelut (esim. SaaS eli ohjelmisto palveluna) verkkokaupan läpimurron ajureina ja myös mahdollisuutena tasoittaa verkkokaupan alueellisia eroja.
Toinen raportissa esille tuotu näkökohta on kasvava kysyntä kestävämmälle verkkokaupalle, jonka odotetaan perustuvan tehokkaampiin toimituksiin ja palautuksiin samoin kuin ympäristöystävällisempiin kulutustottumuksiin ja tuotantomalleihin.
Yleisesti ottaen raportin keskeiset havainnot viittaavat siihen, että ala kehittää jatkuvasti tarvittavaa resilienssiä – selviytymiskykyä ja joustavuutta – voittaakseen aikamme moninaiset haasteet.
Ecommerce Europen pääsihteeri Luca Cassetti muistuttaa, että vuonna 2023 tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun EU:n sisämarkkinat luotiin, mutta yritykset kohtaavat edelleen merkittäviä esteitä rajat ylittävässä kaupassa.
”Päättäjillä on vastuu vähentää markkinoiden pirstaloitumista ja poistaa byrokratiaa rajat ylittävältä liiketoiminnalta. Tulevaisuuteen sopeutuva ja kanavaneutraali politiikkatyö, joka pystyy mukautumaan yritysten ja kuluttajien muuttuviin odotuksiin ja huomioimaan liiketoiminnan realiteetit, on ensiarvoisen tärkeää seuraavan EU-syklin alkaessa”, Cassetti toteaa.
EuroCommercen toimitusjohtaja Christel Delberghe kommentoi, että kuluttajat ovat tulleet inflaation kasvaessa yhä hintatietoisemmiksi ja heidän käyttäytymisensä on jo aidosti monikanavaista.
”Odotamme verkkomyynnin jatkavan kasvuaan tulevina vuosina ja saavuttavan arviolta 30 % osuuden vähittäismyynnistä vuoteen 2030 mennessä. Verkossa läsnäolo on tullut elintärkeäksi monille vähittäiskaupoille, erityisesti pienille yrityksille”, Delberghe toteaa.
Tutustu raporttiin:
2023 European Ecommerce report / light versionRaportin täysversio saatavilla Kaupan liiton jäsenyritysten edustajille:
2023 European Ecommerce report / full versionLähde: European e-commerce continues to grow despite shifting economic environment >