Kirjakaupan joulusesonki lähestyy: myynti voi yltää jopa 40 prosenttiin koko vuoden myynnistä
Kirjakaupat elävät odottavissa tunnelmissa: kirjamyynnin joulusesonki käynnistyy isänpäivänä ja kestää aina aattoon asti. Tuona aikana kirjakaupan myynti saattaa yltää jopa 40 prosenttiin koko vuoden myynnistä. Kirja-ala elää tällä hetkellä murroksessa, ja Kirjakauppaliitto toivoisi hallitukselta yhteneväisiä päätöksiä alalle.
”Kyllähän me kaikki tiedetään, että kuluttaja on tällä hetkellä hyvin tietoinen rahansa käyttökohteista. Kirja on kuitenkin oivallinen lahjatuote – se ei ole niin kallis ja kirjan voi löytää hyvin monenlaisille ihmisille”, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson vinkkaa.
Kauppa on tänä syksynä käynyt hitusen verran viime vuotta paremmin. Tämän vuoden syyskuun loppuun mennessä yleisen kirjallisuuden euromääräinen myynti oli kasvanut noin prosentin viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Vuonna 2022 syyskuun loppuun mennessä yleisen kirjallisuuden myynti oli 8,9 prosenttia miinuksella vuoteen 2021 verrattuna.
Kirja-ala elää kuitenkin haastavia aikoja. Kirjakauppa niin kivijalassa, verkossa kuin lukuaikapalvelussakin, kilpailee tällä hetkellä voimakkaasti ihmisten vapaa-ajanvietosta.
”Kilpailu on kovaa ja aikaa vietetään paljon erilaisilla digilaitteilla, joissa pelataan, katsellaan suoratoistopalveluita ja liikutaan sosiaalisen median kanavilla. Miten ylipäätään kirja pysyy ihmisten arjessa, on iso kysymys”, Karlsson pohtii.
Tutkimusten mukaan suomalaiset ovat perinteisesti melko hyviä lukijoita ja käyttävät siihen mielellään aikaansa. Pisa-tutkimukset kuitenkin kertovat, että lukutaito nuorilla on heikentynyt.
”Kaikki tämä kehitys ei vaikuta vain kirjakauppaan, vaan koko yhteiskuntaan laajasti”, Karlsson näkee.
Laura Karlsson kertoo kirjan kilpailevan vahvasti ihmisten vapa-ajasta. Ainakin Kirjamessuilla oli kuhinaa.
Kirjasta ei haluta luksustuotetta
Tuoreessa hallitusohjelmassa sama kehitys on havaittu ja hallitus lupaa vahvistaa lasten ja nuorten lukutaitoa monin eri tavoin. Toisaalta hallitus aikoo myös nostaa kirjojen arvonlisäveroa kymmenestä prosentista 14 prosenttiin, mikä on Kirjakauppaliiton mukaan päätöksenä ristiriitainen.
”Edistetään lukutaitoa, mutta samalla tehdään toimia, jotka eivät sitä edistä.”
Esimerkiksi Euroopan unioni on suositellut alhaista alvia tai jopa nolla-alvia kirjoille lukemisen vauhdittamiseksi. Kun arvonlisävero nousee, vaarana on, että kirjakaupat joutuvat nostamaan kirjan hintaa.
”Suomi on ollut jo muutenkin verrattain korkea kirjojen verottaja. Veron nostaminen entisestään olisi kurja signaali lukemiselle. Emme myöskään halua kirjasta mitään luksustuotetta”, Karlsson huomauttaa.
”On tietenkin hyvä, että hallitus näkee toimivan kirjastoverkoston tärkeänä, mutta kirjakaupan toimintaedellytyksiä ei saisi heikentää. Täytyyhän meidän pystyä tekemään ja myymään laadukasta kotimaista kirjallisuutta jatkossakin”, hän lisää.
Kirjakauppoja on Suomessa tällä hetkellä 138, markettien ja tavaratalojen yhteydessä toimivia 166. Kymmenen viime vuoden aikana kirjakauppoja lopetti paljon, kahden viime vuoden aikana tilanne on pysynyt ennallaan.
Kirjakauppaliitto haluaisi Suomeen kirjallisuuspoliittisen ohjelman, jossa koko kirja-alan kuvio katsottaisiin kokonaisuutena.
Äänikirjat edistävät lukemista ja kirjallisuutta
Äänikirjojen suosio kasvaa vuosi vuodelta. Karlsson ei pidä äänikirjaa perinteisen kirjan haastajana, vaan hänen mielestään äänikirjat edistävät lukemista ja kirjallisuutta siinä missä perinteisetkin.
”En näe uhkana, vaan markkina elää ja kehittyy. Vähän erityyppisiä kirjoja kulutetaan eri formaateissa. En usko, että monikaan haluaa kuunnella äänikirjana ihanaa kuvitettua Mauri Kunnaksen lastenkirjaa, vaan äänikirjana kuunnellaan jotakin muuta, esimerkiksi Kani, joka tahtoi nukahtaa.”
Äänikirjabuumi on vallannut markkinan melko nopeasti.
”Meillä ei ole vielä tutkittua tietoa monelta vuodelta, mutta näyttäisi siltä, että äänikirja on tuonut myös aivan uusia kuluttajia kirjallisuuden piiriin, sellaisia, jotka eivät aiemmin ole lukeneet kirjallisuutta”, Karlsson kertoo.
Nelipäiväinen Kirjamessu-tapahtuma (26.10−29.10.) on parhaillaan meneillään Helsingin Messukeskuksessa. Kaksi ensimmäistä päivää vetää kirjojen pariin aina myös runsaasti koululaisia opettajineen.
”Haluan tietenkin toivottaa koululaiset lämpimästi tervetulleiksi messuille. On hienoa, että lapset ja nuoret tulevat tänne uteliaina ja etsivällä mielellä, sillä siltä se ainakin näyttää! Toivottavasti sama etsimisen ja löytämisen riemu valtaa heidät myös kirjakaupoissa.”
Booktok-kirjojen kansisuunnittelu viestii vahvasti nuorten maailmasta.
Akateemisessa joulusesongin onnistuminen tärkeää
Markkinointijohtaja Marjut Määttä Akateemisesta Kirjakaupasta kertoo, että heillä alkaa vuoden paras sesonki olla käsillä.
”Tästä se kirjasyksy vaan kiihtyy. Joulumyynti edustaa meillä todella isoa osaa koko vuoden myynnistä ja meille on tärkeää onnistua tässä sesongissa”, Määttä kertoo.
Kirja-alalla pohditaan kovasti alan muuttumista ja sitä, kenelle painettua kirjaa ostetaan, itselle vai lahjaksi. Entä onko myynti muuttunut siten, että kirjaa myydään vuoden mittaan kaupoissa melko tasaisesti?
”Meillä Akateemisen myynnissä erottuvat edelleen vahvasti lahjan ostamisen sesongit, joten mitään suurta muutosta emme tässä ole vielä huomanneet”, Määttä sanoo.
Viime vuonna joulumyynti alkoi suhteellisen myöhään, koska etenkin sähkön hinnannousu aiheutti epävarmuutta kuluttajissa.
”Toivottavasti tänä jouluna ihmiset löytäisivät kirjakauppaan aikaisemmin, niin varmasti saisivat pakettiin juuri sen kirjan, mitä ovat hakemassa.”
Kirjakustantamot kustantavat kirjoja laajasti erilaisille ihmisille ympäri vuoden. Kaikille luulisi löytyvän jotakin. Aika ajoin myös erilaiset kirjatrendit nostavat päätään.
”Booktok on ollut jo jonkin aikaa iso trendi alalla. TikTokissa nousevat esiin uudella tavalla varsinkin erilaiset nuorten suosimat kirjat, genret ja tarinat”, Määttä avaa.
Sisältö on usein jännitystä, romantiikkaa, seksiä ja fantasiaa. Kirjoja tulee runsaasti englanninkieliseltä markkina-alueelta, eikä kaikkia niitä suomenneta koskaan.
”Meilläkin nämä #booktok-kirjat ovat isossa roolissa sekä täällä Kirjamessuilla että itse myymälässä. On ihanaa, että erityisesti nuoret naiset ovat löytäneet meiltä sopivaa lukemista.”