Analyysi: Ruokakaupat, hypermarketit ja halpakaupat porskuttavat vuoden edetessä
Kotimainen kauppa menee vuoden tärkeimpään sesonkiin ristiriitaisissa tunnelmissa. Vuoden kolmannen neljänneksen tulokset piirtävät kuvan kahtiajakautuneesta tilanteesta, jossa muutamilla yrityksillä menee hyvin, mutta valtaosalla on enenevässä määrin vaikeaa. Kaupan toimialoista ruokakauppa Prisman sekä halpakauppa Puuilon johdolla ovat jatkaneet vahvassa kasvussa. Lisäksi vahvat kansainvälistyvät konseptit, kuten Musti & Mirri, Marimekko tai pienemmät Finnish Design Shop ja Varuste.net, pärjäävät vaikeampinakin aikoina.
Toiveikkuutta kuitenkin herättää se, että inflaatio näyttäisi olevan hellittämässä. Se voisi ensi vuonna tarjota helpotusta kuluttajien ostovoimaan. Kovaa vauhtia kasvanut inflaatio vaikutti kaupan kilpailudynamiikkaan tänä ja viime vuonna voimakkaasti. Se, miten inflaation helpottuminen vaikuttaa, on toinen kysymys. Saavatko hintavetoiset toimijat vielä uuden kasvuvaihteen, kun ne voivat ajaa parempia ehtoja hintoihin vai alkavatko asiakkaat käyttää rahaa enemmän erikoiskaupan puolella?
Ruokakaupalla ja tavaratalokaupalla kasvua
Kaupan toimialoista ruokakauppa sekä tavaratalokauppa ovat jatkaneet kasvussa. Tavaratalojenkin osalta puhutaan erityisesti hypermarketeista sekä halpakaupan yleisketjuista, kuten Tokmannista. Erikoiskaupan ketjujen myynnit ovat järjestäen tulleet alas, usein hyvinkin voimakkaasti. Ainoat poikkeukset erikoiskaupan puolella ovat kauneuden kaupan ja terveyden kaupan (ja apteekit) sekä lemmikkieläinkaupan myynnit.
Pahimmin myynti on laskenut viime aikoina rautakaupan sekä elektroniikan yrityksissä. Elektroniikassa ja kodin tuotteiden kaupassa vaikeat ajat ovat alkaneet jo vuoden 2021 puolella. Rautakaupassa puolestaan vaikeudet alkoivat vasta tämän vuoden alussa. Toisaalta, sen jälkeen rautakaupan tiputus on ollut poikkeuksellisen kovaa viimeisen puolen vuoden aikana.
Verkkokauppa tasapainottaa maariskejä
Samaan aikaan, kun markkinan tilanne Suomessa on muuttunut hyvin vaikeaksi, on kansainvälinen myynti tuonut sekä kovasti kaivattua kasvua että tasapainottanut kotimaahan liittyvää maariskiä. Finnish Design Shop toimii mainiona esimerkkinä verkkokaupan kautta tehokkaasti kansainvälistyvästä kaupan yrityksestä.
Viime vuonna kaikkien suurten kodin sisustuksen ketjujen myynti laski. Jopa IKEA kohtasi ensimmäisen laskevan myynnin vuoden Suomessa 20 vuoteen (vuonna 2002 laskua -1,1%). Finnish Design Shop onnistui verkkokaupan kautta kasvamaan Suomessa +3%. Erityisesti heidän kasvuaan kuitenkin ajoi kansainväliset markkinat, jotka kasvoivat peräti +21%. Kansainväliset markkinat edustavatkin jo 56% Finnish Design Shopin myynnistä. Tästä ennakkoluulottomasta kansainvälistymisestä voisi moni kotimainen kaupan yritys ottaa mallia.
Isoista yrityksistä kansainvälistymisen mallia ovat näyttämässä halpakaupan Tokmanni ja Motonet. Molemmat yhtiöt ovat lähteneet valtaamaan Ruotsin markkinoita, joskin varsin erilaisilla strategioilla. On kuitenkin odotettavissa, että molemmille ulkomaat alkavat tuoda ison osan kasvusta.
Se tuo toivon mukaan kovasti kaivattua valoa kotimaisen erikoiskaupan uutisointiin.
Arhi Kivilahti on analyytikko Ada Insightsissa.
Aiheesta tarjolla laajempi raportti Kaupan liiton jäsenille jäsensivuillamme >