Ecommerce Europe julkisti EU-vaalimanifestinsa: Millainen on Euroopan digitaalisen kaupan tulevaisuus?
Eurooppalainen verkkokauppiaiden edunvalvontajärjestö Ecommerce Europe julkisti 17.1.2024 vaalimanifestinsa kesäkuun europarlamenttivaaleihin. Ecommerce Europe on listannut sekä tavoitteensa että politiikan pääperiaatteensa parlamentin seuraavalle viisivuotiskaudelle.
Ecommerce Europe julkisti tänään vaalimanifestissaan näkemyksensä Euroopan vähittäiskaupan tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vähittäiskaupasta. Ecommerce Europen pääsihteeri Luca Cassetti sanoo Euroopan unionin olevan käännekohdassa.
”Seuraavilla EU-parlamenttivaaleilla ja parlamentin toimikaudella on ratkaiseva merkitys kyvyllemme siirtyä kohti kestävämpää ja digitaalisempaa taloutta, jättämättä ketään jälkeen, tullaksemme kilpailukykyiseksi globaaliksi toimijaksi”, pääsihteeri Luca Cassetti toteaa Ecommerce Europen tiedotteessa.
”Jotta tämä muutos tapahtuisi, on varmistettava taloutemme sekä sen taustalla olevien yritysten ja ihmisten resilienssi. Uskomme vahvasti, että eurooppalainen digitaalisen kaupan sektori on avain globaalin kilpailukyvyn saavuttamiseen””, Cassetti jatkaa.
Viiden viime vuoden aikana digitaalisen kaupan sektori on Ecommerce Europen mukaan osoittanut potentiaalinsa palvella EU:n yhtenäismarkkinoiden tavoitteita. Seuraavien viiden vuoden aikana digitaalisen kaupan on mahdollista olla veturina oikeudenmukaisemmalle, kilpailukykyisemmälle, kestävälle ja digitaaliselle taloudelle.
Kaupan liitto on Ecommerce Europen jäsen. Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo ja johtava asiantuntija Ilari Kallio ovat Ecommerce Europen hallituksessa.
Miten tavoitteeseen päästään?
Manifestissaan Ecommerce Europe on hahmotellut Euroopan unionille etenemistavan seuraaviksi vuosiksi. Tavoitteet liittyvät digitaaliseen, vihreään ja inklusiiviseen talouteen ja ne voidaan saavuttaa seuraavasti:
− Suojellaan kanavaneutraalisuutta ja yritysten kykyä kasvaa ja kilpailla. Verkkokauppa ja fyysiset myymälät ovat toisiaan täydentäviä ja niitä tulisi käsitellä tasavertaisesti sääntelynäkökulmasta.
− Varmistetaan korkein harmonisoinnin taso EU:ssa. Yhdenmukaiset EU-säännöt: Yritykset kohtaavat yhä merkittäviä esteitä rajat ylittävässä myynnissä. Päättäjillä on velvollisuus vähentää markkinoiden pirstoutumista ja poistaa byrokratiaa rajat ylittävän liiketoiminnan tieltä.
− Puolustetaan kaikkien yritysten tasapuolista kohtelua. EU:ssa toimivien mutta EU:n ulkopuolella sijaitsevien digitaalisen kaupan toimijoiden tulisi noudattaa samoja sääntöjä kuin EU:ssa sijaitsevat yritykset, jotta vältetään epäreilu kilpailuasetelma.
− Ajatellaan täytäntöönpanoa ensin, ja uusia sääntöjä vasta seuraavaksi. Uuden lainsäädännön tulisi aina sisältää arvio tarvittavista resursseista uusien sääntöjen noudattamisen valvomiseksi.
− Tehdään lainsäädäntöä pk-yritysten lähtökohdista käsin. Lainsäädäntö on suunniteltava siten, että kaikkien yritysten, erityisesti pk-yritysten, on helppo ymmärtää ja noudattaa sitä, Think Small First -periaatteen mukaisesti.
− Ymmärretään yritysten todellisuutta kun suunnitellaan uusia sääntöjä yritysten noudatettavaksi. EU:n lainsäädännön on heijastettava digitaalisen kaupan monimuotoisuutta. EU:n sääntöjen on otettava huomioon erilaiset liiketoimintamallit ja tuotteet, eivätkä ne saa estää innovaatioita ja kasvua.
− Kunnioitetaan paremman sääntelyn periaatteita ja taataan lainsäädännön yhtenäisyys. Liian yksityiskohtainen ja liiallisia velvoitteita sisältävä lainsäädäntö hankaloittaa yritysten ja markkinoiden toimintaa. On myös tutkittava kaikki mahdollisuudet parantaa EU-lainsäädännön yhtenäisyyttä ja johdonmukaisuutta erillisten lainsäädännön osien välillä.
Mistä aloitetaan?
Ecommerce Europe esittää tiedotteessaan konkreettisia politiikkaperiaatteita uudelle viisivuotiskaudelle.
− Kiertotalouden toteutuminen EU:n sisämarkkinoilla.
− Lainsäädännön noudattamiseen liittyvien ja liiketoiminnan kasvua tukevien tietovaatimusten keventäminen.
− Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen kuluttajatiedon virtaviivaistamiseksi ja parantamiseksi.
− Talouskasvua tukeva kuluttajasuojan kehittäminen.
− Kilpailukykyisten vähittäismaksutapojen rakentaminen.
− Veropolitiikan yksinkertaistaminen ja tavaroiden saumattoman liikkumisen varmistaminen.