Voglia lanseerasi vaatteiden vaikutuslaskurin – myös vaatteiden korjaus- ja huoltopalveluja kehitetty
Voglia lanseerasi hiljattain vaatteiden vaikutuslaskurin. Laskuri mittaa tuotekohtaisesti hiilijalanjälkeä valikoiduille tuotteille ja tuotteen hintaa suhteessa sen käyttöikään. Voglia on viime vuosina kehittänyt myös vaatteiden korjaus- ja huoltopalvelua. Tulevaisuudessa tavoitteena on palauttaa vaate takaisin kiertoon, kierrätyskuiduksi, uusien tuotteiden valmistamiseksi.
Voglia on suunnitellut vaikutuslaskurin yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun ja markkinointitoimisto Kuukin kanssa. Aloite innovatiiviseen kehityshankkeeseen tuli LABilta, sillä sen tavoitteena oli kehittää digitaalisia ratkaisuja vaatealalle. Projektin rahoitus tuli EU:lta.
”Vaikutuslaskuri on tehty asiakaslähtöiseksi, sillä vastuullisuusasiat ovat usein monimutkaisia ja halusimme laskurin toimivan ymmärrettävästi”, Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen sanoo.
Laskurin tarkoituksena on kannustaa kuluttajia harkittuihin ostopäätöksiin.
”Vastuullisesti valmistetut vaatteet ovat hintavampia kuin pikamuoti. Vaikutuslaskurin avulla voimme havainnollistaa, miten hinta jakautuu pitkäikäisen tuotteen elinkaarelle samalla, kun tuotteen hiilijalanjälki pienenee”, Virtanen selittää.
Voglian verkkokaupassa toimiva laskuri on laadittu yrityksen viidelle best seller -tuotteelle. Jokaiselle tuotteelle on laskettu oma hiilijalanjälki (eli tuotteen valmistuksesta aiheutuneet päästöt), ja miten hiilijalanjälki suhteessa tuotteen käyttövuosiin jakautuu ja pienenee. Jokaiselle tuotteelle on myös arvioitu vuosittaiset käyttömäärät ja kokonaisikä − ja näin laskettu tuotteen hinta käyttökertaa kohden.
”Vaatteen valmistamisesta syntyy aina hiilijalanjälki, vaikka tuote olisikin valmistettu eettisesti ja vastuullisesti. Puhumme Vogliassa vaatteen pitkäikäisyyden puolesta eli pitkäikäinen, laadukas vaate on ympäristön kannalta kaikkein vastuullisin vaate. Siihen pitää pukeutumista ja valintoja suunnata”, Virtanen toteaa.
Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.
Vaikutuslaskuri lisää kuluttajien tietoisuutta vastuullisuudesta
Vaikutuslaskuri on Voglialla parhaillaan käytössä, ja palaute on ollut rohkaisevaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikutuslaskurissa tiedot vaikkapa vaatteen käyttömääristä perustuvat aina arvioon, tarkkoja määriä on mahdotonta saada.
”Se kuitenkin herättää kuluttajissa tietoisuutta eri valinnoista ja antaa ajateltavaa. Moni kuluttaja on ollut yllättynyt tuotteen edullisesta hinnasta vaatteen käyttökertaa kohden, kun se suhteutetaan vaatteen mahdollisiin käyttövuosiin”, Virtanen kertoo.*
”Seuraava askel voisi olla laajentaa vaikutuslaskuria kaikkiin verkkokaupassa oleviin tuotteisiimme”, hän pohtii.
Katriina Virtanen on huomannut, että tuotteen hiilijalanjäljen laskeminen kiinnostaa enemmän alan asiantuntijoita kuin yksittäisiä asiakkaita.
”Olemme kertoneet tuotekortilla mahdollisimman selkeästi ja havainnollisesti hiilijalanjäljen muodostumisen. Sen lisäksi olemme luoneet nettisivuillemme oman sivuston, jossa vastaamme mahdollisiin lisäkysymyksiin. Olemme avanneet hiilijalanjälkilaskentaamme myös vastuullisuusraportissamme.”
Korjaus- ja huoltopalvelut osaksi arkea
Vaatteen pitkäikäisyyteen, samalla muodin vastuullisuuteen, voidaan vaikuttaa vaatteen säännöllisellä huoltamisella ja korjaamisella. Voglia on viime vuosina kehittänyt vaatteidensa korjaus- ja huoltopalvelua osana vastuullisuuttaan. Tavoitteena on tehdä palveluiden käytöstä yleisempää ja saada ne osaksi ihmisten arkipäivää.
”Korjaus- ja huoltopalvelut ovat osa meidän Tuotelupaus-konseptia, johon kuuluvat vuoden tuotetakuu sekä valikoima helppokäyttöisiä vaatehuoltotarvikkeita ja -ohjeita”, Virtanen kertoo.
”Meillä voi vaikkapa uusia vaatteen painonapin tai vetoketjun ja näin pidentää vaatteen elinkaarta. Palvelua voi ostaa myös uudemmille tuotteillemme”, hän jatkaa.
Vaatealan yhtenä haasteena pidetään tällä hetkellä sitä, että vaatteen korjaus tai huolto voi maksaa enemmän kuin korvaava uusi tuote. Virtanen ei halua ajatella niin.
”Laadukkaan tuotteen korjaaminen on lähes aina edullisempaa, kun uudella vastaavalla korvaaminen, mutta toki halpatuotteiden hintataso painuu joissain tapauksissa niin matalalle, että korjaus saattaa olla jo kalliimpaa. Siinä kohtaa tulisi kuitenkin kellojen soida, ettei kyseessä ole kovin pitkään palveleva tuote.”
Muutama kuukausi sitten Voglian korjaus- ja huoltopalvelut voitti vastuullisuusteknologia-startup Infinen Suomen vastuullisin tuote -kilpailun. Voitto tuli kilpailun pukeutuminen ja hyvinvointi -kategoriassa.**
Tavoitteena kierrättää vaate kuiduksi tulevaisuudessa
Voglia on testannut second hand -myyntiä erilaisten yhteistyökumppaneiden kanssa kampanjaluonteisesti ja parhaillaan mietitään sopivinta omaa mallia.
”Mitä laadukkaampi ja pitkäikäisempi tuote on, sitä paremmin se myös kestää uudelleen myymistä useampaan kertaan.”
Voglia tekee parhaillaan yhteistyötä second hand -liike Reloven kanssa myymällä varastonsa mallikappaleita, pieniä erikoiseriä ja pikkuvikaisia tuotteitaan Reloven myymälässä Töölössä.
Voglia haluaisi tulevaisuudessa olla mukana vaatteiden kierrättämisessä uudeksi materiaaliksi tai kierrätyskuiduksi – ja siten uusiksi vaatteiksi. Se on Suomessa kuitenkin vasta alussa.
”Isot kangasvalmistajat ovat vasta kehittämässä mallia. Meillä on kuitenkin jo muutama materiaali valittu tällaiselle toiminnalle. Jos kierrätysmalli saataisiin aikaan viiden vuoden sisällä, pystyisimme näissä materiaaleissa tarjoamaan asiakkaillemme kierrätyspalvelua.”
Virtanen uskoo, että tulevaisuudessa kiertotalousmallille on luonnollinen paikkansa kaikessa kaupankäynnissä.
”Haastetta on tällä hetkellä varmasti siinä, miten saada kiertotalousliiketoiminta ja rahavirrat osaksi kaupan rakennetta. Lainsäädäntöpuolella on tässä vielä paljon tekemistä.”
Lue lisää Voglian vaatteiden vaikutuslaskurista täältä >>>
* Esimerkiksi Voglian Liberty-mekon (249 e) käyttökerroiksi per vuosi on arvioitu keskimäärin 42. Jos mekkoa käytettäisiin 12 vuotta, mekon hinta suhteessa käyttökertaan olisi 42 snt. Jos mekkoa käytetään harvemmin, mekon hinta nousee käyttökertaa kohden, ja päinvastoin.
**Suomen vastuullisin tuote -kilpailu järjestettiin toista kertaa ja sen organisoi vastuullisuusteknologia-startup Infine. Voittajat valitsi Vastuullisuuspaneeli. Sen jäseniä ovat professori Minna Halme (KTT), professori Jyri Seppälä (TkT), projektinjohtaja Markus Terho (DI), tohtorikandidaatti Antti Majava (KuM), ja professori Mikko Mönkkönen (FT).
Lue lisää:
Suomen vastuullisin tuote -kilpailun voittajat 2024 on valittu kolmessa kategoriassa!
Tutustu Voglian vastuullisuuteen täällä >
Voglia Oy
− suomalainen naisten muotiin keskittyvä perheyritys, perustettu v. 1983
− pääkonttori sijaitsee Hämeenlinnassa
− suunnittelu Suomessa
− koko tuotannosta yli 80 prosenttia valmistettiin vuonna 2021 yrityksen omilla tehtailla Virossa
− verkkokauppa, kolme myymälää sekä jälleenmyyjiä Suomessa
− 14 työntekijää
− liikevaihto n. 3 milj. euroa (v. 2020)