Tutkinto uudistuu: Mercuria kouluttaa opettajia kaupan alan muutoksiin
Ensi syksynä opiskelijat voivat opiskella ammatillisissa oppilaitoksissa uudistettua liiketoiminnan perustutkintoa eli tutummin merkonomitutkintoa. Kaupan liitto on ollut mukana uudistamassa liiketoiminnan perusteita, jotta koulutus vastaisi muuttuvia kaupan alan tarpeita. Mercuria kauppaoppilaitoksessa valmistaudutaan parhaillaan uudistetun tutkinnon tuomiin muutoksiin.
Vantaalla sijaitsevan Mercuria kauppaoppilaitoksen apulaisrehtori Markus Oedewald ja työelämäpäällikkö Tomi Rytkönen pitävät liiketoiminnan perustutkinnon perusteiden uudistamista tarpeellisena.
“Hyvä asia on, että uusissa perusteissa on kaupan alan tehtäviin liittyviä tutkinnon osia selkeästi aiempaa enemmän”, Oedewald ja Rytkönen toteavat.
Liiketoiminnan tutkinto eli merkonomitutkinto on toisen asteen kaupan ja hallinnon perustutkinto eli alalle tulotutkinto. Tutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä.
Vuonna 2022 liiketoiminnan perustutkintoon johtavaa koulutusta järjesti 58 koulutuksen tarjoajaa eri puolilla Suomea, ja opiskelijamäärä oli runsaat 19 000 opiskelijaa. Tutkintouudistus tulee voimaan ensi elokuussa, jolloin opintojen sisältöjen pitää olla uusille opiskelijoille valmiina.
Opettajia koulutetaan tiiviissä yhteydessä työelämään
Uusiin perusteisiin siirtyminen vaatiikin erilaisia ponnisteluja oppilaitoksissa niin kuin aina sisältöjen muuttuessa. Uudistusten myötä opettajia perehdytetään ja heidän osaamistaan kehitetään. Mercuriassa uusiin tutkinnon perusteisiin perehdytetään kaikki 30 opettajaa.
”Koulutamme opettajia sekä ulkoisissa että meidän sisäisissä koulutuksissamme, joissa on mukana kaupan alan ammattilaisia. Erittäin tärkeässä roolissa ovat myös aiempina vuosina toteuttamamme opettajien työelämäjaksot, joiden kautta ajankohtainen tuntemus työelämästä pysyy yllä”, Oedewald kuvaa.
Haasteena tulee olemaan uusien ja vanhojen tutkinnon perusteiden päällekkäisyys siirtymävaiheessa, kun osa vanhoista opiskelijoista suorittaa tutkintonsa loppuun vanhoilla perusteilla.
”Tämä vaatii selkeää viestintää sekä oppilaitoksen sisällä että työpaikkojen suuntaan, mutta kaikesta varmasti selvitään”, Oedewald huomauttaa.
Oppilaitoksissa pohditaan tällä hetkellä myös esimerkiksi sitä, mihin tutkinnon osiin lähdetään rakentamaan oppilaitoksessa tapahtuvaa opetusta, ja mitkä ovat sellaisia, jotka opitaan työelämässä työssäoppimisjaksoilla.
Laajempi valinnaisuus, digitaalisuus ja kielitaitovaatimukset uutta
Uusissa tutkinnon perusteissa huomioidaan aiempaa paremmin niin kaupan alaa kuin muitakin aloja parhaillaan haastavia teemoja, kuten kestävää elämäntapaa ja digitalisaatiota. Opinnot mahdollistavat nyt laajan valinnaisuuden, myös kielitaitovaatimuksia on lisätty.
”Valinnaisuuden kasvaminen on hyvä asia. Se antaa mahdollisuuksia opiskelijoille rakentaa omannäköisensä tutkinto. Kielitaitovaatimusten laajentaminen useisiin tutkinnon osiin on positiivista, vaikka osassa kyse onkin lähinnä käsitteiden tunnistamisesta eri kielillä”, Oedewald ja Rytkönen pohtivat.
Oedewald ja Rytkönen kannattavat digitaalisen kaupan osuuden lisäämistä myös valtakunnallisiin perusteisiin.
”Mercuriassa on jo tähänkin saakka toteutettu verkkokaupan tutkinnon osaa yhteistyössä yritysten kanssa. Yhteistyöyritykset ja opiskelijat ovat antaneet kokemuksista erittäin hyvää palautetta”, Rytkönen kertoo.
Arviointikriteerit muuttuvat samalla
Mercuriassa on kertynyt kokemusta aiemmista tutkinnon perusteiden uudistuksista, ja niistä on otettu oppia.
”Edelliskerralla rakensimme kaikki tutkinnon osat omaan verkkoympäristöömme. Näin opettajat pääsivät kehittämään yhdessä tutkinnon osien opetusmateriaaleja ja kurssien yhtenäistä visuaalista ilmettä. Teemme samoin nytkin”, Oedewald kertoo.
Uudistus herättää Mercuriassa myös kysymyksiä, kun tutkinnon perusteiden muuttuessa myös arviointikriteerit uudistuvat.
”Onkin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että sekä opettajille että työpaikkojen edustajille muodostuu selkeä kuva, mitä arvioinnilta odotetaan”, Rytkönen huomauttaa.
Entä kokonaisuus, vastaavatko perusteisiin tehdyt muutokset nyt aiempaa paremmin työelämän osaamistarpeisiin?
”Perusteissa näkyy selkeästi se, että uudistustyössä on kuunneltu kaupan alaa. Hyvää on se, että kaupan alan digitaalisuus huomioidaan opinnoissa entistä vahvemmin jatkossa”, Oedewald ja Rytkönen sanovat.
Lue myös: Liiketoiminnan perustutkinnon uudistus vastaa aiempaa paremmin kaupan alan osaamistarpeisiin