Kenkäkauppa VIBAe Shoes laajensi verkkomyyntinsä 150 maahan – ”Koko maailma on auki”
Helsingin kivijalassa Fredrikinkadulla sijaitsevan VIBAe Shoesin menestystarina on hengästyttävä. Vuonna 2020 perustettu kenkäalan yritys on runsaan kolmen vuoden aikana myynyt kenkiä yli 50 000 ihmiselle ja venyttänyt liikevaihtonsa lähes 8 miljoonaan. Menestyksen avain on rohkea kansainvälistyminen.
Vibae Shoes on alusta asti panostanut yrityksen verkkokauppaan. Sen kautta kenkiä on lähdetty myymään heti peräti 150:een maahan.
”Me Vibaessa aloitettiin samalla tavalla kuin moni yritys Ruotsissa eli koko maailma on auki ja vasta sitten ryhdytään säätämään. Avasimme heti englanninkieliset verkkosivut 150:een maahan ja vasta matkan varrella olemme pudottaneet muutamia maita pois kyydistä”, Vibaen kansainvälisestä liiketoiminnasta vastaava Hannu Salminen kuvailee.
”Tällaisia maita ovat esimerkiksi Turkki ja Egypti, joissa tuotteille asetetut tuontitullit tai arvonlisäverot ovat niin korkeita, ettei liiketoiminta yksinkertaisesti kannattanut. Olemme myös joutuneet sulkemaan verkkosivuja joissakin maissa sen takia, että lähetysten hintoihin vaikuttavat polttoainekustannukset ovat nousseet liian koviksi, Salminen jatkaa.
Vibaen Minna (vas.) ja Kalle Gummerus sekä Tara Lange.
Hyvällä viballa liikenteessä oleva Vibae Shoes on viiden kaveruksen perustama kenkämerkki, jolla on Helsingin kivijalkaliikkeen lisäksi myymälät Malibussa, Barcelonassa ja Tokiossa. Kivijalkakaupoista huolimatta suurin myynti tulee verkkokaupasta, jossa käydään pääasiassa B2C-kauppaa eli kuluttajille suunnattua kauppaa.
Paras markkina Vibae-merkin kengillä 150 maan joukossa on tällä hetkellä Yhdysvalloissa, jossa tehdään noin 80 prosenttia kaikesta kaupasta. Seuraavaksi on tarkoitus avata nettikauppaa Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.
Kengät on suunniteltu Suomessa, mutta ne valmistetaan jalkineteollisuudestaan tunnetussa Portugalissa, käsityönä perheyrityksessä. Salminen hoitaa tilauksia Suomen päässä yhdessä kahden muun ystävänsä kanssa. Muut Vibaen perustajat hoitavat liikkeitä Malibussa Kaliforniassa, perhettä ja ystäviä on valjastettu myös Barcelonan ja Tokion liikkeisiin.
Nahkaisia Vibae-kenkiä. Kenkiä lähtee eri puolille maailmaa.
Sosiaalisen median mainonta keskeistä
Salmisen mukaan olennaista Vibaen menestyksessä on sosiaalisen median mainonta, jota on suunnattu pääasiassa Metan ja Googlen kanaville. Brittiläinen mediatoimisto hoitaa mainonnan kaikkiin niihin maihin, joissa Vibaella on verkkoliiketoimintaa.
”Hyvän mediatoimiston löytymisellä on ollut suuri merkitys, ja olemme olleet siihen tosi tyytyväisiä. Yhdessä mietitään heidän kanssaan kampanjoita, sparraillaan ja annetaan heille inputtia. He optimoivat meidän sosiaalisen median mainontaamme ja peilaavat sitä meidän liiketoimintaamme. Yhteistyö on helppoa, sillä he tuntevat brändin ja tietävät, miten me puhutellaan asiakkaita, mikä on meille tärkeää, Salminen kehuu.
Vuosien mittaan Vibae on ulkoistanut muitakin toimintojaan.
”Verkkokauppa vaatii jatkuvaa kehittämistä teknisesti, sisällöllisesti ja viestinnällisesti. Sisältö ja viestintä me halutaan hoitaa edelleen itse, mutta tekninen puoli on ulkoistettu Joensuussa sijaitsevalle suomalaisyritykselle.”
Vibae tilaa Portugalista kenkiä Suomeen, Vantaalle, lähellä lentokenttää sijaitsevaan kompaktiin varastoonsa. Sieltä kengät lähtevät nettitilaajille eri puolille maailmaa. Rahan sitominen suuriin varastoihin ei Salmisen mielestä ole järkevää.
Vibaella on myymälät Helsingissä, Barcelonassa, Tokiossa ja Malibussa.
”Mottona on, että meillä on aina oikeat kengät oikeassa paikassa. Täällä Suomen päässä ennakoimme tilauksia säännöllisesti 3−4 viikkoa eteenpäin ja varmistamme, että kenkiä aletaan valmistaa Portugalissa. Käytössä on myös AI-ohjattua tilausapua”, Salminen avaa.
Kenkien, kuten vaatteidenkin, ostaminen verkosta saattaa kuluttajalle olla haasteellista oikean koon löytämiseksi. Sama koko saattaa vaihdella merkeittäin reippaastikin. Tätä asiaa on mietitty Vibaessakin ja valintaa helpottamaan on kehitetty erilaisia mittataulukoita tilaajien käyttöön.
”Palautus- ja vaihtoprosentti meillä kengissä on noin 12 prosenttia kaikesta verkkokauppamyynnistä, mikä ei mielestäni ole suuri, sillä monissa verkkokaupoissa se on 30−40 prosenttia.”
Hannu Salmisen mielestä yksi menestyksen salaisuus on hyvä tuote.
Yrityksen perustan ja tuotteen pitää olla kunnossa
Vibaen yksi menestyksen salaisuus on Salmisen mukaan hyvä tuote. Maailmalle ei kannata lähteä, jos ei tuote ole kunnossa. Salmisen mukaan Vibaen kengät ovat ekologisia, ergonomisia ja eettisesti valmistettuja. Nahasta ja kankaasta valmistettujen kenkien hinnat vaihtelevat 135:n ja 350 euron välillä.
”Yleensä yhdet kengät ostettuaan sama asiakas tulee uudelleen”, Salminen toteaa.
Salminen rohkaisee suomalaisyrityksiä kansainvälistymään rohkeasti. Yleisimmin suomalaisyritykset hakevat ensin vahvaa jalansijaa kotimaassa ja vasta sitten kokeilevat siipiään muualla, lähinnä Ruotsissa.
”Alussa pitää tietenkin olla jonkin verran pääomaa – ja myös uskallusta. Meillä on niin sanotusti ”friends, fools and families” olleet matkan varrella tukena ja uskoneet tähän juttuun”, Salminen kertoo.
”Ollaan ylpeinä seisty oman tuotteemme ja lupauksemme takana. Välillä olemme pyytäneet asiakkailta anteeksi, välillä kiittäneet, mutta koko ajan ollaan oltu läpinäkyvästi omia itsejämme. Uutta oppia on tullut valtavasti matkan varrella”, hän selvittää.
Vibea on ollut mukana Business Finlandin Tempo-hankkeessa, josta se on saanut aloitukseensa rahallista tukea.
”Tukien hakemisessa yrityksen peruspalikoiden pitää olla kunnossa. Jos ei rahoitusta saa, se on hyvä indikaatio siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Rahoitus ja kassavirran hanskaaminen ovat isoja haasteita, joita kaikki alussa pohtivat,” Salminen tietää.
”Sanoisin, että rahallista tukea löytyy, mutta tällä hetkellä yhteiskuntatilanne ja ilmapiiri on sellainen, että ulkopuolista rahoitusta investointeihin on vaikea saada”, hän selventää.
Vuosien varrella Salminen on ollut mukana Business Finlandin verkkokauppaekosysteemi Experiece Commerce Finlandissa, joka sittemmin lopetettiin. Sen tilalle perustettiin noin vuosi sitten Digital Commerce Finland, jonka yksi perustajajäseniä on Kaupan liitto.
Salminen on ollut tyytyväinen verkkoyhteisö Digital Commerce Finlandista samaansa vertaistukeen ja sparraukseen. Vuosi sitten perustettu yhteisö on hänen mielestään tarjonnut myös laadukkaita ja innostavia tapahtumia.
”DCF on ollut loistava mahdollisuus oppia tuntemaan verkkokauppabisneksen avainhenkilöitä. Jos olen tarvinnut apua johonkin kysymykseeni, olen tiennyt kenelle soittaa. Se on ehdottomasti yhteisö, jota voin suositella”, Salminen toteaa.
Vibaen menestystekijöitä:
- Meillä on loistava tuote, johon uskomme ja jonka takana seisomme ja olemme rehellisesti omia itsejämme.
- Olemme lähteneet kansainvälistymään vailla rajoja, alkaneet rohkeasti markkinoida tuotettamme.
- Emme ole jääneet yksin ongelmien kanssa, vaan olemme tarvittaessa pyytäneet apua.
Lue Vibaen tarinasta tarkemmin täältä >>>
Vibae on mukana Digital Commerce Finlandissa. Kaupan liitto puolestaan on yksi DCF:n perustajajäseniä.
Lue myös: Digital Commerce Finlandin toiminta vauhdissa − keväällä digikaupan huippuseminaari ja gaalailta