Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi laskea ostoskorinsa hiilijalanjäljen
Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi nykyään vertailla rakentamiseen ja remontointiin valitsemiensa tuotteiden ekologisuutta. Uuden työkalun avulla voi helposti vertailla tuotteiden hiilijalanjälkeä tosiinsa. Tietoa tarvitaan, sillä tuleva rakentamislaki määrittää raja-arvoja uudisrakennusten hiilijalanjäljelle.
Laattapiste-Pukkilan verkkokaupan hiilijalanjäljen laskentaan kehitetty työkalu helpottaa asiakkaita ympäristöystävällisissä ja vastuullisissa tuotevalinnoissa. Työkalua varten yritys on kerännyt tietoa myynnissä olevien tuotteiden, esimerkiksi keraamisen laatan, vinyylilankkujen ja tekstiililattian hiilijalanjäljestä. Hiilijalanjälki kerrotaan rakennusmateriaalin elinkaariarviossa eli ympäristöselosteessa (EPD). Vertailutyökaluun poimitaan tiedot raaka-aineiden ja niiden tehtaalle kuljetuksen sekä valmistuksen hiilijalanjäljestä.
”Aika monesta tuotteestamme on jo hiilijalanjälkitieto olemassa. Keräämme tehtailta ympäristöselosteita tuotetietoihimme numeerisessa muodossa, jolloin tuotteiden hiilipäästömääriä on helppo verrata. Näin esimerkiksi ammattisuunnittelijat pystyvät huomioimaan hiilidioksidipäästöjä valinnoissaan”, Laattapiste-Pukkilan tekstiili- ja vinyylilattioiden tuoteryhmäpäällikkö Iiris Keinänen valaisee.
Rakentamisen kaupassa vastuullisuuskysymykset kiinnostavat asiakkaita yhä enemmän. Tähän vaikuttaa vuoden 2026 alussa rakentamislaissa vaadittava, uudisrakennuksia koskeva hiilijalanjälkilaskenta. Lainsäädännössä tullaan asettamaan myös raja-arvoja koko rakennuksen elinkaaren hiilijalanjäljelle, mikä taas ohjaa materiaalien valintaa.
Laattapiste-Pukkila myy rakentamisen ja remontoinnin tuotteita pääosin tukku- ja projektimyyntinä rakennusalan ammattilaisille, pienempi osa myynnistä koskee kuluttajakauppaa ja jälleenmyyntiä.
Rakennettu ympäristö tuottaa yli kolmasosan Suomen hiilijalanjäljestä. Rakennusalalla onkin suuri vaikutus vihreään siirtymään koko Suomessa. Suomi on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2035.
Lattioiden valikoimaan tulee pian vinyylilankkua, jonka valmistuksesta aiheutunut hiilijalanjälki on merkittävästi pienempi kuin perinteisen vinyylilankun.
Hiilivertailu auttaa siirtymään vähähiilisempiin tuotteisiin
Verkkokaupan lisäksi työkalua hiilijalanjäljen laskentaan hyödynnetään Laattapiste-Pukkilan myymälöissä, esimerkiksi ammattiasiakkaille ja kuluttaja-asiakkaille laadituissa tarjouksissa ja tilauksissa. Tuotteiden hiilijalanjälki näkyy siis niin tarjouksissa kuin Laattapiste-Pukkilan verkkokaupan ostoskorissa.
Tarjouksessa on nähtävissä yksittäisten tuotteiden hiilijalanjälki sekä niiden yhteenlaskettu määrä. Lisäksi tarjouksessa näkyy tuotteiden mahdolliset hiilijalanjäljen kompensaatiot.
Työkalu itsessään ei Keinäsen mukaan ollut haasteellinen toteuttaa, vaan tiedon kerääminen toimittajilta.
”Meidän tehtävämme on ollut vakuuttaa toimittajillemme, että tarvitsemme tietoja laskentaan ja seurata, että he laativat EPD-ympäristöselosteen standardien mukaisesti”, Keinänen selvittää.
”Kun olemme kartuttaneet tuotteista luotettavaa hiilijalanjälkitietoa, pystymme kuratoimaan valikoimaamme ja pudottamaan vaikkapa liian ison hiilijalanjäljen tuotteita pois ja vaihtamaan niitä vähähiilisempiin ratkaisuihin”, hän jatkaa.
Kuvan oppimisympäristössä olevan lattiatuotteen saa myös hiilinegatiivisena, mikä tarkoittaa sitä, että tekstiililaatan valmistuksessa tuotteeseen sitoutuu enemmän hiiltä kuin aiheutuu hiilipäästöjä.
Vähähiilisiin ratkaisuihin panostetaan etupainotteisesti
Laattapiste-Pukkilan lisäksi monet rakennuskaupan toimijat Suomessa ovat lähteneet panostamaan jo hyvissä ajoin ennen uuden lain voimaantuloa vähähiilisiin ratkaisuihin. Työkaluja vähähiilisyyden laskemiseen on jo tarjolla.
”Erilaisia laskentapilotteja on tehty runsaasti ja tehdään varmasti jatkossakin”, Keinänen toteaa.
Myös ympäristöministeriö on laatinut hiilitietokannan, josta löytyy keskiarvoja eri tuotteiden hiilijalanjäljestä. Tietokannasta löytyy vaikkapa tyypillinen keraamisen laatan hiilijalanjälki. Tätäkin tietokantaa ammattilaiset käyttävät työssään apunaan.
Rakennusalalla vihreää siirtymää ja vähähiilisyyttä kirittää voittoa tavoittelematon Green Building Council Finland, joka on osa kansainvälistä World Green Building Councilia. Monet yritykset, kuten Laattapiste-Pukkilakin, ovat sen jäseniä.
Kuvan betonikuosisten laattojen elinkaari on erittäin pitkä esimerkiksi julkitilan lattiassa. Pitkän elinkaaren materiaalit soveltuvat erityisesti vähähiiliseen rakentamiseen.
Euroopan maista löytyy fiksuja tuotteita
Laattapiste-Pukkilan tuotteet tuodaan Suomeen pääosin eri puolilta Eurooppaa, mm. Hollannista, Italiasta, Espanjasta ja Portugalista.
”Esimerkiksi tekstiililattiat tulevat meille Hollannista. Toimittajamme käyttää tuotteissaan paljon kierrätettyjä ja biopohjaisia raaka-aineita, ja ne taas pienentävät tuotteiden hiilijalanjälkeä. Uusiutuvan energian käyttö puolestaan vähentää tuotannon päästöjä”, Keinänen luettelee.
Myös Italiassa on kiinnostusta raaka-aineiden järkevämpään käyttöön.
”Keraamisista laatoista tehdään kestäviä, mutta nykyään pienemmällä raaka-ainemäärällä kuin aiemmin. Käytännössä tuotteista valmistetaan ohuempia, mutta ne kestävät silti esimerkiksi julkisten tilojen kovaa käyttöä. Vähemmän raaka-ainetta tuottaa pienemmän hiilijalanjäljen, ja tuotetta on myös kevyempi kuljettaa”, Keinänen kuvailee.
”Italiassa on myös fiksuja energiaratkaisuja, ja siellä esimerkiksi monet valmistajat kierrättävät uunien hukkalämpöä kuivatuslinjastolle”.
Laattapiste-Pukkilassa on nykyään myynnissä enemmän entistä vähähiilisempiä tuotteita, ja yritys myös tarjoaa ammattiasiakkailleen vähähiilisyystietoiskuja, jotta asiakkaat tietävät saatavilla olevista tuotteista.
Myös Laattapiste-Pukkilan omat päästöt ovat tarkastelussa sen liityttyä Ekokompassi-ympäristöjärjestelmään. Sillä on nykyään oma ympäristöohjelma tavoitteineen ja mittareineen.
Laattapiste-Pukkila Oy
− Vuonna 1979 perustettu perheyritys.
− Laattapiste osti italialaisomistuksessa olleen Pukkilan runsas vuosi sitten.
− Päätuotteita keraamiset laatat, tekstiili- ja vinyylilattiat, kylpyhuonekalusteet, LVI-kalusteet, rakennuskemian tuotteet sekä wedi-rakennuslevyt.
− Pääkonttori Vantaalla, yhdeksän myymälää eri puolilla Suomea.
− Liikevaihto noin 40 miljoonaa euroa.
− Henkilöstöä noin 160.