Päivittäistavarakauppa vähentää muovikassien käyttöä
Vuonna 2016 Kaupan liitto ja ympäristöministeriö solmivat vapaaehtoisen green deal -sopimuksen, jolla pyritään varmistamaan, että EU:n pakkausjätedirektiivin muovikassien kulutuksen vähentämistavoitteet saavutetaan. Green deal kulkee tutummin nimellä Muovikassisopimus. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Vuonna 2022 Suomessa ostettiin 64 muovista kantokassia henkilöä kohti. Näistä päivittäistavarakaupasta ostettuja oli noin 85 prosenttia. Tavoite on, että vuoden 2025 loppuun mennessä Suomessa käytettäisiin enintään 40 muovikassia henkilöä kohti vuodessa.
Muovikassisopimus vähensi aluksi nopeasti muovikassien ja -pussien kulutusta, mutta pandemiavuosien myötä kulutus kääntyi pieneen kasvuun. Vielä riittää kirittävää. Tavoitteeseen ei päästä ilman päivittäistavarakaupan yritysten toimia, kuten tehokasta kuluttajaviestintää, asiakasmarkkinointia ja myymälässä tehtäviä palveluun liittyviä käytännön ratkaisuja.
”Tavoitteeseen ei päästä ilman päivittäistavarakaupan yritysten toimia.”
Muovikassien green deal oli ensimmäinen laatuaan Suomessa, ja kaupalla on sekä tarve että halu osoittaa, että pakottavan lainsäädännön sijasta voidaan käyttää yhteistä sopimista, jossa yritykset valitsevat kustannustehokkaimmat tavat, joilla tavoitteisiin päästään.
Euroopan komission viime syksynä julkaiseman väliarvioinnin mukaan 14 jäsenmaata on ilmoittanut aikeistaan kieltää muovikassien käytön. Vapaaehtoinen sopimus muovikassien vähentämiseksi otettiin käyttöön neljässä EU:n jäsenmaassa: Itävallassa, Saksassa, Suomessa ja Sloveniassa. Saksa on sittemmin päätynyt kieltämään muovikassit. Ruotsissa kaupan muovikasseille on määrätty vero, joka on 3 kruunua eli nykykurssilla laskettuna noin 25 eurosenttiä muovikassia kohti. Ei siis aivan vähäinen vero.
”Kuluttajalle muovikassien käytön vähentämisessä on järkeä.”
Kuluttajalle muovikassien käytön vähentämisessä on järkeä. Kestokassin hinta lähenee nollaa, kun sitä käyttää tarpeeksi monta kertaa. Uutta kestokassia ei tarvitse yleensä edes hankkia, koska sellainen jo löytyy kotoa. Roskapussiksikaan muovikassia ei kannata ostaa, koska rullana ostettavat roskapussit maksavat vain noin kolmanneksen muovikassiin verrattuna.
Vaativaa kuluttajalle on muistaa ottaa kassi kotoa mukaan kauppaan lähtiessä, ja vielä vaativampaa, pitää kassia mukana mahdollista yllättäen ilmenevää kaupassakäynnin tarvetta varten. Fiksu kuluttaja sujauttaakin jonkinlaisen kantovälineen jemmaan, josta sen saa ja muistaa ottaa helposti mukaan kauppareissua varten.
”Kaupan yrityksille hankalinta on tarkoituksellisesti vähentää myyntiä.”
Kaupan yrityksille hankalinta on tarkoituksellisesti vähentää myyntiä. Nyt toukokuun lopulla päivittäistavarakaupan yritykset tehostivat kuluttajille suunnattua viestintäänsä ja muistuttivat muovikassien vähentämisen merkityksestä sekä siitä mitä jokainen voi omalta osaltaan tehdä tavoitteen eteen. Yhteisenä tunnuksena on ollut motto: Oma kassi kauas kantaa, ja talkoiden tavoitteena muovikassien kulutuksen reipas väheneminen ja lisäsääntelyn, kuten muovikassivero, välttäminen.
Ilkka Nieminen työskentelee johtajana Päivittäistavarakaupan liitto PTY ry:ssä. Hän vastaa muun muassa elintarvikeketjun toiminnasta ja ympäristöasioista.
Ilkan kuva: Anna Dammert