Verkon markkinapaikat kuriin: Epäterveeseen kilpailutilanteeseen puututtava pikaisesti
EU:n ulkopuolisten verkkokauppojen tulee toiminnassaan noudattaa samoja pelisääntöjä kuin suomalaisten ja muiden eurooppalaisten verkkokauppojen ja -alustojen. Kaupankäynnin reilut pelisäännöt takaavat myös turvalliset tuotteet kuluttajille. Epäterve kilpailutilanne tulee saada kuntoon siksikin, koska kiinalaiset verkkohalpakaupat, Temu ja Shein, ovat nopeasti vallanneet asiakaskuntaa niin Suomen kuin muun Euroopan markkinoilta.
Suomessa ja muualla Euroopassa kulutus on siirtymässä kasvavassa määrin verkkoon. Vaikka viime vuoden tilastoista käy ilmi, että digiostaminen väheni toista vuotta peräkkäin, ja kotimaisten verkkokauppojen osuus kokonaismyynnistä laski, digiostokset kiinalaisista verkkokaupoista kasvoivat 31 prosenttia. Taustalla on kiinalaisten verkon markkinapaikkojen Temun ja Sheinin aggressiivinen ryntäys Suomen markkinoille.
”Kiinalaisjättien halvat hinnat perustuvat merkittävissä määrin EU:n ulkopuolisten verkkokauppojen ja verkkomarkkinapaikkojen suomalaista kauppaa kevyempään sääntelyyn tai sen välttelyyn. Myös yksittäisiä myyjiä on vaikea saada vastuuseen sääntelyn laistamisesta”, Kaupan liito toimitusjohtaja Kari Luoto harmittelee.
Kuluttajien verkkomarkkinapaikoilta ja ulkomaisista verkkokaupoista tilaamien tuotteiden turvallisuudessa ilmenee jatkuvia puutteita, ja siihen myös eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat kiinnittäneet huomiota.
”On välttämätöntä, että jäsenvaltiot ja EU-komissio panostavat uuden tuoteturvallisuusasetuksen täytäntöönpanoon ja kansainvälisen verkkokaupan valvontaan”, Luoto herättelee.
Yhtä lailla puutteellista on myyjien osallistuminen Eurooppaan toimitettujen tuotteiden ja pakkausten kierrätyskustannuksiin. Lisähaasteita aiheuttaa se, ettei tuotteiden ja pakkausten koostumus ole aina tiedossa eikä niitä voida kierrättää lainkaan. Yksi ratkaisu voisi olla, että EU:n ulkopuolisia kauppiaita palvelevat verkkomarkkinapaikat velvoitetaan liittymään tuottajayhteisöihin, jotka huolehtivat kierrätyksestä.
”Eri pelisäännöillä toimiminen ei koske vain yhtä EU:n ulkopuolista toimijaa, vaan monia kolmansien maiden verkkokauppoja ja -alustoja. Kolmansissa maissa toimiville myyjille on avautunut sisämarkkinoille väylä kaupankäyntiin eurooppalaisista vaatimuksista piittaamatta. Viranomaisten tulisi varmistaa, että kaikki toimijat täyttävät lainsäädännön vaatimukset tasapuolisesti”, Luoto toteaa.
Verkko-ostajien suojaksi laadittua lakia rikotaan
Kansainväliset verkkomarkkinapaikat houkuttelevat kuluttajia usein kyseenalaisilla tavoilla. Toukokuun puolivälissä 17 eurooppalaista kuluttajajärjestöä jättikin kansallisille viranomaisille ja EU-komissiolle valituksen aggressiivisesti kasvaneen kiinalaisjätti Temun toiminnasta.
Järjestöt katsovat, että Temu rikkoo EU:n uutta digipalvelulakia, jonka tarkoituksena on muun muassa suojata verkko-ostoksia tekeviä kuluttajia.
”Markkinapaikalla käytetään esimerkiksi manipuloivia käytäntöjä ja myyntitekniikoita. Myös meillä Kaupan liitossa on havaittu, että Temun markkinointia voi usein pitää harhaanjohtavana eikä se seuraa eurooppalaisia sääntöjä esimerkiksi alehintojen kertomiselle”, Luoto kertoo.
Viime perjantaina EU-komissio nimesi Temun erittäin suureksi verkkoalustaksi, mikä tarkoittaa, että jatkossa sen on reagoitava tehokkaammin muun muassa laittomien tavaroiden myyntiin markkinapaikalla ja raportoitava tarkemmin tekemisistään.
Tullivapausrajalle ei ole kestäviä perusteita
Tulevalla EU-parlamenttikaudella tasapuolisia kilpailuedellytyksiä tulee edelleen parantaa poistamalla EU:n ulkopuolelta toimitettavien alle 150 euroa maksavien ostosten tullivapausraja, kuten komissio on ehdottanut.
”Tullivapausrajan poistoa tulisi kiirehtiä. Lisäksi verkkomarkkinapaikkojen ja muiden verkkoalustojen velvoitteet tulee määritellä tarkasti uudessa sääntelyssä, jos sellaista ehdotetaan”, Luoto näkee.
Sillä on merkitystä, mistä kuluttajat tuotteensa ostavat, koska kaupan ala on Suomessa suurin työllistävä toimiala, suurin elinkeinoelämän verojen maksaja ja yksi suurimmista investoijista. Euroopassa 26 miljoonaa eurooppalaista työskentelee vähittäis- ja tukkukaupassa, ja yksi jokaisesta seitsemästä työikäisestä on kaupan työtehtävissä.
”Vetoamme sunnuntaina Euroopan parlamenttiin valittaviin europarlamentaarikkoihin tasapuolisten kilpailuedellytysten turvaamiseksi. Kyse on viime kädessä suomalaisista työpaikoista ja Suomeen päätyvistä veroeuroista”, Luoto painottaa.
Lisätietoja: Kari Luoto, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi