Lausunto maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittämisen kriteerien vaikutuksista
Maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittäminen, lausuntopyyntö kriteerien vaikutuksista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VÄYLÄ/4030/07.02.03/2024
Lausuntopalvelu.fi- palvelussa annettava lausunto, linkki lausuntopyyntöön: Lausunto – Lausuntopalvelu
Kaupan liitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Kaupan ala palvelee yhteiskuntaa kaikkialla ja siksi toimiva, tehokas ja turvallinen tieverkko ja kattava eri polttoaineiden jakeluverkko ovat yhteiskunnalle tärkeitä. Yrityksiin ja kauppoihin on saatava tavaraa ja asiakkaiden on voitava liikkua ostoksille. Tällä on myös huoltovarmuudellista merkitystä.
- Millaisia vaikutuksia arvioitte suunnitelluilla maanteiden nopeusrajoitusten muutoksilla olevan toimintaanne (aikataulut, matka-ajat, koettu turvallisuus ja saavutettavuus, kävelyn ja pyöräliikenteen turvallisuus jne.)?
Raskas liikenne ajaa jo nyt alle 100 km:n nopeuksia. Kaupan alan pakettiautoilla tapahtuva jakelu ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Pitkillä runkoreiteillä, esimerkiksi Helsinki – Oulu ajonopeudet tulevat muutoksen myötä laskemaan vain hieman, edellyttäen, että henkilöautoliikenne ajaa rajoituksen sallimaa maksiminopeutta. Suomen raskas liikenne ajaa kansainvälisestikin tarkasteltuna pitkillä ajoneuvoyhdistelmillä, alennettujen nopeusrajoitusten myötä niiden ohittaminen turvallisesti tulee henkilöautolla olemaan nykyistä vaarallisempaa.
- Mitä mieltä olette liikenneturvallisuuden parantamisesta nopeusrajoituksia muuttamalla? Millaisia muita keinoja ehdottaisitte ajatellen myös rajallisia rahallisia resursseja väyläverkon kehittämiseen?
Yksinkertaistaen nopeusrajoitusten laskemisella voidaan ajatella olevan liikenneturvallisuutta parantavia vaikutuksia. Tilastotieto ei kuitenkaan tue johtopäätöstä, jonka mukaan alemman nopeusrajoituksen alueella tapahtuu vähemmän onnettomuuksia. Ajonopeuden lisäksi onnettomuusherkkyyteen vaikuttavat ainakin tien ja ajoneuvon kunto, keliolosuhteen, kuljettajan kunto sekä liikennetiheys. Kaikkiin em. asioihin ei voi alennetulla nopeusrajoituksella vaikuttaa.
Kun lisäksi tiedetään, että ns. riskikuljettajat ajavat huumaavan aineen tai alkoholin vaikutuksen alaisena ylinopeutta nopeusrajoituksista piittaamatta, ei voida vetää suoraa johtopäätöstä pelkän nopeusrajoituksen alentamisen liikenneturvallisuutta lisäävistä vaikutuksista, tai niitä ei voi ainakaan ylikorostaa.
Liikenneturvallisuuden parantamisessa kansainvälisesti ja kansallisesti hyväksi havaittuja keinoja ovat mm. tiestön hyvä kunto, tiestön riittävä välityskyky, tiestön kunnossapidon hyvä taso, kuljettajien ajokunnon tehokas valvonta sekä poliisin NÄKYVÄ läsnäolo liikenteessä. Näistä halvimpia ovat kuljettajien ajokunnon tehokas valvonta ja poliisin näkyvä läsnäolo liikenteessä.
- Miten maanteiden nopeusrajoitukset tukevat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman asettamia tavoitteita ja alueenne liikennejärjestelmän kehittämisen suunnitelmia?
Kaupan alan kuljetukset liikkuvat valtakunnallisesti ja erityisesti jakelukuljetuksia keskusvarastoista myymälöihin on erittäin vaikea hoitaa muuten kuin maantiekuljetuksin. Mahdollisesti alennettavien nopeusrajoitusten vaikutukset tulevat olemaan kuljetuksia (erityisesti pakettiautoilla tehtäviä kuljetuksia) hidastavia. Esitetyt rajoitukset eivät tue mitenkään kaupan alan toimintaa.
- Muita huomioitasi, mitä?
Mikäli muutosesityksen vaikuttimena on tiestön rapistuva kunto, olisi toimittava toisin: tiestö on pidettävä kunnossa ja saatettava liikennemäärän mukaiseen kuntoon esimerkiksi ohituskaistoja tai lisäkaistoja rakentamalla. Liikenteestä kerättävää verotuloa on kyettävä kohdistamaan väyläverkon, erityisesti tiestön kunnon kohentamiseen ja ylläpitoon nykyistä enemmän.
On vaikea ymmärtää mikä on nyt kuljettajien taidoissa, tiestön kunnossa tai ajoneuvokalustossa muuttunut niin nopeasti, että nopeusrajoituksia olisi alennettava tässä mittakaavassa. Viimekädessä vastuu ajoneuvosta on edelleen kuljettajalla, jonka on lain mukaan sovitettava ajonopeutensa olosuhteisiin sopivaksi. Onko esityksessä vedetty liian suoraviivaisesti johtopäätös, jonka mukaan alemmat nopeusrajoitukset alentavat maanteillä onnettomuuksien määrää?
Liian alhaisiksi koetut nopeusrajoitukset – esimerkiksi 80:n rajoitus aikaisemman 100:n rajoituksen tilalla tai perusteettomat, kauko-ohjatut, normaalia alhaisemmat rajoitukset moottoritiellä – koetaan merkityksettömiksi ja niitä ei välttämättä noudateta. Nopeusrajoituksilla on merkitystä kansalaisten yleiseen lainkuuliaisuuteen.
Kaupan liitto