Kaupan alalla on merkitystä: Talouden moottori ja hyvinvoinnin mahdollistaja – tuore videosarja valottaa kaupan vaikutuksia
Moni ei tule ajatelleeksi, kuinka merkittävä toimiala kauppa on yhteiskunnassamme. Kaupan vaikutuspiiri ulottuu esimerkiksi talouteen, työllisiin, verotukseen, investointeihin, huoltovarmuuteen, paikallisyhteisöihin ja niin edelleen. Kokosimme artikkeliimme vain muutamia esimerkkejä kaupan laajasta vaikuttavuudesta. Tämän syksyn aikana Kaupan liiton viestintä tuottaa myös videosarjan kaupan alan merkityksestä eri teemoilla.
Kauppa investoi: Kauppa vaikuttaa suomalaisten hyvinvointiin. Kaupan alan investoinnit ovat tärkeitä talouskasvun ja työllisyyden kannalta, ja kauppa onkin yksittäisten toimialojen yksi suurimmista vuosittaisista investoijista Suomessa.
Kauppa työllistää aikuisia ja nuoria: Kauppa on myös suurin työllistäjä elinkeinoelämässä Suomessa, sillä kaupan alalla työskentelee noin 282 000 ihmistä, välillisesti ala tarjoaa töitä 450 000:lle. Kauppa työllistää suuren määrän nuoria: opiskelijoita ja kesätyöntekijöitä. Näin kauppa mahdollistaa nuorille ensimmäisiä tärkeitä kokemuksia työelämästä.
Kauppa turvaa maaseudun palvelut: Kaupan yrityksillä on kokoaan suurempi merkitys maaseudulla ja haja-asutusalueilla. Alueiden asukkaat ja mökkiläiset hyötyvät kauppojen toimipisteiden kattavasta valikoimasta ja palveluista. Kaupan katon alla pienillä paikkakunnilla on usein posti- ja pakettipalveluja, käteisnostopalveluita, veikkauksen palvelut, lääkemyyntiä, ravintolapalveluita, polttoainetta sekä tietoa alueen tapahtumista ja muista palveluista. Kyläkauppojen kattavalla verkostolla on merkitystä elintarvikehuollon ja koko maan asuttavuuden turvaajana.
Kaupalla merkittävä rooli myös huoltovarmuudessa: Huoltovarmuudella varmistetaan ruoan ja muiden välttämättömien tuotteiden saatavuus, myös kriisin, esimerkiksi pandemian tai sodan aikana. Kauppa vastaa toimivasta jakelusta kuluttajille ja teollisuuden tarpeisiin. Laajan vähittäiskauppaverkoston kautta ihmiset saavat tarvitsemiaan päivittäistavaroita, ja tukkukauppojen kautta puolestaan päiväkodit, koulut, sairaalat ja ruokaa valmistavat yritykset saavat tärkeitä raaka-ainetoimituksia.
Kauppa myy asiakkailleen ja kerryttää veroja: Koko kaupan myynti oli viime vuonna yhteensä noin 147 miljardia euroa. Ylivoimaisesti suurin osa euromääräisestä myynnistä tulee tukkukaupasta, jonka osuus koko kaupan alan myynnistä oli lähes 55 prosenttia, vähittäiskaupan eli suoraan asiakkaille myyvien yritysten osuus myynnistä oli 31 prosenttia. Autokauppa kattaa myynnistä 14 prosenttia. Tätäkin kautta kauppa luo maahamme hyvinvointia.
Kauppa kerryttää myös veropottia Suomessa. Viime vuonna kauppa maksoi toimialoista kolmanneksi eniten yhteisöveroja Suomeen.
Edellä vain muutamia esimerkkejä kaupan toimialan merkityksestä Suomessa. Laadimme Kaupan liiton viestinnässä parhaillaan videosarjaa kertoaksemme kaupan toimialan laajasta merkityksestä.
Tuore videosarja valottaa kaupan merkitystä
Kaupan liiton viestintä tuottaa syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana videosarjan kaupan alan merkityksestä eri sisältöteemoilla. Videot auttavat ymmärtämään kaupan toimialan ja yritysten tärkeyden yhteiskunnassa, taloudessa ja asiakkaiden arjessa.
”Videosarja kertoo napakasti ja terävin sisällöin kaupan alasta ja sen merkityksestä Suomen suurimpana toimialana. 1-2 kertaa kuukaudessa kaupan somekanavilla julkaistavien videoiden tavoitteena on toimia kaupan mainetyön tukena ja tarvittaessa myyttien murtajana”, Kaupan liiton viestintäasiantuntijat Jaana Sivén ja Anu Punkari kuvailevat.
Videoille halutaan tavoittaa mahdollisimman kattavasti näkyvyyttä ja julkaista niitä vuosittain, jolloin myös niiden sisältöä on tarkoitus päivittää säännöllisesti.