Yritykset Suomi-brändin lähettiläinä
Yli 1400 osallistujaa yli 100 maasta kokoontui tällä viikolla YK:n Global Compact Leaders Summit -tapahtumaan New Yorkiin keskustelemaan vastuullisen liiketoiminnan tulevaisuudesta. Suomalaisten yritysten case-esimerkeillä on todellakin paikkansa kestävän kehityksen kansainvälisellä agendalla. Miksi näin?
Kestävän kehityksen viikolla toimijat kaikilta aloilta vauhdittavat työtä SDG-tavoitteiden (sustainable development goals) saavuttamiseksi. Käsiteltävien teemojen kirjo on laaja. Massiivisin kokoontuminen pidetään YK:n kotikaupungissa New Yorkissa, mutta teema näkyy ympäri maailman tapahtumina, kampanjatoimina ja SDG-lipun liehuttamisella yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisen merkiksi.
Miten kestävän kehityksen tavoitteet kytketään tiiviiksi osaksi AI:n kehitystä? Miten varmistamme, että digitalisaation hyödyt tavoittavat jokaisen? Miten rakennamme aidosti monimuotoisia, tasa-arvoisia ja osallistavia yhteisöjä? Entä miten ”disability” muutetaan ”enabityksi”, mahdollisuuksien antamiseksi ja mahdollistamiseksi? Muun muassa näistä teemoista keskusteltiin Leaders Summit -tapahtumassa. Myös huoli kasvavan raportoinnin kuormittavuudesta nousi esiin, vaikka taustalla olevia tavoitteita pidetäänkin ensiarvoisen tärkeinä.
Yhteistyöllä ja monensuuntaisella dialogilla on keskeinen merkitys muutosvoimana, kuului yksi viikon keskeinen viesti. Yritysten SDG-työ on olennaisessa roolissa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa vuoteen 2030 mennessä.
Suomi sijoittui tänä vuonna SDG Index -vertailussa ykkössijalle, ja Pohjoismaista peräti neljä paistatteli viiden parhaan joukossa. Vaikka työtä toki vielä riittää meilläkin, tästä saavutuksesta voimme olla aidosti ylpeitä.
Kaupan alan yrityksille keskeisiä SDG-teema-alueita ovat Terveys ja hyvinvointi (SDG 3), Sukupuolten tasa-arvo (5), Ihmisarvoinen työ ja talouskasvu (8), Kestävä teollisuus, innovaatiot ja infrastruktuurit (9), Eriarvoisuuden vähentäminen (10), Vastuullinen kuluttaminen (12) ja Ilmastoteot (13). Näiden lisäksi kaupan toiminnalla on vahva kytkös kaikkiin 17 SDG-alueeseen.
Toimialan sateenvarjo-organisaationa haluamme olla vahvasti tukemassa kaupan alan yrityksiä ja erityisesti pk-yrityksiä niiden vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työssä. Olemme mm. päivittäneet vastuullisuuden olennaisuusanalyysin tänä keväänä. Työ tarjoaa jäsenyrityksillemme ylätasoisen työkalun yrityksen oman olennaisuusanalyysin käynnistämiseen. Päivitimme myös toimialan vähähiilisyystiekartan, joka sisältää ohjeita yrityksille oman vähähiilisyystyön käynnistämiseen. Seuraamme toimialatasoisia tuloksia vuosittaisen päivitettävän hiili-indeksin avulla. Julkaisimme hiljattain tutkimustietoa kansalaisten vastuullisuusasenteista liiketoiminnan kehittämisen tueksi. Nämä vain muutamina ajankohtaisina esimerkkeinä toimialatasoisista toimista.
”Suomalaisilla yrityksillä on valtavasti annettavaa kestävän kehityksen kansainvälisillä foorumeilla, sillä esimerkkimme tehdystä työstä ja toimintatavoistamme kiinnostavat.”
Globaaleissa tapahtumissa tulee luontevasti pohdittua, miten Suomi näkyy ja erottuu muista. Visit Finlandin vetovoimalistalla ovat mukana onnellisuus, metsät, sauna, joulupukki, tuhansien järvien maa sekä vapaus matkustaa ja liikkua.
Maabrändimme lippua liehuttavat upeasti myös suomalaiset yritykset. Suomalaisilla yrityksillä on valtavasti annettavaa kestävän kehityksen kansainvälisillä foorumeilla, sillä esimerkkimme tehdystä työstä ja toimintatavoistamme kiinnostavat. Kestävään kehitykseen pitkäjänteisesti panostavat yritykset ja niiden osaajat ovat ykkösluokan maakuvan rakennusainetta ja Suomi-brändin lähettiläitä!
Pia Pere-Vanhanen on Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.
- Tutustu kaupan alan yritysten vastuullisuustekoihin täällä: Case-artikkelit | Kauppa
- Toimialan vastuullisuustyöstä lisätietoa täällä: Kaupan alan vastuullisuustyö | Kauppa
- Lisää Kaupan liiton vastuullisuustyöstä täällä: Vastuullisuus Kaupan liiton toiminnassa | Kauppa