Analyysi: Kauppa joutuu odottamaan parempia aikoja ainakin ensi vuoden puolelle
Kaupan ala Suomessa on jo pidemmän aikaa kohdannut merkittäviä haasteita. Pandemian jälkeen inflaation kiihtyminen, korkeat korot ja niiden yhdistelmänä kuluttajien luottamuksen romahtaminen ovat olleet vaikea paikka koko vähittäiskaupan sektorille, erityisesti erikoiskaupalle.
Kuluttajien luottamus onkin avainasemassa kaupan myynnin elpymisessä. Kun asiakas uskaltaa avata lompakkoaan enemmän ja etenkin tehdä isompia ostoksia, näkyy se monen kaupan toimialan yrityksen ja kategorian myynnin kasvuna.
Valitettavasti kuluttajan luottamus on ollut ennätysalhaalla ja pysynyt siellä varsin pitkään. Kuluttajien luottamuksessa, kuten muissakin talouden indikaattoreissa on havaittavissa positiivisia signaaleja. Näitä heikkoja positiivisia signaaleja on tosin voinut havaita jo jonkin aikaa. Valitettavasti talouden indikaattoreiden siirtyminen kaupan kasvuksi tapahtuu hitaasti.
Ensimmäinen kaupan osa-alue, jossa markkinaympäristö on kääntymässä, on ruokakauppa. Inflaation painuminen hienoiseen laskuun on auttanut kaupan myyntimäärät kasvuun. Muuttuva markkinaympäristö ei kuitenkaan tunnu vaikuttaneen ruokakaupan kilpailuasetelmiin. S-ryhmä kasvaa edelleen muita nopeammin.
Erikoiskaupan puolella kilpailutilanne on haastava monissa länsimaissa, joskin Suomessa jossain määrin enemmän kuin muualla. Muun muassa Ruotsissa erikoiskaupan myynnin kasvu on heilunut nollan molemmin puolin. Sen sijaan meillä Suomessa myynti on ollut varsin tukevasti miinuksella miltei kaikilla toimialoilla.
Vuoden toisen neljänneksen positiivisia menestystarinoita oli jonkin verran halpakaupan sekä kauneuden ja terveyden puolella. Halpakaupassa Puuilo jatkaa piristävänä poikkeuksena. Yhtiön vahva ja kannattava kasvu kertoo niin liiketoimintamallin sopivuudesta kuin myös vahvasta johtamisesta.
Kauneuden ja terveyden puolella erikoisketju Lyko sekä yleisketju Normal kasvavat Suomessa voimalla. Tämä kasvu vaikuttaa myös markkinan kilpailutilanteeseen syöden myyntiä erityisesti kotimaisilta erikoisliikkeiltä.
Kaikkinensa kaupan alan synkkä tilanne kääntyy jossain vaiheessa. Se asettaa odotuksia paremmasta. Valitettavasti parempaa tulevaisuutta saamme odottaa, luultavasti vuoden 2025 puolelle, kuten myös kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ennustaa.
Kun markkinassa menee huonosti, joku kuitenkin pystyy kasvamaan. Kasvu on pitkälti yrityksistä itsestään kiinni, etenkin kun markkinan kasvu ei tarjoa vetoapua. Synkkä tilanne onkin omiaan alleviivaamaan ennakkoluulottoman kansainvälistymisen arvoa. Se tuo lisämyyntiä, mutta erityisesti se tuo hajautusta kotimaisen talouden riskeistä ja kaupan rakenteen tuottamista haasteista. Muun muassa Musti Group on hyötynyt toimintansa kansainvälisyydestä. Siinä missä Suomen myynti laski -5 %, Ruotsissa ja Norjassa toiminta kasvoi.
Arhi Kivilahti on analyytikko Ada Insightsissa.
Kaupan liiton jäsenet voivat tutustua laajaan raporttiin jäsensivuilla >>
Tutustu myös Arhi Kivilahden Q1-analyysiin: Kaupan alkuvuosi oli monelle haastava − merkkejä paremmasta näkyvissä?