Analyysi: Kaupan tulokset kaksijakoisia joulun alla
Vähittäiskaupan haasteelliset viime vuodet ovat saaneet jatkoa vuoden tärkeimmän sesongin kynnyksellä. Kotimaisessa kaupassa ruokakauppa sekä tavaratalot, erityisesti hypermarketit ja halpakauppa, ovat edelleen hienoisessa kasvussa. Erikoiskauppa puolestaan jatkaa laskussa. Arhi Kivilahti tarkastelee analyysissaan vuoden Q3-ajanjaksoa kaupan alalla.
Muutosta erikoiskaupan haastavaan tilanteeseen on odotettu pitkään ja hartaasti, ja nyt ilmassa näyttäisi olevan alkuvuotta parempia merkkejä. Ensimmäinen rohkaiseva signaali on kuluttajan luottamuksen vähittäinen toipuminen. Vaikka luottamus on edelleen vahvasti negatiivinen, se etenee hitaasti mutta tasaisesti kohti positiivisia lukuja. Inflaation sekä korkojen lasku tukevat osaltaan kuluttajan luottamuksen elpymistä. Tämän luulisi näkyvän myös erikoiskaupan toimintaedellytyksissä ensi vuonna.
Erikoiskaupassa näkyy jo hienoisia merkkejä paremmasta. Useilla pahimmin kärsineillä toimialoilla myynnin lasku on hidastunut, ja kehityksen jatkuessa kodin tuotteiden, kodin elektroniikan sekä rautakaupan myynnin odotetaan kääntyvän lähitulevaisuudessa kasvuun. Tästä saatiin ehkä rohkaisevin esimerkki, kun Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala raportoi K-raudan hienoisesta kasvusta Suomessa kolmannella neljänneksellä.
Rohkaisevien merkkien ohella osa viime vuosina hyvin menestyneistä yhtiöistä on kohdannut myynnin laskua. Tästä esimerkkinä Musti ja Mirri, jonka vertailukelpoinen myynti on heikentynyt, vaikka yhtiön kokonaismyynti kasvaa uusien myymälöiden avaamisen sekä erityisesti verkkokaupan vahvan kehityksen ansiosta. Halpakaupan puolella Tokmannin vertailukelpoinen myynti on ollut lähellä nollaa jo hetken aikaa, mutta Ruotsin liiketoiminta on nostanut yhtiön kasvuun. Puuilon vahvaa kasvua on ylläpitänyt uusien myymälöiden avaaminen. Heilläkin vertailukelpoinen myynti painui hieman laskuun.
Vaikea markkinatilanne on vaikuttanut jopa IKEAn liiketoimintaan. Syksyllä päättyneellä tilikaudella IKEAn myynti laski miltei 10 prosenttia. Sen sijaan tanskalainen Jysk raportoi kasvua Suomessa toista vuotta peräkkäin, mikä osoittaa, millaiset kaupat menestyvät haastavina aikoina.
Kuluttajat ovat yhä halukkaita ostamaan, mutta he ostavat vähemmän ja suosivat halvempia tuotteita. Halvan hintapisteen tuotteiden vahvasta menekistä ovat puhuneet niin Tokmannin, Puuilon kuin myös ruotsalaisen Rustan osavuosikatsaukset. Vaikka matalammat keskiostokset ovat haaste myynnin kasvulle, halvemmat tuotteet ovat usein kannattavampia, sillä niiden myyntikatteet ovat parempia.
Matalan hintapisteen tuotteet, yhdistettynä vaikeinakin aikoina suosittuihin kosmetiikka- sekä impulssituotteisiin, ovat olleet tanskalaisen Normalin hurjan kasvun ytimessä. Yhtiö raportoi hiljattain Suomen liiketoimintojen kasvuksi peräti 44 prosenttia, vaikka edellisen vuoden lähtötaso oli jo 128 miljoonaa euroa. Vaikeinakin aikoina joku aina menestyy.
Tiivistetysti voidaan sanoa, että kauppa suuntaa kohti joulua hieman valoisammissa merkeissä. Markkinatilanne ei ole millään mittarilla vielä hyvä, mutta suunta on selkeästi oikea. Kuluttajan luottamuksen vahvistaminen luo pohjaa kasvulle ensi vuonna. Jos nämä vaikeat vuodet ovat osoittaneet jotakin, ovat ne alleviivanneet valikoiman monipuolisuuden tärkeyttä.