Kaupan liiton uusi strategia rakentaa kaupalle entistä kilpailukykyisempää toimintaympäristöä
Kaupan liitto on uudistanut strategiansa suuntaviivat vuosille 2025–2027. Liiton visiona on kestävästi ja kansainvälisesti kilpailukykyinen kauppa, ja missiona edistää monipuolisen kaupan elinvoimaista toimintaympäristöä. Liiton uusi strategia hyväksyttiin loppuvuonna Kaupan liiton hallituksessa.
Kaupan liitto on laatinut strategiansa liiton johtoryhmän ja henkilöstön kanssa seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Liiton visiona on kestävästi ja kansainvälisesti kilpailukykyinen kauppa.
”Visiossa jokaisella sanalla on merkitys. Haluamme olla mukana edistämässä yhteiskunnalle tärkeitä kestävyystavoitteita, mutta se kuitenkin edellyttää, että kaupan toimintaympäristö antaa mahdollisuuden kilpailukykyiselle ja kannattavalle toiminnalle”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto linjaa.
Strategiassa korostuu myös kansainvälisyyden merkitys.
”Kaikki kaupan toimialat ovat kansainvälisessä kilpailussa. Esimerkiksi hankintamarkkinat ovat suurelta osin kansainvälisiä, ja myös sääntelystä merkittävä osa tulee Euroopan unioinista. On tärkeää varmistaa, että Suomessa toimivilla kaupan yrityksillä on tasavertaiset edellytykset pärjätä niin kotimarkkinoilla kuin maailmalla. Jotta kauppa kannattaa ja menestyy kansainvälisesti, on sen toimintaympäristön oltava elinvoimainen ja tuettava tätä.”
Strategian mission ytimessä on sanapari ”monipuolinen kauppa”. Se kattaa niin päivittäistavarakaupan, erikoiskaupan, teknisen kaupan kuin autokaupan. Kauppa palvelee sekä kuluttajia että yrityksiä (b2b-kaupassa) ja toimii niin kivijalassa kuin verkossa – monipuolisesti.
”Emme Kaupan liitossa keskity vain yhteen kaupan osa-alueeseen, vaan tuemme laajasti kaikkia kaupan sektoreita ja tunnistamme niiden erityispiirteet ja -tarpeet. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vaikuttamista siihen, että sääntely huomioi kaupan eri muodot ja että yritykset saavat tarvitsemansa tuen toimintaympäristönsä kehittämiseen”, Luoto kertoo.
Strategiassa viisi painopistealuetta
Kaupan liiton strategiassa painopistealueita on viisi.
Toimiva työelämä kattaa perinteisten työehtosopimusasioiden lisäksi osaavan työvoiman saatavuuden varmistamisen. Kilpailukykyinen toimintaympäristö puolestaan sisältää mm. sääntelyyn, ostovoimaan ja verotukseen liittyvät kysymykset. Nämä painopistealueet voidaan lukea Kaupan liiton perustekemisen ytimeen.
Kaupan liitto tarjoaa jäsenilleen kattavan palvelutarjonnan sekä monia jäsenyrityksiä hyödyttävän työsuhdeneuvonnan. Uudella strategiakaudella liiton tarkoituksena on tuoda entistä paremmin esiin monipuolista palvelutarjontaansa ja kehittää sisältöjä edelleen.
Uudistuvassa kaupassa liitto pyrkii ennakoimaan tulevaa ja tukemaan kaupan yrityksiä alati muuttuvassa kaupan alan toimintaympäristössä. Ja viidentenä painopistealueena on kaupan yhteiskunnallisen merkityksen ymmärryksen parantaminen, erityisesti poliittisten päättäjien, virkamiesten ja median edustajien keskuudessa.
”Kauppa on merkittävä osa kansantaloutta ja arkea, sillä yksittäisenä toimialana se on esimerkiksi elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työnantaja. Kauppa edistää talouden kasvua ja elinvoimaa sekä mahdollistaa myös monien muiden elinkeinojen toiminnan. Tätä ymmärrystä meidän on lisättävä yhteiskunnassa”, Luoto korostaa.
Strategiassa myös Kaupan liiton arvot – näkemyksellisyys, rohkeus ja tavoitteellisuus – on määritelty uudelleen. Arvot ohjaavat Kaupan liiton henkilöstön toimintaa tulevina vuosina.
Liiton johtoryhmän ja henkilöstön kanssa tehdyssä strategiatyössä on matkan varrella kuultu myös jäsenliittojen ja jäsenyritysten edustajien toiveita.
”Tulemme kuluvan vuoden aikana avaamaan tarkemmin painopistealueiden sisältöä sekä jäsenliitolle että -yrityksille, ja olemmekin jo ryhtyneet tähän työhön. Painopisteet sekä niihin liittyvä liiton tarkempi toimintasuunnitelma ohjaavat meitä tulevien vuosien edunvalvontatyössämme”, Luoto toteaa.
Lue myös: Kari Luodon pääkirjoitus jäsenillemme: Vuosi 2025 käyntiin uudella strategialla >