halpakauppa

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Analyysi: Ruokakaupat, hypermarketit ja halpakaupat porskuttavat vuoden edetessä

Arhi Kivilahti
Kotimainen kauppa menee vuoden tärkeimpään sesonkiin ristiriitaisissa tunnelmissa. Vuoden kolmannen neljänneksen tulokset piirtävät kuvan kahtiajakautuneesta tilanteesta, jossa muutamilla yrityksillä menee hyvin, mutta valtaosalla on enenevässä määrin vaikeaa. Kaupan toimialoista ruokakauppa Prisman sekä halpakauppa Puuilon johdolla ovat jatkaneet vahvassa kasvussa. Lisäksi vahvat kansainvälistyvät konseptit, kuten Musti & Mirri, Marimekko tai pienemmät Finnish Design Shop ja Varuste.net, pärjäävät vaikeampinakin aikoina.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi