osaajabarometri

Analyysi: Kaupan kilpailukykyä rakennetaan oppimisella, osaamisella ja oppilaitosyhteistyöllä

Moona Naakka
Kaupan alan kilpailukyky rakentuu osaamisesta, joka vastaa muuttuvaan toimintaympäristöön. Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteinen osaajabarometri paljastaa, mitkä trendit vaikuttavat eniten kaupan yritysten liiketoimintaan ja millaista osaamista ja koulutusta yrityksissä tarvitaan. Ratkaisut löytyvät ihmislähtöisistä taidoista, mutta myös kyvystä yhdistää ne kaupalliseen osaamiseen ja teknologian hyödyntämiseen. 

Puutteet osaamisessa jarruttavat palvelualojen yritysten kasvua

Palvelualojen henkilöstömäärän kasvu on taittunut. Kaupan liiton, Palvelualojen työantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan rekrytointivaikeudet ovat hetkeksi hellittäneet, mutta pienenevät työikäisten ikäluokat luovat haastetta myös palvelualoilla. Yleisin haaste rekrytoinnissa on osaamisen vastaamattomuus yrityksen tarpeisiin.

Laaja selvitys palvelualoilta: Rekrytointi vaikeaa puolelle yrityksistä, ulkomaisen työvoiman osuus kasvussa joka kolmannessa yrityksessä  

Osaavan työvoiman rekrytointi on vaikeaa joka toiselle palveluyritykselle Suomessa, selviää Palvelualojen työnantajat Paltan, Kaupan liiton, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan ja Finanssialan yhteisestä Palvelualojen osaajabarometrista. Liittojen edustamat toimialat työllistävät yhteensä noin 1,3 miljoonaa suomalaista, mikä on noin kaksi kolmasosaa koko yksityisestä sektorista. 

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi