Z-sukupolven ostotavat yllättävät
Uuden tutkimuksen mukaan 13–21-vuotiaista diginatiiveista koostuva Z-sukupolvi arvostaa yllättävän paljon kaupankäynnin perusasioita kuten laatua ja tuotteiden saatavuutta. 1990-luvun puolivälin jälkeen syntyneillä on paljon vaikutusvaltaa perheen hankintoihin, ja he ostavat mieluiten kivijalkakaupoista. Yhdeksänkohtainen lista opastaa, mitä kaupan täytyy huomioida tavoittaakseen tämän ikäluokan.
IBM Institute for Business Valuen teettämä maailmanlaajuinen, 15 600:n nuoren mielipiteitä 16 eri maassa luotaava Uniquely Generation Z -tutkimus vahvistaa, että 1990-luvun puolivälin jälkeen syntynyt ikäluokka viettää aikaansa ja pitää yhteyttä muihin etupäässä verkossa. Kolme neljästä käyttää älypuhelinta, vähän alle puolet läppäriä, vajaa kolmasosa pöytätietokonetta ja joka kymmenes tablettia. Neljäsosa vastaajista räplää kännykkäänsä yli viisi tuntia päivässä. Mobiiliostoksia tekee 17 prosenttia 13–21-vuotiaiden ikäluokasta.
Tuotteiden laatu ja saatavuus tärkeää
Z-sukupolven edustajat edellyttävät laitteiltaan ja käyttämiltään sovelluksilta nopeutta ja helppokäyttöisyyttä. Jos käyttäjäkokemus tökkii, heidän kärsivällisyytensä loppuu nopeasti.
Vaikka Z-sukupolvi osaa käyttää teknologiaa ja erilaisia laitteita suvereenisti, kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta arvostaa kaupan alan perusasioita enemmän kuin sovellusten uusimpia houkuttelevia ominaisuuksia. Tärkeintä näille pragmaattisesti asioihin suhtautuville nuorille ja nuorille aikuisille ovat tuotteiden laatu, saatavuus ja erilaiset konkreettiset edut, kuten alennukset, etukupongit ja bonukset.
Ostoksille mieluiten kivijalkakauppaan
Huolimatta siitä, että 1990-luvun puolivälin jälkeen syntyneet ovat käyttäneet digilaitteita jo pienestä pitäen, 98 prosenttia heistä tekee IBM:n tutkimuksen mukaan ostoksensa mieluiten perinteisissä kivijalkakaupoissa. 67 prosenttia kertoo asioivansa useimmiten kivijalkamyymälässä, ja 31 prosenttiakin silloin tällöin. Nuorimpien vastaajien osalta tulosta selittänee osaltaan se, että heillä ei vielä ole käytössään luottokortteja.
Verkosta ostaminen on hieman yleisempää 19–21-vuotiaiden ryhmässä kuin 13–15-vuotiaiden keskuudessa. Verkko-ostoksia tehdään useimmiten verkkoselaimen avulla. Kauppojen omia sovelluksia käyttää säännöllisesti vain 13 prosenttia ja satunnaisesti 35 prosenttia. Ostosten teko kauppojen omilla sovelluksilla on yleisempää kehittyvillä markkinoilla kuin vauraammissa maissa.
Omia tietoja ei haluta jakaa kaikille
Z-sukupolvi tietää kyberrikollisuuden uhat ja arvostaa verkon tietoturvaa. He eivät kovin mielellään halua luovuttaa luottamuksellisia henkilökohtaisia tietojaan verkossa kauppaa käyvien yritysten käyttöön. 62 prosenttia vastaajista on valmis jakamaan ostohistoriansa, ja yhteystietonsa voisi antaa 42 prosenttia. Mutta selaushistoriaansa, valokuviaan, videoitaan, sijaintiaan ja terveystietojaan haluaisi jakaa vain vajaa kolmannes, ja maksutietojaan vain 18 prosenttia. Varovaisuus verkossa kohdistuu myös muihin ihmisiin.
Ennen kuin 13–21-vuotiaat sallivat henkilökohtaisten tietojensa käytön, he haluavat tietää tarkasti, miten niitä aiotaan tallentaa ja käyttää. Jos epäselvyyttä jää, nuoret eivät ehkä anna tietojensa käyttöoikeutta. Silloin kaupan alan yritykset jäävät ilman sitä asiakastietoa, jota tarvitaan ostokokemuksen personoimiseen.
Perheen ostopäätöksiin vaikuttamista
Z-sukupolvella on merkittävästi vaikutusvaltaa perheidensä ostopäätöksiin. Heidän mielipiteensä vaikuttavat siihen, mitä käyttötavaroita, ruokia ja juomia kotiin ostetaan. Niillä on painoarvoa erityisesti suuremmista hankinnoista kuten huonekaluista ja matkoista päätettäessä. Omilla rahoillaan tämän ikäluokan nuoret ostavat etupäässä vaatteita, sovelluksia ja viihdettä.
Näin tavoitat Z-sukupolven edustajat
1. Laadi mobiilikeskeinen toimintastrategia nuorten tavoittamiseksi reaaliajassa. Mobiilisti pitää voida hoitaa niin verkko-ostaminen, reklamaatioiden käsittely kuin muukin yhteydenpito. Chattipalvelu, pelillisyys ja mahdollisuus uuden oppimiseen ovat kaikki plussaa.
2. Hyödynnä Z-sukupolven ideointikykyä tuotesuunnittelussa ja -kehityksessä, ja palkitse heidät siitä. Anna nuorille mahdollisuus tienata rahaa promoamalla yrityksesi brändiä tai edistämällä tuotteidesi myyntiä sosiaalisessa mediassa.
3. Älä anna Z-sukupolven odottaa. Benchmarkkaa yrityksesi kaupankäynnin taustalla toimivien digitaalisten järjestelmien ajanmukaisuus säännöllisesti ja analysoi ne osa-alueet, joiden suorituskyky ei ole ajan tasalla. Korjaa puutteet.
4. Tuo läpinäkyvyyttä tapaan, jolla asiakastietoa kerätään ja käytetään. Kaikissa kanavissa ja erityisesti mobiilikanavassa tulee olla selkeät ja helposti löydettävissä olevat tiedot yrityksessäsi noudatettavissa menettelytavoista.
5. Anna Z-sukupolven hallita itse henkilökohtaisia tietojaan. Heidän tulee voida itse päättää miten, milloin ja mitä tietoja he haluavat jakaa.
6. Perehdy tietosuojamääräyksiin kaikissa niissä maissa, missä yrityksesi käy kauppaa. Tietosuojavaatimukset vaihtelevat maittain.
7. Älä aliarvioi tuloja, joita Z-sukupolvi voi itse ansaita, ja muista, että 13–21-vuotiailla on vaikutusvaltaa perheensä ostopäätöksiin. Heidän nykyiset tottumuksensa ja suhtautumisensa eri brändeihin todennäköisesti säilyvät aikuisikään asti. Hyödynnä asiakkuudenhallintaa, yhteisöllistä markkinointia ja tehokasta analytiikkaa saadaksesi Z-sukupolven kiinnostumaan tuotteistasi ja palveluistasi.
8. Arvosta Z-sukupolven mielipiteitä ja anna heidän auttaa. Tunnista oikean ikäiset avainhenkilöt ja rohkaise heitä vaikuttamaan muihin sukupolviin sekä kodeissa että yhteiskunnassa.
9. Älä sanele Z-sukupolvelle mitä tehdä, vaan opettele ymmärtämään heidän ajattelutapaansa ja salli heidän osaltaan vaikuttaa brändisi pääviesteihin. Palkitse heitä verkko-ostoksista, joiden syntymiseen he ovat suoraan vaikuttaneet.