Ennakkopelot eivät toteutuneet – aukioloaikojen vapauttaminen ei lisännyt kauppojen alkoholimyyntiä
Reilu vuosi sitten toteutettu kauppojen aukioloaikojen vapautus ei lisännyt alkoholin myyntiä Suomen päivittäistavarakaupoissa. Sen sijaan viinaralli virosta ei näytä laantumisen merkkejä.
Ennakkopeloista huolimatta laajentuneet aukiolot eivät ole saaneet suomalaisia ostamaan alkoholia yhtään aiemaa enempää. Päivittäistavarakauppa ry kertoo, että päivittäistavarakauppojen alkoholimyynti säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni 0,6 prosenttia.
”Pelot alkoholin kulutuksen kasvusta eivät ole toteutuneet. Alkoholin myynti ei kasvanut, vaikka päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi prosentin verran vuonna 2016. Kuluttajat eivät siis automaattisesti lisää alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki ja ostaminen mahdollista”, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiivistää.
Vähittäiskauppojen aukiolon vapautuminen viime vuoden alussa lisäsi kauppojen myyntipäiviä noin 15:llä, kun kaupat voidaan pitää auki nyt myös pyhäpäivinä. Muutoksen seurauksena lisäksi suuret ruokakaupat voivat pitää ovensa auki viikonloppuiltaisin yhdeksään saakka.
Matkustajatuonti kasvaa edelleen
Sen sijaan suomalaismatkailijoiden alkoholiostokset ulkomailta kääntyivät viime vuonna reippaaseen kasvuun. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tilastojen mukaan alkoholin matkustajatuonti kasvoi viime vuonna kaikkiaan yli 13 prosenttia. Olutta tuotiin lähes 16 prosenttia ja lonkeron yli 30 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Kari Luoto muistuttaa, että keino vähentää matkustajatuontia, on muuttaa Suomen alkoholilakia käsittelyssä olevan lakimuutosesityksen mukaisesti. Muutos sallisi enintään 5,5 prosentin vahvuisten alkoholituotteiden myynnin myös Alkon ulkopuolella. Tällöin myös kulutus ohjautuisi edelleen väkevistä kohti miedompia juomia.
"Taloustutkimus arvioi tammikuussa, että vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta vähenisi jopa 50 prosenttia ja kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti 25 prosenttia. Samalla kotimaan alkoholijuomaverojen tuotto kasvaisi noin 35 miljoonaa euroa”, Luoto toteaa.