Joulun jälkeiset alennusmyynnit houkuttelevat suomalaisia totuttuun tapaan
Alennuskampanjat lisääntyvät, mutta joulun jälkeisillä kausialennusmyynneillä tuntuu edelleen olevan suomalaisille kuluttajille tärkeä merkitys. Tiukka kansainvälinen kilpailutilanne on tosin saanut jotkut kaupparyhmittymät käynnistämään alennusmyyntinsä jo ennen joulua.
Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan valtaosa suomalaisista kuluttajista seuraa edelleen innokkaasti joulusesongin alennusmyyntejä. Naisista lähes 30 prosenttia aloittaa alennusmyyntien seuraamisen joulun välipäivinä. Vielä tätäkin aikaisemmin alennusmyyntejä alkaa seurata 17 prosenttia naisista. Miehistä lähes puolet ei seuraa alennusmyyntejä ollenkaan tai ei osaa sanoa, milloin niitä seuraa.
Syksyn leutojen säiden perusteella voisi ennakoida, että talvivaatteita ja talviurheiluvälineitä löytyy alelaareista tavallistakin enemmän.
Nuoret aloittavat aleshoppailun jo silloin, kun vanhempi ikäpolvi keskittyy vielä joulunviettoon. Yhdeksän prosenttia alle 25-vuotiaista aloittaa alennusmyyntien seuraamisen jo jouluaattona tai -päivänä. Nuoret ovat muutenkin hyvin aktiivinen sesongin alennusmyyntejä seuraava ryhmä.
Kansainvälinen kilpailu kiristyy
Suomalaiset kaupat käyvät jatkuvasti kovenevaa kilpailua kansainvälisen verkkokaupan kanssa. Tästä huolimatta suurin osa suomalaisista naisista ja miehistä tekee alennusmyyntiostoksensa edelleen kotimaisesta kivijalkakaupasta. Ulkomaiset verkkokaupat houkuttelevat muita useammin miehiä sekä alle 35-vuotiaita kuluttajia.
Lapsiperheet hyödyntävät alennusmyyntejä muuta väestöä ahkerammin. Nuoret alle 35-vuotiaat ostavat aletuotteita sekä verkko- että kivijalkakaupoista selvästi vanhempia kuluttajia enemmän. Vain 28 prosenttia alle 35-vuotiaista ei ostanut viime vuonna joulun jälkeisestä alennusmyynnistä mitään. Puolet kuluttajista ilmoitti, että he eivät ostaneet viime vuoden alennusmyynneistä mitään.
Venäläisten matkailusta odotetaan myös pientä lisäpiristystä alennusmyynti- ja uudenvuoden sesonkiin.
”Mitään takavuosien kaltaista venäläisten ostosryntäystä ei odoteta, mutta parin prosentin kasvu voi hyvinkin toteutua. Se kohdistuu varsinkin pääkaupunkiseudulle ja itärajan tuntumaan. Suhteellisesti suurempaa vaikutusta odotetaan Pohjois-Suomen palvelusektorille kiinalaisturistien matkailusta”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ennakoi.
Kantar TNS toteutti Kaupan liiton selvitystä varten kuluttajakyselyn, jossa haastateltiin 2 160:tä 15−79-vuotiasta suomalaiskuluttajaa.
Liite:
Lisätiedot: Edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen, tuula.loikkanen (at) kauppa.fi, p. 040 922 0750