Stockmann avaa verkkokauppaansa myös kumppaneilleen
Stockmann avaa keväällä 2019 verkkokauppansa sisään markkinapaikan, jossa tavarataloissa toimivat kumppanit voivat myydä tuotteitaan koko Suomeen. Stockmann kertoi suunnitelmistaan Tulevaisuuden kauppa 2018 -tapahtumassa 9.10.
Markkinapaikka-alusta rakentuu stockmann.com-verkkokauppaan ja mahdollistaa uusien partnerien ja tuotealueiden tuomisen verkkokauppaan. Tavarataloissa toimivat kumppanit voivat myydä tuotteitaan sen kautta koko Suomeen.
Samalla Stockmann laajentaa omaa tarjontaansa, digitaalisia palveluitaan sekä kivijalan ja verkon välistä yhteyttä. Kaikkia tavarataloissa myynnissä olevia tuotteita ei vielä voi ostaa sen verkkokaupasta.
Suomalaisille muodin, kauneuden ja kodin designin yrityksille kauppapaikka mahdollistaa uudenlaisen toimintatavan kasvattaa myyntiä ja saavuttaa uusia asiakasryhmiä ilman suuria omia investointeja ja riskejä Stockmannin brändiympäristössä.
Tavarantoimittajat voivat tuoda esiin laajempia valikoimia. Asiakas puolestaan löytää markkinapaikalta uusia tuotteita ja tarjouksia.
”Tuotevalikoima laajenee asteittain, kun saamme uusia kumppaneita mukaan”, sanoo Anna Salmi, joka vastaa Stockmannin markkinoinnista, digitalisaatiosta ja ICT:stä.
Markkinapaikkaa pilotoidaan parhaillaan ensimmäisen kumppanin, XS Lelujen, kanssa.
Kehitystyötä yhdessä OP:n kanssa
Stockmann on rakentanut markkinapaikka-alustaa yhteistyössä OP:n kanssa. Tämä on osa maksupalveluista ja digitaalisesta kaupankäynnistä solmittua yhteistyösopimusta, jonka Stockmann ja OP solmivat keväällä 2018.
”Haluamme luoda uusia, perinteisestä poikkeavia ja innovatiivisia ratkaisuja markkinapaikan kehittämiseksi. Yhteistyön myötä olemme kehittäneet yhdessä OP:n kanssa tulevaisuuden kaupankäynnin ratkaisuja ja luoneet samalla kasvumahdollisuuksia molemmille yrityksille”, Salmi kuvaa.
”Asiakkaiden ostokäyttäytyminen, kaupankäynti ja maksaminen muuttuvat yhä nopeammin. Verkkokaupan monipuolistuminen avaa yrityksille mahdollisuuksia kasvattaa toimintaansa ja tavoittaa uusia asiakasryhmiä”, kertoo Perttu Kröger, joka toimii OP:ssa kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtajana.
Stockmann aloitti vuoden 2018 alussa #digikiihdytys-hankkeen, jonka myötä yhtiö on pistänyt vauhtia verkkokauppansa kasvattamiseen ja monikanavaisuutensa kehittämiseen.